R
Min mamma som är 70+ äger och bor i huset jag växte upp i. Sista huset på en återvändsgata, störst tomt på hela området, baksidan gränsar mot skog och ravin= det kommer inte byggas nått mer runt henne.
Hon får ständigt lappar i brevlådan, oftast med rena skambud mot vad hus säljs runt om.

Flertalet gånger med folk som knackat på och varit jävligt påstridiga och otrevliga om att få köpta huset.
Till den grad att det numera finns kameror för att registrera vilka som knackar på.

Absolut, var intresserade och lämna lappar i brevlåda. Men får ni inget svar och väljer att knacka på i tid och otid och ifrågasätta detta.
Förvänta er inget trevligt bemötande tillbaka.

Många som försöker blåsa/övertala/hota sig till saker mot äldre personer.
Tur man bor 2 minuter bort och kan få vissa att förstå att det inte är välkomna.

Så mitt råd är: får ni inget svar på en lapp så acceptera och ring inte/knacka inte på. Ni är inte välkomna….

• Wow
  • Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
Jag bor också i mitt föralltid hus men kommer någon och frågar om det är till salu så skulle jag bli glad, då bor man ju förmodligen rätt bra

• Gilla
Robert63 och 6 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Lagt ner år av planering och byråkratisk väntan och tusentals arbetstimmar på att bygga ett hem från grunden där det inte funnits väg, vatten, avlopp, internet eller något sedan tidigare.
Är det inte då väldigt glädjande om någon uppskattar ditt arbete? Jag förstår inte alls hur du resonerar. 🤔

• Gilla
och en till och 7 till
  • Laddar…
H
R RalleB skrev:
Min mamma som är 70+ äger och bor i huset jag växte upp i. Sista huset på en återvändsgata, störst tomt på hela området, baksidan gränsar mot skog och ravin= det kommer inte byggas nått mer runt henne.
Hon får ständigt lappar i brevlådan, oftast med rena skambud mot vad hus säljs runt om.

Flertalet gånger med folk som knackat på och varit jävligt påstridiga och otrevliga om att få köpta huset.
Till den grad att det numera finns kameror för att registrera vilka som knackar på.

Absolut, var intresserade och lämna lappar i brevlåda. Men får ni inget svar och väljer att knacka på i tid och otid och ifrågasätta detta.
Förvänta er inget trevligt bemötande tillbaka.

Många som försöker blåsa/övertala/hota sig till saker mot äldre personer.
Tur man bor 2 minuter bort och kan få vissa att förstå att det inte är välkomna.

Så mitt råd är: får ni inget svar på en lapp så acceptera och ring inte/knacka inte på. Ni är inte välkomna….
Har aldrig tänkt knacka på och självklart terroriserar man ingen som du beskriver. Fjantigt att komma med skambud också. Vill man ha ens en liten chans att köpa ett bra hus får man vara realistisk och smidig.

Om ett hus däremot är till salu så får man räkna med nyfikna spekulanter.

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är det inte då väldigt glädjande om någon uppskattar ditt arbete? Jag förstår inte alls hur du resonerar. 🤔
Man kan väl uttrycka att det är fint.

Jag tycker många hus ligger fint och jag har kapital att kunna köpa de flesta.
Men att ta steget att be dem flytta och sälja sitt hem för att jag skulle vilja bo där mer än dem?

Aldrig. Då har man klivit över många gränser.

• Gilla
  • Wow
  • Ledsen
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Roligt?

Jag har styckat av mark från fastigheten som gått i arv i generationer. Lagt ner år av planering och byråkratisk väntan och tusentals arbetstimmar på att bygga ett hem från grunden där det inte funnits väg, vatten, avlopp, internet eller något sedan tidigare.

Inte bara hittat det på Hemnet och skrivit på ett lån och flyttat in med tio flyttkartonger som en zigenare.

Om det finns en antydan till att det jag byggt upp under mitt vuxna liv och är platsen där jag ska dö på är så intressant av någon främling att vilja ta över så kan det bli väldigt tråkigt väldigt fort.
Du blir ju bara bättre och bättre. Framförallt slutet. Ett forum utan dessa små ljusglimtar är intet värt. Tack Pligg.

• Gilla
  • Haha
Jesper Karlsson3 och 3 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Man kan väl uttrycka att det är fint.

Jag tycker många hus ligger fint och jag har kapital att kunna köpa de flesta.
Men att ta steget att be dem flytta och sälja sitt hem för att jag skulle vilja bo där mer än dem?

Det är nog ingen som menar något illa genom en oskyldig lapp. Ta det lugnt och gå vidare om det stör dig. Kliva över många gränser känns verkligen som en överdrift.

