IngMatt
f91jsw skrev:
Eller helt enkelt en instabil router/modem. Det är nog det vanligaste problemet.
Mitt ADSL DSL-2750B är helt nytt men nästa Netgear är gammalt med wifi som svärfar har konfigat och jag brukar vara bättre.
 
Det routern vanligen gör är att översätta din statiska (eller dynamiska) yttre IP-adress till flera interna adresser. Dessa interna adresser börjar vanligen på 192.168...

Om du har EN router ska DHCP vara påslagen i denna. DHCP är den funktion som delar ut interna IP-adresser till dina olika datorer mm.

Om det finns ytterligare routrar kopplade till den första så MÅSTE DHCP stängas av på dessa, annars blir det total soppa.

Har du DHCP på i båda routrarna så är troligen detta orsaken till alla de problem som du skrivit om i olika trådar här.
 
Nu har du ju skrivit om dina problem i flera olika trådar, men jag har fortfarande inte riktigt fått kläm på hur ditt nätverk ser ut.

Det allra enklaste tror jag hade varit om du gått över till DHCP fullt ut, och vid behov i routern låser vissa MAC-adresser till vissa ip-nummer om det är önskvärt att alltid ha samma interna ip-nummer. Då kan du sätta DNS-servern i routern och på så vis (förhoppningsvis) kunna utesluta DNS-fel.
 
IngMatt
mycke_nu skrev:
Det routern vanligen gör är att översätta din statiska (eller dynamiska) yttre IP-adress till flera interna adresser. Dessa interna adresser börjar vanligen på 192.168...

Om du har EN router ska DHCP vara påslagen i denna. DHCP är den funktion som delar ut interna IP-adresser till dina olika datorer mm.

Om det finns ytterligare routrar kopplade till den första så MÅSTE DHCP stängas av på dessa, annars blir det total soppa.

Har du DHCP på i båda routrarna så är troligen detta orsaken till alla de problem som du skrivit om i olika trådar här.
Jag har DHCP på i första på, men statiska IP i varje dator, så vad finns det att dela ut då?

Automatiska IP fungerade inte men ska provas igen.
 
IngMatt
Bergling skrev:
Nu har du ju skrivit om dina problem i flera olika trådar, men jag har fortfarande inte riktigt fått kläm på hur ditt nätverk ser ut.

Det allra enklaste tror jag hade varit om du gått över till DHCP fullt ut, och vid behov i routern låser vissa MAC-adresser till vissa ip-nummer om det är önskvärt att alltid ha samma interna ip-nummer. Då kan du sätta DNS-servern i routern och på så vis (förhoppningsvis) kunna utesluta DNS-fel.
Just nu har vi bara en ADSL modemrouter och en wifirouter, förut hade vi 3 routers som fungerade i åratal.

Ska testa automatisk igen istället och kolla att routrar är rätt inställda.

Sedan ska det bli fiber med en router och switchar eller vad vi har.
 
Det låter som en väldigt besvärlig lösning, har inte ADSL Routern wifi är det därför ni har en extra router med wifi?
 
IngMatt
Andy78 skrev:
Det låter som en väldigt besvärlig lösning, har inte ADSL Routern wifi är det därför ni har en extra router med wifi?
Har funkat i åratal och är bara problem att lösa ibland. Jag vill inte ha wifi i mitt rum och det räcker inte till andra änden av huset, så därför är wifi avstängt här och körs 2 rum bort där den routern även delar ut på kablar.

Ny router till fiber ska stå i nästa rum och sedan finns en booster om det behövs, sedan har vi en switch och köper fler vid behov.
 
Hur kommer det sig att du vill separera dina nät med så många routrar?
 
IngMatt
Andy78 skrev:
Hur kommer det sig att du vill separera dina nät med så många routrar?
ADSLmodemet hos mig har inbyggd router så jag tar 2 linor och 2 går iväg. Frun sitter längst bort med wifi och router som även går till barnen. Vi har många rum och många datorer, bara wifi router finns inte att köpa vad jag sett. Nu har vi bara 2, ev. måste DHCP stängas av på nästa.

