Mina kollektorrör från bergvärmepumpen går genom två väggar innan de går ut mot borrhålet. De är oisolerade och skapar en hel del kondens. Har nu försökt isolera dom men väggenomföringen är för liten och kanske 30cm lång (Betong).

Jag är väldigt sugen på att fylla det här utrymmet med fogskum och sen isolera rören där jag kommer åt.

Varför är det här en dålig idé? Kan jag behöva använda ett speciellt fogskum?
 
Sundlöf Sundlöf skrev:
Varför är det här en dålig idé?
Inte vet jag???
Jag tycker snarare det är en bra idé. Den fungerar ju...
 
Bönhas Bönhas skrev:
Inte vet jag???
Jag tycker snarare det är en bra idé. Den fungerar ju...
Tack! Jag håller med, det känns som att det borde fungera.
Hade varit skönt att veta om någon har testat eller kan säga direkt att det inte fungerar och varför, annars är jag beredd att testa
 
Det kommer att fungera.
 
Sundlöf Sundlöf skrev:
Hade varit skönt att veta om någon har testat eller kan säga direkt att det inte fungerar
Hm. hm. Det svarade jag ju. Var väl otydlig. Sorry. Men jag kan rimligen inte säga att det inte fungerar när jag vet att det fungerar.

Ja, jag har testat. Ja, det fungerar. Hoppas det blev tydligare.😁
 
H
Hur gammal är installationen? Är den under 10 år är det bara för företaget komma dit och göra om och göra rätt och isolera rören. Är den äldre så skulle jag ha tagit dit en firma som kapar rören och trär på isolering på rören igenom väggen och skarvar ihop rören och driftsätter pumpen.
 
H H-Thomasson skrev:
Hur gammal är installationen? Är den under 10 år är det bara för företaget komma dit och göra om och göra rätt och isolera rören. Är den äldre så skulle jag ha tagit dit en firma som kapar rören och trär på isolering på rören igenom väggen och skarvar ihop rören och driftsätter pumpen.
Det är tre år gammalt men de här rören är från tidigare installation och kan tyvärr inte krävas av senaste installatören.

Nu blir det ett försök med fogskum av bättre modell med slutna celler 🤞
 
Sundlöf Sundlöf skrev:
Nu blir det ett försök med fogskum av bättre modell med slutna celler 🤞
Vettigt! Att försöka få dit någon annan för att göra ett så enkelt jobb känns som en långsammare och dyrare lösning.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.