IngMatt
Allt fungerar tillsvidare men SmartTVn på wifi släckte ner nätet så modemet fick startas om. Jag kan inte simulera felet men såg att IP slutar på 95 och DNS började på 81 när hon annars börjar DNS på 192 till wifi ibland.
 
Vadå?
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
IngMatt
JOW skrev:
Vadå?
Familjen såg på SmartTv via wifi, när jag startade min PC slocknade internet så vi fick starta om modemet. Annars funkar wifi på Ipads med IP 192xxx och DNS 192xxx, SmartTV var inställd som min PC med DNS som börjar på 81.

Frun tror att det är bandbredden, jag tror wifiroutern och DNS kan vara fel. Eller suger TV stor bandbredd?
 
Thomas59
Eh....What? Din beskrivning av problemet är lite.....hmm, obegriplig.

Släckte ner nätet/slocknade internet skriver du? Var det wifi eller internetuppkopplingen som slutade fungera, eller båda?

VAD släckte ner nätet? Inlägg #1 SmartTV Inlägg #3 PC:n?

Du kan inte simulera felet. Innebär det att ALLT är ok nu?

IP kan sluta på allt mellan 1 och 255 och börjar i ditt hemmanätverk normalt på 192.xxx.xxx.xxx

DNS (?) som börjar på 81.xxx.xxx.xxx låter inte orimligt.

När du skriver "...när hon annars börjar DNS på 192 till wifi ibland." så är det svårt att förstå vad du menar. Menar du IP på anslutna enheter?

När du skriver "...Annars funkar wifi på Ipads med IP 192xxx och DNS 192xxx" är det också svårt att förstå vad du menar. Menar du att IP brukar börja på 192 så är det helt normalt. Kanske har du blandat ihop DHCP och DNS. DHCP-server har ett IP som börjar på 192 om anslutna enheter har det.

"SmartTV var inställd som min PC med DNS som börjar på 81"??? Du ställer väl inte in DNS i din SmartTV?

Routern som är ansluten till fiber/telenätet/4G får IP, nätmask och DNS automatiskt av din internetleverantör. Det behöver du normalt inte ställa in. Din router delar sen ut IP-nummer till anslutna enheter via en inbyggd DHCP-server, helt automatiskt, om du inte valt statiskt IP.

När du ansluter en enhet (PC, iPad, SmartTV) gör du det antingen med nätverkskabel eller via Wifi och då brukar enheten automatiskt ställa in IP/nätmask/DHCP-server. Även DNS brukar finnas i inställningarna men då anges normalt DNS som Routerns IP-nummer och det görs automatiskt, och är inte den DNS som routern får från din internetleverantör.

För WiFi-anslutna enheter behöver du normalt också ange SSID (namnet på ditt WiFi-nätverk) och lösenord för nätverket, sedan sköter enheten resten.

Sammanfattningsvis:

-Kabelanslutna enheter: Du behöver bara kolla så att dessa är inställda på att automatiskt ta emot IP-nummer från DHCP-servern, sk dynamisk IP, resten sköter enheterna normalt själva.

-WiFi-anslutna enheter: Logga in (på den enhet som ska anslutas) på WiFi med rätt SSID och lösenord. Kolla så att enhetens nätverksanslutning är inställd på att automatiskt ta emot IP-nummer från DHCP-servern (dvs Routern), sk dynamisk IP, resten sköter enheterna normalt själva.

Kan den anslutna enheten inte erhålla IP från DHCP-servern (tex om WiFi inte funkar) får du normalt ett felmeddelande och/eller så ser du det på att den anslutna enheten har ett IP som börjar på 169.

Bandbredden har normalt inget med saken att göra men visst, TV via internet kan kräva stor bandbredd.

Typ!
 
Du kan ha en en privat adress 192.168.x.x oc dns adress likaså
Men den kan även vara extern tex 81.x x.x
Och det var troligtvis det du hade.
 
Det låter lite som om du har flera routers inblandade. Finns det en separat burk för WiFi?
 
Antingen olika routers eller så har vissa enheter statisk DNS. Det i sig är inget fel. Det går att konfigurera så. Inget av det som nämnts som kan orsaka att nätet "släcks ner".

Tv via bredband suger mycket bandbredd, ja. Men det släcker inte ner nätet när det blir överbelastat. Det blir segt tills dess att ni stänger av en del av det som drar bandbredd. Omstart av modem hjälper inte mot överbelastning.

För att klargöra lite så att du kan få mer hjälp skulle det vara bra om du kan specificera vad du menar med att nätet slocknar. Sedan skulle det hjälpa om du talar om hur ditt nätverk ser ut. Du har nämnt ett modem. Är det den enda lådan i nätverket eller har du andra routrar, servrar etc?


Medan jag skrev så kom jag på att det är bäst att fråga vad ni har för internet leverantör, ADSL eller fiber och modell på modemet. Anledningen är att vissa modem från vissa leverantörer är, milt uttryckt, mindre bra...
 
Fungerar det nu?
 
Min teori är att det är två routers med påslagen DHCP-server i samma nät. Då kan en förnyelse av DHCP-leasen hamna i "fel" router och så finns det ingen korrekt routing ut på nätet.
 
