Jag håller precis i dagarna på med en upphandling av bergvärme, kan säga att denna tråden är sista spikern för NIBE, de är inte längre intressanta som leverantör.

hempularen skrev:
Jag håller precis i dagarna på med en upphandling av bergvärme, kan säga att denna tråden är sista spikern för NIBE, de är inte längre intressanta som leverantör.
Jag hade inte varit så hård att dömma från mina erfarenheter, men jag är förvånad över hur uruselt logistiken kring värmepumpar fungerar, man måste lägga mycket tid och vara rätt påläst. Nu har jag haft Nibe och anledninge till att jag valde de från början var att egenskaperna kring 1250 passade mig men jag trodde alldrig att det är stenålder på allt efteråt.

Hade jag varit Nibe så hade jag funderat på att agera som att det är en konsumentprodukt, med tanke på att deras produkter säljs mer likt datorer och att vi som konsumenter kommer via olika forum mer nära det det levererar utan att gå via återförsäljare.

Men mitt råd kvarstår, skaffa en bra servicefirma och välj produkt utifån deras rekomendation. Det är då det går fel som snabb service är guld värt.

Fick för några veckor sedan igen igen larm från pumpen "inverterfel", ringde servicefirman som kom hit och lyckades inte fixa felet, efter två veckor fick jag beskedet att detta är ett fabrikationsfel och Nibe ersätter utan kostnad. Nu väntar jag bara på att de skall fixa felet då pumpen nu bara går på elpatron.

Strulet med pumpen har nu kostat mig ca 15.000 i el pga att Nibe inte har en organisation som kan fixa pumpen då den går sönder. Några dagar kan jag ta, men inte 5 veckor.

Jag har inga medel att trycka på utan får stå med mössan ihand och det gör mig lite lessen.

D
Hur gick det förra gången, fick du betala eller tog Nibe det? För det var minsann också ett fabrikationsfel för Nibes 1250 inverterfelslarm ploppar ju upp runt om i Sverige som svampar i skogen... En v/v värmepump köper man för att den skall hålla i alla fall 10 år, inte 1 eller ens 3 år... Och värmepumpstillverkarnas sätt att vältra över ansvaret på sina dåliga produkter på oss konsumenter genom att kollektivt betala kostnaderna från försäkringspremierna är inte ett dugg förmildrande.

pbengtsson skrev:
Fick för några veckor sedan igen igen larm från pumpen "inverterfel", ringde servicefirman som kom hit och lyckades inte fixa felet, efter två veckor fick jag beskedet att detta är ett fabrikationsfel och Nibe ersätter utan kostnad. Nu väntar jag bara på att de skall fixa felet då pumpen nu bara går på elpatron.
Av ren nyfikenhet, hur varmt är det i utrymmet där din 1250 står? Jag funderar nämligen på om invertern blir överhettad.

Min 1150 (i princip samma maskin) står i ett utrymme där det är ca 10 grader och invertern ligger ofta en bra bit över 50C vilket är ganska varmt för elektronik.

Just nu går den bara på halvfart, men håller ändå nästan 50 C.

Screen Shot 2013-02-10 at 8.31.04 AM.png

Det är i tvättstugan, så ca 20 grader.

hempularen skrev:
Tror inte att Nibe har sämre service än andra men det visar kanske att det är säkrare i långa loppet att köpa en vanlig on off vp istället för en mera avancerad inverter i alla fall inte om man har plats för en arbetstank då är det ju inga problem att full effekt dimensionera en vanlig vp heller. Jag skulle inte välja en 1250 om jag skulle köpa Nibe vp i dag den har en äldre styr inga lågenergi cp och en sämre mindre typ av beredare än tex 1245 och 1226.

Nu var den lagad, fabrikationsfel på invertern (igen) var förklaringen. Tyvärr så tog hela operationen 4 veckor så det blir några tusen extra på elräkningen. Det var tydligen något strul med leveransen från Nibe.

Otur.

Kan även vara den lokala firman som är långsam och bara skyller på Nibe.
Jag anlitar en av de stora kyl/värme-firmorna i Visby, och dom har lyckats strula till beställningar mer än en gång.

Visst kan det vara så, men jag har högt förtroende för min servicefirma, och mindre för Nibe. Sedan får man känslan av att 1250 är en skapelse av en ingenjör som tidigare varit på Citroen. Inverter är VP svar på gashydralisk fjädring.

:)

Jag gillar det faktiskt skarpt. 1500 mjukstarter per år kan inte vara fel.

Men hur många timmar blir det ?

I snitt går min pump 3,3 timmar per start, men det varierar ju stort över året. På vintern går den i princip kontinuerligt (med varierande varvtal) från början av december till slutet av februari.

Totalt går den ca 5000 h/år, med en medelbelastning på 60% (9 kW av 15 kW toppeffekt)

Att antalet starter påverkar livslängden är ju allmänt bekant, men jag vet faktiskt inte hur det är med antalet timmar och belastningsgraden.

Jag har hört siffror runt 70000 timmar på kompressorn men vet inte om det stämmer men jag tror att antalet timmar som blir på en inverter kan vara en nackdel jämfört med en on/off som har rimligt antal starter Jag ligger på ca 2500 starter och lika antal timmar per år men skulle haft några hundra till om jag inte eldat ibland får se hur länge vp lever.

P pbengtsson skrev:
Har nu haft en firma här som ersatte styrningen till invertern ( två gråa boxar). Sedan dess har det fungerat perfekt. Kontakten på firman visste direkt vad det kunde vara för fel och kontaktade nibe. Har inte fått räkningen ännu, men de hade själva inga dåliga erfarenheter av 1250, tvärtom.
Hej,
jag har precis samma problem. Kan du vara så snäll och fota eller ge mig artikelnr. till de gråa boxarna? Tack!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.