Vissa kanske kan tänka sig att sälja om någon lägger ett riktigt pangbud på huset även om man inte har annons ute för tillfället.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
H husspekulanten skrev:
Är du en "lokalkändis" som folk borde känna till eller nått? Tråkig attityd oavsett. Berätta din fina historia för folk istället för att bli kränkt för att folk tycker om ditt bygge...

Själv har vi en granne som blev sur för att han inte fick bygga garage på vår tomt, som han trodde att han kunde få gratis mot att rensa bort grönska. 🤣 Vi är inte otrevliga för det men trist att han blev så sur av ett nej... Vi fortsätter heja men förr kunde han prata med oss.

Kan bara konstatera att det finns skumma människor därute. Hoppas jag får trevliga grannar som inte blir kränkta av allt och ingenting. Kommer aldrig bli kränkt av att nån frågar om de får köpa mitt hus även om det är mitt drömhus som jag aldrig säljer. Livet är mycket enklare om man är glad och trevlig. 🙂
Det finns mycket skumma människor, det håller jag med om. Men när folk tar kreditupplysning på en i hopp om att man inte skulle ha råd att bo kvar och blir besviken av resultatet är mitt mått rågat.

När okända kommer och erbjuder sig som en hjälpande hand att ge en liten slant för att köpa en tomt intill mitt hus.

Det är väl det här man har annonser och mäklare till.

Ett hem är det största man har och då klampar man inte på och vill köpa det.

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Festlund och 3 till
  • Laddar…
L Laurentiusson skrev:
Det är nog ingen som menar något illa genom en oskyldig lapp. Ta det lugnt och gå vidare om det stör dig. Kliva över många gränser känns verkligen som en överdrift.

Vissa kanske kan tänka sig att sälja om någon lägger ett riktigt pangbud på huset även om man inte har annons ute för tillfället.
Allas vår Slatan, gjorde väl just det. Knackade på och köpte huset på direkten.

• Gilla
  • Älska
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
ohGr ohGr
P Pligg85 skrev:
Kan bara hoppas ts blir inbjuden på visning, och förklarad med knogarna vad dom tycker om hennes intresse, eftersom hon inte fattar själv.

• Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
På vilket sätt skulle ditt ego skadas av det?

Vad är en "töffe"?
Jag har också spontan-pratat med husägare flera gånger när jag själv var på jakt.
Lagt lappar också. Vare sig jag eller någon som jag har pratat med har tagit illa upp.
Ingenstans har jag sagt att mitt eller någon annans ego har skadats av detta eller att jag menat något annat än det jag menat.
En töffe är någon som är en töffe.

Sekunden senare är detta glömt och min "reaktion" har helt uteblivit. Om du citerar "jag tar inte illa upp" så betyder det alltså inte "mitt ego har skadats" eller att Zlatan skulle ha ändrat sitt namn.

Jag blir uppriktigt väldigt förvånad över vissa reaktioner här i tråden. Självklart beror det på vad man skriver på lappen eller om man knackar på. Man säger inte "Jag tycker ni ska flytta och sälja huset till mig för underpris". Av vad jag läst av TS inlägg verkar ett sånt meddande inte va aktuellt.

Hur man kan ta en lapp som beskriver att man tycker huset är fint och kontaktuppgifter om man skulle vara intresserad av att sälja som en förolämpning tycker jag är skrämmande. Trampar man över många gränser då kan man inte ha särskilt långt till många gränser. Att sedan applicera sin egen situation med en släktgård som förståeligt är viktig för en på alla andra som bor i villor är verklighetsfrånvänt. Att alla som inte har hus till salu tycker sitt hem är det största som finns är en vanföreställning.

Jag själv har lagt ner mycket pengar och energi och renoverat ett eftersatt hus till något vi trivs i. Men det är inte det största jag har. Min familj och vänner runt omkring är exempelvis långt mycket viktigare. När vi flyttade in för 4 år sedan va min situation helt annan på grund av jobb. Jag har ingen som helst anknytning till denna platsen annat än att jag köpte ett hus här eftersom det var ett läge som fungerade för avståndet till våra jobb. Skulle en lapp sen ligga i vår brevlåda där det står att någon gillar vårt hus och skulle vara intresserade av att köpa om det va till salu skulle jag först bli glad över att någon gillar vårt hus och sen förmodligen meddela personen att det inte är till salu just nu men att det inom ett par år inte är otänkbart ifall vår jobbsituation ändras.

Jag tycker du ska skriva att du gillar huset och om det finns intresse av att sälja till rätt pris så får de gärna höra av sig. Jag hade inte skrivit att ni har lägenhet för byte etc, det kan ni ta upp om de nu skulle vara intresserade av att sälja. Jag skulle inte heller ge förslag på pris.

