Hjälp ska få tillträde till mitt nya hus nästa vecka och är helt okunnig gällande värmepumpar. Ska det se ut så här? Boende i Dalarna och haft kallt länge

• Utomhusenhet av luftvärmepump med isbildning på väggfästen och snö på marken framför en röd trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhusvärmepump med isbildning på röd fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmepumpen gör avfrostningar vid behov och värmer bort isbildningen på lamellerna en kort stund, vattnet rinner ner och fryser på marken. Man får plocka bort isberget vartefter. Denna process kan ske ofta på vintern under flera ggr under dygnet.

• Gilla
PeHa1 och 4 till
  • Laddar…
En del ställer en murarbalja under som sedan dras bort och vickas ur. Det blir några isblock på en vinter.....

• Gilla
BSOD och 6 till
  • Laddar…
Magnus E K
Jag kör med en Ikea-plast-låda, eller rättare sagt två stycken som används växelvis. När en är full byter jag och ställer den fulla vid en solig södervägg (eller om sol saknas, tar in i hallen några minuter) så är det bara att vända på den sen. Har tidigare försökt tömma med våld men det brukar sluta med att lådan spricker. Bygger sen naturligtvis ett konstverk av isblocken. (När det inte är minusgrader behövs förstås bara en enda låda som töms direkt.)

• Gilla
mrPersson67 och 2 till
  • Laddar…
Ser helt normalt ut.

En effektiv pump i dessa klimat när vi inte sett plusgrader sedan veckor så är det ett sundhetstecken.

Skulle bli mer förvånad om det knappt vore någon is under.

Sparkade bort två isberg under mina två i helgen. Det var väl 10kg styck.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Underbart att det finns människor som kan hjälpa mig. Tack känner mig lugnad 😊

Is-stalaktiterna/stalagmiterna bör tas bort innan det blir fast förbindelse mellan mark och pump.

Min första LLVP (Panasonic) råkade ut för det en kall vinter, och eftersom den stod på baksidan av huset där jag normalt aldrig har vägarna förbi under den kalla säsongen och inte heller några fönster så upptäckte jag inte problemet förrän det var för sent. Isen gick upp i förångaren och vibrationerna från pumpen när den slår på och av knäckte ett rör och gasen läckte ut. 0 värme efter det... Bara att skrota den 7 år gamla pumpen och köpa en ny. Sura läropengar. Det är sällan vi har så långvarig kyla här nere, men det händer.

• Gilla
Fröken 2021
  • Laddar…
Jag hade snarare bekymrat mig för taket o första hand, de ser ut att ge med sig vilken dag som.
Titta in där fläkten sitter och ta en bild inåt neråt , där ska inte vara is eller mycket lite.

• Gilla
Fröken 2021
  • Laddar…
Som tidigare sagt, se till att omgående få bort isen som bygger under pumpen.

Nu är all is bortrensat. Tack för alla bra svar

• Gilla
nissebrun
  • Laddar…
F Fröken 2021 skrev:
Hjälp ska få tillträde till mitt nya hus nästa vecka och är helt okunnig gällande värmepumpar. Ska det se ut så här? Boende i Dalarna och haft kallt länge
Hej. Har en plåt under på fästen med kanter å lutning till en koppling med pem slang å värmekabel i slangen. Har även en liten slinga i plåten. Så slipper få väggen full av is å fukt. Förut hade man en stor is skulptur på väggen. Funkar bra i västernorrland

• Gilla
Håkan Nordman och 1 till
  • Laddar…
C cuda71a skrev:
Hej. Har en plåt under på fästen med kanter å lutning till en koppling med pem slang å värmekabel i slangen. Har även en liten slinga i plåten. Så slipper få väggen full av is å fukt. Förut hade man en stor is skulptur på väggen. Funkar bra i västernorrland
Hej, låter som en bra lösning, är det något du köpt på marknaden eller har du byggt den själv?
Håkan

• Gilla
Fröken 2021
  • Laddar…
H Håkan Nordman skrev:
Hej, låter som en bra lösning, är det något du köpt på marknaden eller har du byggt den själv?
Håkan
Hej. Plåt från ett förvarins skåp, som är på konsller för kabelstegar . Lagt den med uppsidan neråt och lite fall åt ena hörnet . Satt en koppling där för avrinningen samt värmekabel i slinga. Funkar klockrent. Stugan upp mot Hammarstrand

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.