Med fiber kan det bli en enda och switchar.
 
IngMatt skrev:
ADSLmodemet hos mig har inbyggd router så jag tar 2 linor och 2 går iväg. Frun sitter längst bort med wifi och router som även går till barnen. Vi har många rum och många datorer, bara wifi router finns inte att köpa vad jag sett. Nu har vi bara 2, ev. måste DHCP stängas av på nästa.

Med fiber kan det bli en enda och switchar.
Om du bara vill använda router nr två som switch och trådlös acesspunkt (AP, wi-fi) så konfigurerar du om routern till bryggat läge då stängs NAT, DHCP, etc av.

(Nästan) alla routrar håller reda på vilken MAC-adress som har fått vilket ip-nummer. MAC-adress är nätverkskortets fysiska adress (lik denna F1:DB:F8:5A:C3:0C), om DHCP-fönstret är större än antalet nätverkskort så kommer normalt inte två MAC-adresser få samma ip-nummer.
 
IngMatt
Demmpa skrev:
Om du bara vill använda router nr två som switch och trådlös acesspunkt (AP, wi-fi) så konfigurerar du om routern till bryggat läge då stängs NAT, DHCP, etc av.

(Nästan) alla routrar håller reda på vilken MAC-adress som har fått vilket ip-nummer. MAC-adress är nätverkskortets fysiska adress (lik denna F1:DB:F8:5A:C3:0C), om DHCP-fönstret är större än antalet nätverkskort så kommer normalt inte två MAC-adresser få samma ip-nummer.
Har "1483 Bridged IP LLC" enligt D-link support så modemet började fungera. Ska vara samma i båda?
 
IngMatt
Ska prova DHCP på flera/alla datorer senare, men först fasta IP nu då jag stängde av DHCP i min router och ska kolla nästa, supporten sa nog fel att den ska vara på. Men min ISP har stängt av DHCP.
DHCP är avstängt där och nu här, kan det vara på där om jag har statiska IP här?
 
Redigerat:
Hur många skarpa ip-adresser har du fått från din ISP?
 
Tidigare har du skrivit att du har statisk IP-adress från din ISP, nu låter det som om du låter dem köra DHCP ända ut till dina datorer. Det där går inte riktigt ihop.

Dessutom är det ovanligt, måste jag säga.

Vanligen får man en eller möjligen två IP-adresser från sin ISP. Dessa är antingen statiska (ovanligt) eller dynamiska och utdelade via en DHCP-server hos ISPn.

Dessa adresser har vanligen ingenting med den interna adresseringen av dina datorer att göra, utan är routerns yttre adress(er) mot ISP. Adresserna kan tex börja på 80.., 81.., 82.. eller något annat. Sverige har en hel hög med adressblock tilldelade. http://www.nirsoft.net/countryip/se.html

Internt upprepas samma sak, men nu är det routern som delar ut adresser. Denna adressöversättning (NAT) från den yttre adressen sker då vanligen via DHCP och datorerna får dynamiska adresser, eller kan också ske via statisk utdelning. Adresserna som routern delar ut börjar ofta på 192.168...

Det går bra att kombinera DHCP i routern med interna statiska addresser. Om DHCP tex delar ut adresser i bandet 192.168.0.1 - 100 så kan man vanligen ställa in routern så att specifika adresser delas ut till vissa datorer. Detta är inget som behövs för vanlig surfing, men har man exvis en webserver hemma så behöver den en intern statisk adress.

Har man ytterligare routrar så stänger man alltså av DHCP i dessa och låter den första routern sköta all utdelning av interna adresser och addressövesättningen mot ISP.

Finns det flera anslutningar mot ISP, eller flera olika ISP som används samtidigt måste man ha en router som kan hantera alla yttre anslutningar. Flera parallella routrar fungerar inte.
 
  • Gilla
IngMatt
  • Laddar…
IngMatt
Demmpa skrev:
Hur många skarpa ip-adresser har du fått från din ISP?
En men det behövs inte tror jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.