IngMatt
mycke_nu skrev:
Tidigare har du skrivit att du har statisk IP-adress från din ISP, nu låter det som om du låter dem köra DHCP ända ut till dina datorer. Det där går inte riktigt ihop.

Dessutom är det ovanligt, måste jag säga.

Vanligen får man en eller möjligen två IP-adresser från sin ISP. Dessa är antingen statiska (ovanligt) eller dynamiska och utdelade via en DHCP-server hos ISPn.

Dessa adresser har vanligen ingenting med den interna adresseringen av dina datorer att göra, utan är routerns yttre adress(er) mot ISP. Adresserna kan tex börja på 80.., 81.., 82.. eller något annat. Sverige har en hel hög med adressblock tilldelade. [länk]

Internt upprepas samma sak, men nu är det routern som delar ut adresser. Denna adressöversättning (NAT) från den yttre adressen sker då vanligen via DHCP och datorerna får dynamiska adresser, eller kan också ske via statisk utdelning. Adresserna som routern delar ut börjar ofta på 192.168...

Det går bra att kombinera DHCP i routern med interna statiska addresser. Om DHCP tex delar ut adresser i bandet 192.168.0.1 - 100 så kan man vanligen ställa in routern så att specifika adresser delas ut till vissa datorer. Detta är inget som behövs för vanlig surfing, men har man exvis en webserver hemma så behöver den en intern statisk adress.

Har man ytterligare routrar så stänger man alltså av DHCP i dessa och låter den första routern sköta all utdelning av interna adresser och addressövesättningen mot ISP.

Finns det flera anslutningar mot ISP, eller flera olika ISP som används samtidigt måste man ha en router som kan hantera alla yttre anslutningar. Flera parallella routrar fungerar inte.
Tack det var redigt. Vi har statisk nu sedan de stängt av DHCP men jag vill ha dynamisk, jag kan alltså ha det med interna statiska?

Stängde av DHCP på modemroutern och allt funkar bättre.
 
Ja, yttre statisk eller dynamisk påverkar inte alls hur du gör internt. Din interna konfiguration bestämmer du helt och hållet själv och styrs inte av om din ISP använder DHCP eller ej.

Gör så här:

1. I din första router (den som har kontakt med din ISP) skall DHCP vara påslaget.
2. Dina datorer skall vara inställda för att använda DHCP (Automatisk adresstilldelning)
3. Vill du att en viss dator skall ha en statisk adress så ställer du in detta i routern.

Notera att det vanligen inte finns någon anledning att använda statiska adresser internt. Det är endast om du har någon applikation som kräver detta som du behöver bekymra dej om statiska adresser.
 
IngMatt skrev:
En men det behövs inte tror jag.
Minst en ip-adress måste du ha från din ISP, annars kommer du inte ut på nätet.

Istället för statiska ip-adresser i det egna nätet är det bättre att låsa ip-adressen till specifik MAC-adress (nätverkskort/dator).
 
Demmpa skrev:
Minst en ip-adress måste du ha från din ISP, annars kommer du inte ut på nätet.

Istället för statiska ip-adresser i det egna nätet är det bättre att låsa ip-adressen till specifik MAC-adress (nätverkskort/dator).
Eller i varje fall hålla ordning. Det är dags att rita upp en nätplan med alla ändpunkter (datorer osv.), accesspunkter, routrar och skriva upp vilka nät som finns var och vilka enheter som har vilka adresser/får vilka adresser från vad. Från det TS skriver så låter det som om det råder en viss förvirring.

Om du (TS) har statiskt tilldelade adresser, så kommer problemet med DNS också in. DNS tilldelas också typiskt vid DCHP (samt även defaultroute) och man måste ha alla dessa värden i en ändpunkt för att kunna kommunicera. Om din ISP ändrar DNS-servrar (händer inte så ofta, men kan göra det), eller om du som du gör kopplar om mellan olika inkommande tjänster (ADSL/Mobilt osv.) så är risken stor att åtminstone några av dessa värden måste ändras vid omkoppling OM du inte gjort denna med tungan helt rätt i munnen och OM du inte konfigurerat dina datorer osv. internet på ditt nät helt korrekt. Det är nog några "OM" för många där.

(På din beskrivning så är jag faktiskt lite förvånad att du har fått det att fungera någon gång överhuvudtaget. ;) Men räds inte, vi kan få ordning på detta.)
 
IngMatt
mycke_nu skrev:
Ja, yttre statisk eller dynamisk påverkar inte alls hur du gör internt. Din interna konfiguration bestämmer du helt och hållet själv och styrs inte av om din ISP använder DHCP eller ej.

Gör så här:

1. I din första router (den som har kontakt med din ISP) skall DHCP vara påslaget.
2. Dina datorer skall vara inställda för att använda DHCP (Automatisk adresstilldelning)
3. Vill du att en viss dator skall ha en statisk adress så ställer du in detta i routern.

