Har en stuga med ett underbart läge vid en sjö. Något mindre underbart är att isen trycker upp enorma jordmassor. Förra året förstördes stora delar av uteplatsen. Schaktarbete och ny plattläggning var inte gratis.

Trodde det var en engångshändelse men i år var det dags igen. Skulle gärna höra några råd hur man kan undvika det nästa år. Mina tankar hittills.

Kasco deizer som håller det isfritt närmast stranden. Nersidan är att vi inte har någon brygga att fästa den i och att en brygga skulle behöva vara ganska lång för att få rätt djup. Ganska stor elförbrukning också.

Andra tanken är att försöka göra en råk genom att såga upp isen någon gång per vinter. 20 meter gånger typ 30 cm. Som en långsmal vak. Kanske kommer isen trycka uppåt istället för in mot land?

Är det någon som har något annat tips. Såna jävla krafter att bråka med. Nattbild av förstörd gångväg och trasigt träd, möjlig stormskada, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ligger ni på vindsidan med stugan, det btukar vara vind som trycker upp is på land.

J jonaserik skrev:
Ligger ni på vindsidan med stugan, det btukar vara vind som trycker upp is på land.
Ja det är ett jäkligt utsatt vindsläge. Jag fattar dock inte hur vinden kan trycka upp is som redan lagt sig… hur går det till?

Vnden går över isen, men det blir ett baksug under med och då flyttar den sig med kanske 1 - 5 cm dygnet och det är kanske 500 ton eller 2000 ton som rör sig, Det finns inget som stoppar en is i rörelse, därav har ni på den på hemmaplan med upptryckt jord. Trycket får hjälp av tjälen som finns, det blir som kakor som förflyttar sig och dom kan vara allt från 20 cm till 500 cm djup. Beroende på hur djupt tjälen har gått. Som info har jag sett, men det är i skärgården med stora vatten som tonat upp dig 5- 6 meter mot öars bergsidor. Hur ni ska kunna få till det vet jag inte. Kanke en grav mellan vattnet och stugan på någon meter.Klart allt beror även på storleken på fjärd ni har utanför er, ju större destomer vikt på isen som rör sig. Inte omöjligt att det är flera tusen ton som rör sig och det går sakta. Tänk dig glasiärer, dom rör sig med kanske 1 -5 cm om året. det är ett svårt fall för er och kanske aldig går att få ordning på. Vet inte när det inträffar, men kan tänka med när isen börjar ge sig, så är att den blir landlös först och ligger lös i övrigt. Då finns inget som håller den fast i strandlinjen utan åker upp på land.

J jonaserik skrev:
Vnden går över isen, men det blir ett baksug under med och då flyttar den sig med kanske 1 - 5 cm dygnet och det är kanske 500 ton eller 2000 ton som rör sig, Det finns inget som stoppar en is i rörelse, därav har ni på den på hemmaplan med upptryckt jord. Trycket får hjälp av tjälen som finns, det blir som kakor som förflyttar sig och dom kan vara allt från 20 cm till 500 cm djup. Beroende på hur djupt tjälen har gått. Som info har jag sett, men det är i skärgården med stora vatten som tonat upp dig 5- 6 meter mot öars bergsidor. Hur ni ska kunna få till det vet jag inte. Kanke en grav mellan vattnet och stugan på någon meter.Klart allt beror även på storleken på fjärd ni har utanför er, ju större destomer vikt på isen som rör sig. Inte omöjligt att det är flera tusen ton som rör sig och det går sakta. Tänk dig glasiärer, dom rör sig med kanske 1 -5 cm om året. det är ett svårt fall för er och kanske aldig går att få ordning på. Vet inte när det inträffar, men kan tänka med när isen börjar ge sig, så är att den blir landlös först och ligger lös i övrigt. Då finns inget som håller den fast i strandlinjen utan åker upp på land.
Tack för svar. Med den kraften är det nog som du säger svårt att stoppa.

Kanske såna här som man satt upp som översvämningsskydd vid Vänern kan fungera?
Kräver givetvis tillstånd.
Stadsmiljö med sjö, gående personer, väg, grönska och byggnader i bakgrunden. Molnig dag.
Skapa konto

Eller sprängsten som de lagt här för att skydda asfalten:
Google Street View-bild, person med förvrängt huvud, parkstig, grönska, skyltar, sommar, solljus.
Skapa konto

Sorglikt sådana kommer inte att hjälpa. en barriär kommer ev att flytta på sig om den inte ankras mist 1 meter ner i mark. Sprängsten flyttar på sig, dom ligger lösa.

J jonaserik skrev:
Sorglikt sådana kommer inte att hjälpa. en barriär kommer ev att flytta på sig om den inte ankras mist 1 meter ner i mark. Sprängsten flyttar på sig, dom ligger lösa.
Vilket totalt okonstruktivt svar.
Hur är det sorgligt att de måste ner ordentligt i marken? Dessa sitter ett par meter ner tror jag, men de ska ju som sagt bara stoppa vatten.
Sprängsten funkar ju absolut bättre än inget alls som det är i nuläget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.