Nej, du sliter knappast ut ett modem, i alla fall inte så länge det inte blir för varmt. Se till att alla nätverksprylarna har god luftväxling.

Det som helt säkert dödar dina modem är åska, och det problemet existerar inte med fiber.
 
IngMatt
mycke_nu skrev:
Nej, du sliter knappast ut ett modem, i alla fall inte så länge det inte blir för varmt. Se till att alla nätverksprylarna har god luftväxling.

Det som helt säkert dödar dina modem är åska, och det problemet existerar inte med fiber.
Trafon blev varma och modemet blev bättre lodrätt med en fläkt på det som var slut.
 
Andy78 skrev:
Det är säkert, en router med minst en lanport som innehåller en inbyggd dhcpserver, om inte så är den i så fall i bryggat läge och du kan då skaffa en egen router och koppla in men som sagt beror vad operatören levererat.
Men då den innehåller portar för telefoni så är det med troligt attt "fördelaren" är en router de brukar gå under andra namn är router, bredbandsdelare bla.
Bredbandsdelaren (med/utan fiberport på WAN-sidan) är en konfigurerbar switch som klarar VLAN.
https://forum.tewss.telia.se/topic/2601-vlan-id-for-internet-ip-tele-och-tv/
 
Demmpa skrev:
Bredbandsdelaren (med/utan fiberport på WAN-sidan) är en konfigurerbar switch som klarar VLAN.
[länk]
Det är redan konfigurerat och inget som användaren behöver ställa in själv bara koppla in data och telefoni på rätt portar.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.