Värsta som kan hända är att någon tycker du är en idiot. Det verkar några redan tycka här i tråden så vad har du att förlora 😉. Och eftersom det inte är Pligg:s släktgård så går du nog säker.

• Gilla
Jesper Karlsson3 och 5 till
  • Laddar…
S
M Maalkl skrev:
Jag blir uppriktigt väldigt förvånad över vissa reaktioner här i tråden. Självklart beror det på vad man skriver på lappen eller om man knackar på. Man säger inte "Jag tycker ni ska flytta och sälja huset till mig för underpris". Av vad jag läst av TS inlägg verkar ett sånt meddande inte va aktuellt.

Hur man kan ta en lapp som beskriver att man tycker huset är fint och kontaktuppgifter om man skulle vara intresserad av att sälja som en förolämpning tycker jag är skrämmande. Trampar man över många gränser då kan man inte ha särskilt långt till många gränser. Att sedan applicera sin egen situation med en släktgård som förståeligt är viktig för en på alla andra som bor i villor är verklighetsfrånvänt. Att alla som inte har hus till salu tycker sitt hem är det största som finns är en vanföreställning.

Jag själv har lagt ner mycket pengar och energi och renoverat ett eftersatt hus till något vi trivs i. Men det är inte det största jag har. Min familj och vänner runt omkring är exempelvis långt mycket viktigare. När vi flyttade in för 4 år sedan va min situation helt annan på grund av jobb. Jag har ingen som helst anknytning till denna platsen annat än att jag köpte ett hus här eftersom det var ett läge som fungerade för avståndet till våra jobb. Skulle en lapp sen ligga i vår brevlåda där det står att någon gillar vårt hus och skulle vara intresserade av att köpa om det va till salu skulle jag först bli glad över att någon gillar vårt hus och sen förmodligen meddela personen att det inte är till salu just nu men att det inom ett par år inte är otänkbart ifall vår jobbsituation ändras.

Jag tycker du ska skriva att du gillar huset och om det finns intresse av att sälja till rätt pris så får de gärna höra av sig. Jag hade inte skrivit att ni har lägenhet för byte etc, det kan ni ta upp om de nu skulle vara intresserade av att sälja. Jag skulle inte heller ge förslag på pris.

Värsta som kan hända är att någon tycker du är en idiot. Det verkar några redan tycka här i tråden så vad har du att förlora 😉. Och eftersom det inte är Pligg:s släktgård så går du nog säker.
Man kan ge sådant bud om man har en resväska full med pengar. Alltså man är seriös och beredd att betala några miljoner extra.

Detta är inget för personer som ångrat sig, för att man var dumsnål och saknar "balls".

Om det nu är så ofarligt att störa främmande människor med bud på deras hus, så kan man lika gärna buda på vilket hus som helst i Sverige, eller varför begränsa sig? Släng ut några tusen bud på hus du gillar.

Stör så mycket du kan- verkar helt ok i detta forum

• Haha
Intet
  • Laddar…
S styren skrev:
Man kan ge sådant bud om man har en resväska full med pengar. Alltså man är seriös och beredd att betala några miljoner extra.

Detta är inget för personer som ångrat sig, för att man var dumsnål och saknar "balls".

Om det nu är så ofarligt att störa främmande människor med bud på deras hus, så kan man lika gärna buda på vilket hus som helst i Sverige, eller varför begränsa sig? Släng ut några tusen bud på hus du gillar.

Stör så mycket du kan- verkar helt ok i detta forum
Jag har själv aldrig varit intresserad av ett hus som inte varit till salu och heller aldrig hört att någon fått en lapp eller liknande om att någon varit intresserad av deras hus så jag trodde inte att det va ett spritt fenomen. Men sen bor jag i en av de minst eftertraktade delarna i södra Sverige också så kan ju vara därför man hade blivit glad av att nån är intresserad av ens hus. Bor man på andra ställen kanske det är vanligt med påstridiga intressenter likt telefonförsäljare.

Upprepade lappar vid icke visat intresse hade jag med tyckt va störande.

J
Varför inte prova. De som köpte kanske tyckte det inte passade dem eller har hittat ett annat hus de gärna skulle vilja köpa. Osannolikt de nappar, ja. Omöjligt, inte alls. Jag har sett hus säljas i området efter ett eller ett par år några gånger. Oftast har de som bytt, bytt till ett större eller bättre hus. Men säkert finns de som vill tillbaka till lägenhet, tröttat på vara sin egen vaktmästare/bygggubbe.

Lycka till.

• Gilla
Näna och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.