De senast dagarna har jag mötts av en röd lampa på min Nibe 1250. Felet i displayen är "Inverferfel" och pumpen producerar inget varmvatten.
Startar jag om pumpen så funkar allt som det skall i ca 1 dygn till.
Då jag googlat verkar det vara ett känt problem på denna modell, och många har fått det åtgärdat kostnadsfritt från Nibe.
Detta är min första värmepump och första fel, hur går man vidare? Kontaktar man Nibe eller lokal vvs firma?
Startar jag om pumpen så funkar allt som det skall i ca 1 dygn till.
Då jag googlat verkar det vara ett känt problem på denna modell, och många har fått det åtgärdat kostnadsfritt från Nibe.
Detta är min första värmepump och första fel, hur går man vidare? Kontaktar man Nibe eller lokal vvs firma?
Skulle kontaktat den som installerat pumpen. Är den firman inte längre aktiv är det bara att kontakta någon vvs-firma eller elektriker som håller på med värmepumpar.
Har varit med och bytt 3 inverters och det är inga problem att skicka dom till nibe så det borde lösas smidigt i ditt fall också.
Har varit med och bytt 3 inverters och det är inga problem att skicka dom till nibe så det borde lösas smidigt i ditt fall också.
Tack.
Kontaktar en VVS kunnig imorgon som har jobbat med Nibes grejer tidigare.
Kontaktar en VVS kunnig imorgon som har jobbat med Nibes grejer tidigare.
Tekniker har varit här, de skulle kolla med Nibe.
De sade att det är inga problem att starta om pumpen, men nu har den lagt av helt och jag får köra på elpatron.
Tur att det bara är varmvatten...
De sade att det är inga problem att starta om pumpen, men nu har den lagt av helt och jag får köra på elpatron.
Tur att det bara är varmvatten...
Elektroniken har inte lagt av, utan tidigare så kunde jag starta om den och så började den producera varmvatten igen och efter några timmar så blev det inverterfel. Nu kommer det direkt vilket gjorde att jag var tvungen att gå över till den inbyggda elpatronen.
Liten återkoppling.
Nibe tar inte det på garantin, föräkringsbolaget ställer upp, men att få någon att komma och reparera denna är helt hopplöst, ca2 månaders väntetid, och man får ringa som en galning. Någon som vet en firma kring göteborg och uppåt som rekomenderas?
Nibe tar inte det på garantin, föräkringsbolaget ställer upp, men att få någon att komma och reparera denna är helt hopplöst, ca2 månaders väntetid, och man får ringa som en galning. Någon som vet en firma kring göteborg och uppåt som rekomenderas?
Riktigt urdåligt av Nibe. De släpper en pump som får inverter-fel till höger och vänster och sedan tar de inte ansvar för den utan låter oss försäkringstagare betala för deras dåliga produkter? Det verkar krylla av inverter-fel på Nibe 1250 och jag skulle inte rekommendera NÅGON att köpa en varvtalsstyrd Nibe V/V-pump. IVT verkar vara ett mycket bättre alternativ just om man vill ha en inverterstyrd pump.
Hur gammal är pumpen?
Nibe som tillverkar pumpen behöver inte lämna garanti & dom kan skriva vilka garantivilkår dom vill.
Men Den som sålt pumpen till dig, måste följa konsumentköplagen som gäller i 3 år.
Läs på lite där så kanske han får stå för kalaset! (ofta hänvisar man till vad man själv får av tillverkaren, men det är inte ditt bekymmder som konsument. du har lagen på din sida.
Nibe som tillverkar pumpen behöver inte lämna garanti & dom kan skriva vilka garantivilkår dom vill.
Men Den som sålt pumpen till dig, måste följa konsumentköplagen som gäller i 3 år.
Läs på lite där så kanske han får stå för kalaset! (ofta hänvisar man till vad man själv får av tillverkaren, men det är inte ditt bekymmder som konsument. du har lagen på din sida.
Har nu haft en firma här som ersatte styrningen till invertern ( två gråa boxar). Sedan dess har det fungerat perfekt. Kontakten på firman visste direkt vad det kunde vara för fel och kontaktade nibe. Har inte fått räkningen ännu, men de hade själva inga dåliga erfarenheter av 1250, tvärtom.
Är det samma inverter till Nibe F750 tro? Vår låter högt som ett propellerplan.....
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
Men hur motiverade Nibe att det inte skulle vara garanti?
Är minst sagt intresserad efterssom jag precis i dagarna håller på och samlar på mig lite offerter på en värmepumpsinstallation.
Är minst sagt intresserad efterssom jag precis i dagarna håller på och samlar på mig lite offerter på en värmepumpsinstallation.
Det får väl skyllas på mig, jag hade inte förvarat pumpen rätt innan montering, pumpen stod väderskyddat och väl inplastad ute innan den lyftes in men markfukt hade kommit in underifrån och kondenserat vilket gjort att visa rördetaljer hade ärgat. Firman som var här noterade detta och utifrån detta ville inte Nibe ta det på garanti, de menade att felet kunde bero på vad som helst, vilket jag kan förstå på ett sätt. Men det som irriterade mest var att jag kände att Nibe inte var mer hjälpsamma hur jag kunde lösa problemet. Men vi hade kanske kontakt med fel avdelning.