Eller helt enkelt en instabil router/modem. Det är nog det vanligaste problemet.
 
IngMatt
Thomas59 skrev:
Eh....What? Din beskrivning av problemet är lite.....hmm, obegriplig.

Släckte ner nätet/slocknade internet skriver du? Var det wifi eller internetuppkopplingen som slutade fungera, eller båda?

VAD släckte ner nätet? Inlägg #1 SmartTV Inlägg #3 PC:n?

Du kan inte simulera felet. Innebär det att ALLT är ok nu?

IP kan sluta på allt mellan 1 och 255 och börjar i ditt hemmanätverk normalt på 192.xxx.xxx.xxx

DNS (?) som börjar på 81.xxx.xxx.xxx låter inte orimligt.

När du skriver "...när hon annars börjar DNS på 192 till wifi ibland." så är det svårt att förstå vad du menar. Menar du IP på anslutna enheter?

När du skriver "...Annars funkar wifi på Ipads med IP 192xxx och DNS 192xxx" är det också svårt att förstå vad du menar. Menar du att IP brukar börja på 192 så är det helt normalt. Kanske har du blandat ihop DHCP och DNS. DHCP-server har ett IP som börjar på 192 om anslutna enheter har det.

"SmartTV var inställd som min PC med DNS som börjar på 81"??? Du ställer väl inte in DNS i din SmartTV?

Routern som är ansluten till fiber/telenätet/4G får IP, nätmask och DNS automatiskt av din internetleverantör. Det behöver du normalt inte ställa in. Din router delar sen ut IP-nummer till anslutna enheter via en inbyggd DHCP-server, helt automatiskt, om du inte valt statiskt IP.

När du ansluter en enhet (PC, iPad, SmartTV) gör du det antingen med nätverkskabel eller via Wifi och då brukar enheten automatiskt ställa in IP/nätmask/DHCP-server. Även DNS brukar finnas i inställningarna men då anges normalt DNS som Routerns IP-nummer och det görs automatiskt, och är inte den DNS som routern får från din internetleverantör.

För WiFi-anslutna enheter behöver du normalt också ange SSID (namnet på ditt WiFi-nätverk) och lösenord för nätverket, sedan sköter enheten resten.

Sammanfattningsvis:

-Kabelanslutna enheter: Du behöver bara kolla så att dessa är inställda på att automatiskt ta emot IP-nummer från DHCP-servern, sk dynamisk IP, resten sköter enheterna normalt själva.

-WiFi-anslutna enheter: Logga in (på den enhet som ska anslutas) på WiFi med rätt SSID och lösenord. Kolla så att enhetens nätverksanslutning är inställd på att automatiskt ta emot IP-nummer från DHCP-servern (dvs Routern), sk dynamisk IP, resten sköter enheterna normalt själva.

Kan den anslutna enheten inte erhålla IP från DHCP-servern (tex om WiFi inte funkar) får du normalt ett felmeddelande och/eller så ser du det på att den anslutna enheten har ett IP som börjar på 169.

Bandbredden har normalt inget med saken att göra men visst, TV via internet kan kräva stor bandbredd.

Typ!
Vi har statiska IP sedan många år då automatiska släckt ner varandra ännu mer.

SmartTV har inställningar för det.
 
IngMatt
mycke_nu skrev:
Det låter lite som om du har flera routers inblandade. Finns det en separat burk för WiFi?
Ja och jag ska kolla DHCP i den andra men har det betydelse när vi kör statiska IP?
 
IngMatt
Anaii skrev:
Antingen olika routers eller så har vissa enheter statisk DNS. Det i sig är inget fel. Det går att konfigurera så. Inget av det som nämnts som kan orsaka att nätet "släcks ner".

Tv via bredband suger mycket bandbredd, ja. Men det släcker inte ner nätet när det blir överbelastat. Det blir segt tills dess att ni stänger av en del av det som drar bandbredd. Omstart av modem hjälper inte mot överbelastning.

För att klargöra lite så att du kan få mer hjälp skulle det vara bra om du kan specificera vad du menar med att nätet slocknar. Sedan skulle det hjälpa om du talar om hur ditt nätverk ser ut. Du har nämnt ett modem. Är det den enda lådan i nätverket eller har du andra routrar, servrar etc?


Medan jag skrev så kom jag på att det är bäst att fråga vad ni har för internet leverantör, ADSL eller fiber och modell på modemet. Anledningen är att vissa modem från vissa leverantörer är, milt uttryckt, mindre bra...
Det gick ner som det brukar vid IP-krock så vi tappade kontakten med routern och brukar lösa sig med omstart
 
IngMatt
Andy78 skrev:
Fungerar det nu?
Ja och jag försökte provocera fram samma fel idag igen men lyckades inte.
 
IngMatt
Bergling skrev:
Min teori är att det är två routers med påslagen DHCP-server i samma nät. Då kan en förnyelse av DHCP-leasen hamna i "fel" router och så finns det ingen korrekt routing ut på nätet.
Får man det med statiska IP?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.