5 588 läst ·
33 svar
6k läst
33 svar
Investera i shuntautomatik. Hur funkar det?
I och med att jag har termostater på alla mina element så kanske det är en dum kostnad att köpa automatisk shunt.J jonaserik skrev:
https://billigtvvs.se/vvs/varme/lad...MIusqAyJqG-wIVigqiAx0xogrLEAQYBCABEgIPHPD_BwE
En sån här laddomat har jag. Du nämner att man kan köpa från Tyskland. Är det mycket billigare? Har du någon webbsida du kan rekommendera? 3000kr känns väldigt mycket för en drivsida.
Om du har värmepump bör du i princip köra ut full värme till radiatorerna och styra med värmepumpen i stället.
Tack för att du är så hjälpsam Jonas, uppskattar det verkligen! Här är bilder på hela värmesystemet, om du orkar ta dig en kik eller är intresserad. Bild nmr 4 är inflöde från luftvärmevattenpump. Bild nmr 7 är utflöde (tempraturvisaren längst ner åt höger? Altech pumpen är för utflöde tillbaka till värmevattenpumpen.J jonaserik skrev:Det med namn Laddomat är eget för dom , det är en standardardpump i botten, men kan inte säga vilken och är av äldre årgång. Hittar man en i tex Tyskland så kommer den hem på ett par dagar. Hur är VP kopplad , direkt mot radiatorkretsen ( efter din shuntventil ) Annars så har det ingen betydelse med elementens inställning. Du tar nog ut värmen från tanken
Skicka gärna webbsida där jag kan beställa från Tyskland! Frågar givetvis vvs'are innan beställning!
Utomhussensorn är skadad (tror det är brist på kompetens hos installatören). Har ett udda system. 500l x 2 strömsnäspannor, laddomat med vedeldning + luftvärmevattenpump. Kolla gärna de 7 bilderna jag skickade till Jonaserik om du är bussig! Får ett väldigt dåligt COP. De kyligare dagarna blir det bättre. Samtidigt har jag nu haft dagar med endast 10kWh förbrukning på "mina sidor, vattenfall". Allt är väldigt konstigt och mycket info att ta in. Installatören ändrade inget i konfigurationen.D Daniel 109 skrev:
Energiutbyte/elkonsumption=COP eller?
https://www.byggahus.se/forum/threa...illant-cop-kurva-1-5-2-vid-10-15c-ute.472222/
Där är min tråd om min luftvärmevattenpump. Du är en ängel om du tar dig en ditt och ger mig input!
Mvh
Velinga
Här finns en drivsida
https://materiel.hellopro.fr/banyo-...mat-21-30-21-60-29977274-3004217-produit.html
Som det ser på bilder ( bild 5 och en grej med klocka ) har du redan en reglering av värmen med shuntmotor och allt och värmen tas ut från tank/ar Och som jag ser det så ligger VP och laddar mot tank/ar, det blir lite som ON(OFF då. VP kommer att ladda troligtvis ena tanken och när den är fullmatad så stannar den.
Edit vad menar du med att utegivaren är defekt ?
https://materiel.hellopro.fr/banyo-...mat-21-30-21-60-29977274-3004217-produit.html
Som det ser på bilder ( bild 5 och en grej med klocka ) har du redan en reglering av värmen med shuntmotor och allt och värmen tas ut från tank/ar Och som jag ser det så ligger VP och laddar mot tank/ar, det blir lite som ON(OFF då. VP kommer att ladda troligtvis ena tanken och när den är fullmatad så stannar den.
Edit vad menar du med att utegivaren är defekt ?
Har du kollat att pumpen kan snurra , efter långvarigt stopp så kan den kärva fast. I ändan på pumpen sitter det en blank skruv, lossa den ( sprutar inget vatten ) sätt in en mejsel ( skruvspår i axeln ) och snurra så kanske den lossnar on den kärvat. Finns säkert en termostat för start av laddpumpen , om så är ställ ner den till min.
J jonaserik skrev:Har du kollat att pumpen kan snurra , efter långvarigt stopp så kan den kärva fast. I ändan på pumpen sitter det en blank skruv, lossa den ( sprutar inget vatten ) sätt in en mejsel ( skruvspår i axeln ) och snurra så kanske den lossnar on den kärvat. Finns säkert en termostat för start av laddpumpen , om så är ställ ner den till min.
Det var själva elbrytaren som är sönder. Gjorde ett desperat försök och koppla den till en stickpropp och in i uttag. Fungerade utmärkt. Kan elda nu. Nemas problemas.J jonaserik skrev:Har du kollat att pumpen kan snurra , efter långvarigt stopp så kan den kärva fast. I ändan på pumpen sitter det en blank skruv, lossa den ( sprutar inget vatten ) sätt in en mejsel ( skruvspår i axeln ) och snurra så kanske den lossnar on den kärvat. Finns säkert en termostat för start av laddpumpen , om så är ställ ner den till min.
Tack för hjälpen!
Pumpen I laddomat en ska ju vara kopplad med en termostat så att den går igång när pannan börjar elda och stängs av efter eldningscykeln (googla på inkoppling laddomat). Jag tycker det är lite svårt att se hur det är kopplat hos dig? Om pumpen går konstant finns det en del att spara på att koppla den med termostat.
Precis, elbrytaren på väggen. Den termostaten vid skorstenen antar jag? Vilken temp ska jag ha den på? Jag prövade att vrida ner den till 0c och sen 10c och inget snurr i drivsidan. På laddomaten går det 35c genom den anslutningen. Måste vara fel på elbrytaren. Allt annat på säkringen fungerar. Tillsvidare får jag köra manuellt om jag eldar. Har så mycket annat att göra men definitivt på agendan gällande luftvärmevattenpumpen.D Dublin skrev:Pumpen I laddomat en ska ju vara kopplad med en termostat så att den går igång när pannan börjar elda och stängs av efter eldningscykeln (googla på inkoppling laddomat). Jag tycker det är lite svårt att se hur det är kopplat hos dig? Om pumpen går konstant finns det en del att spara på att koppla den med termostat.
Inställningen beror mest på var givaren sitter, dvs att den slår på när ledningen går igång och av när ledningen slutat. Jag har min givare i ett dykrör i pannans anslutning till skorsten och den är inställd på 100 grader. Blev lite förvånad över din skala (min tål 400 grader) men din kanske sitter längre från skorsten.
Har man rökgasfläkt så kan den starta vid en hög rökgas och därefter så startar laddpumpen vid viss värme i pannan. På en panna jag servat så starta fläkten först och då fick termostaten för pumpen spänning och startade den. Kan nog vara lite hugget som stucket med hur funktionen är, bara det fungerar med laddning.