Pumpen har jag köpt själv och monterat själv så någon firma att gå på fanns inte.
Men nu har jag kontakt med en firma som jag känner mig trygg med.
Men jag hade inte valt bort Nibe pga detta, utan snarare varit lite vaksam på tidiga 1250 som kan få detta fel. Firman jag anlitade tyckte dock inte det var speciellt mycket problem med denna pump generellt snarare tvärtom.
Annars gillar jag 1250 skarpt, den gör sitt jobb utan eltilsats och går väldigt tyst. Mitt hus är inget passivhus direkt och jag fick en elräkning på nov-dec på 13.000 mot förra årets 3000, så pumpen behövs.
Den lärdom man kan fundera på om man gör det mesta själv är:
1) Skaffa en bra kontakt med en servicefirma, det är dessa du skall anlita då något strular.
2) Priserna på rinkaby är rätt konkurenskraftiga, mindre VVS firmor kommer inte sälja pumpen billigare.
3) Köp inte pumpen innan du skall ställa in den, kampanjer kommer och går hela tiden.
4) Köp inte frånluftsmodulen (11.000 ca), jag har nu blivit övertygad (nästan) om att det var en felinvestering, en kanalfläkt är billigare och mellanskillnaden kanske tjänas in på 50år, men FLM modulen är snygg uppepå pumpen och design kostar.
5) Planerara in pumpen så att det är lätt att komma åt runt omkring, eller att saker intill lätt går att flytta.
Pumpen betalade jag ca 75.000 för och material och inkoppling av kollektorslangar ca 20.000.
Jag vet inte vad en offert hade hamnat på då jag aldrig själv tog in några, men såhär i efterhand kanske det hade varit det enklaste.
Pumpen har jag köpt själv och monterat själv så någon firma att gå på fanns inte.
Men nu har jag kontakt med en firma som jag känner mig trygg med.
Men jag hade inte valt bort Nibe pga detta, utan snarare varit lite vaksam på tidiga 1250 som kan få detta fel. Firman jag anlitade tyckte dock inte det var speciellt mycket problem med denna pump generellt snarare tvärtom.
Annars gillar jag 1250 skarpt, den gör sitt jobb utan eltilsats och går väldigt tyst. Mitt hus är inget passivhus direkt och jag fick en elräkning på nov-dec på 13.000 mot förra årets 3000, så pumpen behövs.
Den lärdom man kan fundera på om man gör det mesta själv är:
1) Skaffa en bra kontakt med en servicefirma, det är dessa du skall anlita då något strular.
2) Priserna på rinkaby är rätt konkurenskraftiga, mindre VVS firmor kommer inte sälja pumpen billigare.
3) Köp inte pumpen innan du skall ställa in den, kampanjer kommer och går hela tiden.
4) Köp inte frånluftsmodulen (11.000 ca), jag har nu blivit övertygad (nästan) om att det var en felinvestering, en kanalfläkt är billigare och mellanskillnaden kanske tjänas in på 50år, men FLM modulen är snygg uppepå pumpen och design kostar.
5) Planerara in pumpen så att det är lätt att komma åt runt omkring, eller att saker intill lätt går att flytta.
Pumpen betalade jag ca 75.000 för och material och inkoppling av kollektorslangar ca 20.000.
Jag vet inte vad en offert hade hamnat på då jag aldrig själv tog in några, men såhär i efterhand kanske det hade varit det enklaste.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
Att Nibe säger att felet kan bero på vad som helst, är inte det ett erkännande från Nibe?
Jag kan ha fel, men är det inte så att under garantitiden så är det firman som skall bevisa att felet inte är ursprungligt för att slippa stå för det? Om de då säger att det kan bero på vad som helst så har de erkänt att felet kan vara ursprungligt, och de är ersättningskyldiga.
Jag kan ha fel, men är det inte så att under garantitiden så är det firman som skall bevisa att felet inte är ursprungligt för att slippa stå för det? Om de då säger att det kan bero på vad som helst så har de erkänt att felet kan vara ursprungligt, och de är ersättningskyldiga.
Jag vet faktiskt inte, nu visade det sig att felet var exakt det pumpen larmade om, så jag skall kollla upp igen hur de resonerar.hempularen skrev:Att Nibe säger att felet kan bero på vad som helst, är inte det ett erkännande från Nibe?
Annars fick jag känslan att de vuxit snabbt och inte hade alla rutiner på plats, ex kunde man prata med marknadsavdelningen och få helt andra svar.
Ex frågade om det fanns uppgradering på mjukvaran då jag tyckte menyerna var buggiga, de menade att jag skulle köpa ett nytt styrkort. Då teknikern var här så visste han direkt att det var dispalyen som var kass redan från början och det var ett känt problem.