Hej! Jag ska installera belysning för en badrumsrenovering. Men vilken ip klass måste lampan/armaturen ha?
Helst vill jag ha spots rakt ovan duschen, men kan inte ha inbyggda spots så då tänkte jag använda utanpåliggande spots. En byggfirma som lämnade offert sa att det inte är godkänt i duschen, men så hittade jag en utanpåliggande som är klassad som ip44, ifö cool ip44. Är den klassningen godkänd?
/Anders

Den kan vara godkänd, beror lite på takhöjd. Men troligen är den godkänd.

H hempularen skrev:
Den kan vara godkänd, beror lite på takhöjd. Men troligen är den godkänd.
Takhöjden kommer vara runt 2.40, golvet ska byggas upp igen efter en vattenskada, så jag vet inte exakta måttet i dagsläget. Övriga rum är ialla fall 2.40.
Nån som har en bra länk där man kan se reglerna kring badrum och ip-klassning?

Här finns regler för områden och skyddsåtgärder.
Över 225 cm är det oklassat vilket innebär att badrumsreglerna inte ställer några speciella krav. Återstår då tillverkarens krav på placering rakt över dusch och om det faktiskt är torrt i taket. Om badrummet renoveras ser ni väl till att ventilationen fungerar så att det inte hänger dagg i taket, och då duger enklare spots. Man bör ju inte heller nå dem och de bör sitta fast så att de inte ramlar ned. Spottar för SELV (drivs via transformator) är en bra ide i badrum.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.