Notera att det vanligen inte finns någon anledning att använda statiska adresser internt. Det är endast om du har någon applikation som kräver detta som du behöver bekymra dej om statiska adresser.
1. Den är avstängd och det fungerar bättre.
2. De är statiska
3. Inte gjort

Och det fungerar för alla överallt utan problem, så det får nog vara så tills fibern är klar inom en vecka och allt ska kopplas in, på prov som du och andra skriver kanske.
 
IngMatt
lars_stefan_axelsson skrev:
Eller i varje fall hålla ordning. Det är dags att rita upp en nätplan med alla ändpunkter (datorer osv.), accesspunkter, routrar och skriva upp vilka nät som finns var och vilka enheter som har vilka adresser/får vilka adresser från vad. Från det TS skriver så låter det som om det råder en viss förvirring.

Om du (TS) har statiskt tilldelade adresser, så kommer problemet med DNS också in. DNS tilldelas också typiskt vid DCHP (samt även defaultroute) och man måste ha alla dessa värden i en ändpunkt för att kunna kommunicera. Om din ISP ändrar DNS-servrar (händer inte så ofta, men kan göra det), eller om du som du gör kopplar om mellan olika inkommande tjänster (ADSL/Mobilt osv.) så är risken stor att åtminstone några av dessa värden måste ändras vid omkoppling OM du inte gjort denna med tungan helt rätt i munnen och OM du inte konfigurerat dina datorer osv. internet på ditt nät helt korrekt. Det är nog några "OM" för många där.

(På din beskrivning så är jag faktiskt lite förvånad att du har fått det att fungera någon gång överhuvudtaget. ;) Men räds inte, vi kan få ordning på detta.)
Skrev en lista men den följdes inte så jag ska prova ett nytt system med fibern eller tidigare.
 
Jag hade bara haft routern som fibern kommer in på, och satt en extern switch för fler portar samt en eller fler accesspunkter inkopplade på lanet där man föredrar.
 
IngMatt
Andy78 skrev:
Jag hade bara haft routern som fibern kommer in på, och satt en extern switch för fler portar samt en eller fler accesspunkter inkopplade på lanet där man föredrar.
Fibern har ingen router, det är en fördelare med en utgång för internet, nästa är telefon, TV och en i reserv. Men det kanske du menade.
 
IngMatt skrev:
Fibern har ingen router, det är en fördelare med en utgång för internet, nästa är telefon, TV och en i reserv. Men det kanske du menade.
Det är säkert, en router med minst en lanport som innehåller en inbyggd dhcpserver, om inte så är den i så fall i bryggat läge och du kan då skaffa en egen router och koppla in men som sagt beror vad operatören levererat.
Men då den innehåller portar för telefoni så är det med troligt attt "fördelaren" är en router de brukar gå under andra namn är router, bredbandsdelare bla.
 
IngMatt
Andy78 skrev:
Det är säkert, en router med minst en lanport som innehåller en inbyggd dhcpserver, om inte så är den i så fall i bryggat läge och du kan då skaffa en egen router och koppla in men som sagt beror vad operatören levererat.
Men då den innehåller portar för telefoni så är det med troligt attt "fördelaren" är en router de brukar gå under andra namn är router, bredbandsdelare bla.
mediomvandlaren
http://oppenfiber.se/index.html#third
 
Ok, det där är nog en produkt från Intenio gissar jag.
Som det står koppla in din router eller switch på Lan 1
 
IngMatt
Andy78 skrev:
Ok, det där är nog en produkt från Intenio gissar jag.
Som det står koppla in din router eller switch på Lan 1
Ja jävlar det står ett I på men inget mer, billigaste skiten som finns?

Måste kolla det om vi ska betala 20.000 och få skräp igen.

Vi har bränt 4 av Inteno modem och har köpt en D.-link billigre än vad vår ISP tar för Inteno
http://www.kjell.com/sortiment/dato...k-dsl-2750b-p68629#ProductDetailedInformation

Våra 2 bra modem har rykt med blixten.
 
Det är inget som säger att det inte kommer att fungera med fiber. Jag har haft en Inteno burk i fem år.

Du oroar dej lite för mycket, prova istället.
 
IngMatt
mycke_nu skrev:
Det är inget som säger att det inte kommer att fungera med fiber. Jag har haft en Inteno burk i fem år.

Du oroar dej lite för mycket, prova istället.
Vi har företag som måste ha och är 4-5 personer som använder internet, så när ett nybytt Inteno rasade efter 3 veckor letades efter andra fel, men det var modemet som var slut, 4 på 8 år ungefär. Då köper man inte ett till när vi fått hanka oss fram med mobilt tills en D-link var konfigad.
Desto mer skäl att behålla ADSL men en omvandlare kanske inte slits som ett modem?

Skillnaden här kan vara att våra belastats mer och mer från en dator till många och nätTV, så fiber som ska klara det kan hålla längre.
 
IngMatt skrev:
Ja jävlar det står ett I på men inget mer, billigaste skiten som finns?

Måste kolla det om vi ska betala 20.000 och få skräp igen.

Vi har bränt 4 av Inteno modem och har köpt en D.-link billigre än vad vår ISP tar för Inteno
[länk]

Våra 2 bra modem har rykt med blixten.
Dom är inte sämre än d-link , inget av dessa håller för åsknedslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.