Hej!

Mitt badrum (lägenhet, bostadsrätt) har vattenledningar i taket där man t.ex. kan stänga av kall- och varmvattnet.

Det har börjat droppa vatten från den stora svarta biten (verkar rinna ner någonstans från ledningen som går in i den från höger sida).

Någon som vet vad läckan kan bero på? Har jag rätt i att bara en rörmokare bör undersöka och åtgärda problemet?

Vattenledningar i badrumstaket med synlig läcka från svart komponent, potentiellt orsakad av röret som går in från höger sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rör och ventiler i ett tak med en svart komponent där vattenläckage syns, märkt "varmvatten".
Skapa konto

Vattenledning i taket badrum med stor svart komponent, eventuellt läckage syns vid anslutning höger sida. Silverisolering och elkabel i bild.
Skapa konto

BirgitS
Första steget är väl att kontakta styrelsen. Vattenrör i bjälklag, ovanför nedsänkta tak etc. (stammar) brukar föreningen vara ansvarig för och inte du personligen.

• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
G Greveholm skrev:
Mitt badrum (lägenhet, bostadsrätt) har vattenledningar i taket där man t.ex. kan stänga av kall- och varmvattnet.

Det har börjat droppa vatten från den stora svarta biten (verkar rinna ner någonstans från ledningen som går in i den från höger sida).

Någon som vet vad läckan kan bero på? Har jag rätt i att bara en rörmokare bör undersöka och åtgärda problemet?
Klumpen som inte är isolerad är en vattenmätare.

BirgitS BirgitS skrev:
Första steget är väl att kontakta styrelsen. Vattenrör i bjälklag, ovanför nedsänkta tak etc. (stammar) brukar föreningen vara ansvarig för och inte du personligen.
Mycket bra tips! 👍

Den svarta klumpen är en vattenmätare, trådbunden, tillhör föreningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.