H husspekulanten skrev:
Vi tänkte göra något ovanligt och lägga en intresselapp i brevlådan för ett hus vi var på visning på för över ett år sedan. Vi hade precis börjat gå på husvisningar och jag blev osäker så vi motbudade aldrig. Intresseret för huset var svalt så köparen fick huset för utropspris. Inga andra budgivare eller intressenter fanns.

Nu mer än ett år senare inser jag mer och mer att det var rätt hus. Det finns fler hus till salu men främst "kommande" i området. Var från början osäker på avståndet till stan men inte längre.

Vi försöker få en visning på ett hus som är till salu och överväger även kontakta ett som är kommande. Trots det känns det där huset som vi var på för ett år sedan bättre. Folk i allmänhet lär inte hålla med mig utan jag tror nuvarande hus är mer eftertraktade.

Hur som helst. Vi tänkte se om köparna av någon anledning vill sälja trots att de inte har bott där länge. Min undran är vad som vore lämpligast. Om de skulle ha ångrat sig så skulle de säkert vara nöjda med pengarna tillbaka, men det känns lite väl optimistiskt tänkt. Ska man bara ställa frågan om de vill sälja eller komma med ett bud direkt? Vi kan betala närmare 20 % mer vilket är toppen av Boolis marknadsvärde och mer än vad folk verkar villiga att betala. De vet inte vilka vi är eller att vi har sett huset.

Vi har inte bråttom då vi har lägenhet i stan som ska säljas (kan även erbjudas i byte). Vi är alltså flexibla med tillträde om de vill sälja (har även annanstans att bo). Vi vill dock hitta ett hus innan vi lägger ut lägenheten som är klar att läggas ut. Vi känner inte att vi behöver en besiktning då vi fick se en när vi var på visning.

Hur skulle ni gjort? Posta att vi är intresserade av köpa huset, kan erbjuda en lägenhet i stan i byte och våra kontaktuppgifter. Alternativ att vi är intresserade av huset och kan betala X kr eller byte och våra kontaktuppgifter. Ska vi ens nämna att vi var på visning för huset?
Lägg en lapp i postlådan där du inte nämner annat än att du är intresserad av att köpa huset samt dina kontaktuppgifter. Har du tur hör de av sig om det är till salu eller inte.

Och det är inte förrän de talar om att huset är till salu du ska börja diskutera pris, föreslå lägenhetsbyte och andra, för tillfället, ointressanta detaljer som att du varit på en tidigare visning.

• Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
Jag la lappar i något dussin brevlådor, personliga och specifika för huset. Men inte med bud utan bara att de gärna fick meddela om de planerade att sälja.

De flesta svarade inte (rimligt), några hörde av sig med tack, nej och några med kanske så småningom men du får gärna titta eller nej, men du får gärna titta.

Det huset jag bor i nu tittade jag på genom en av mina lappar nästan ett år innan den normala försäljningen via mäklare och det var en klar fördel att jag kände säljaren, ömsesidigt. Hon visste ju därmed också att hon inte sålde till en strulpelle utan en av "ungarna i grannskapet" och någon som skulle vårda hus och tomt och inte renovera sönder det.

Så lägg lappar, var trevlig, förvänta dig inget svar men du riskerar ingenting.

I närheten där jag bor känner jag till några exempel på hus som sålts med budpremie, men då är det exklusiva villor med ett marknadsvärde på säg 50 mnkr och köparen erbjuder 70 mnkr eller nåt sånt. Hur dessa förhandlingar går till har jag ingen aning om, men nog inte lapp i brevlådan utan mäklare eller jurist som ringer och förhandlar, på samma sätt som det går till när man köper företag eller större fastigheter, där är det också vanligt att affären initieras av köparen.

Men det måste ju löna sig ordentligt om man ska lägga ett bud direkt och övertala någon att flytta.

Redigerat:
  • Gilla
Ingenjörshobby och 7 till
  • Laddar…
Svårt att förstå hur vissa kan bli så arga av en enkel fråga. Alla bor ju inte i sitt för alltid hem eller på en släktgård med hundratals år av historia och nerlagt arbete. Om det görs på ett respektfullt sätt som inte är särskilt störande (lapp i brevlådan) lär man nog ha aggressionsproblem om man vill börja veva bara pga det.

Däremot förstår jag att om folk inte tar ett nej, lägger skambud eller kör annat fulspel så kan man bli arg. Ringa på dörren och ställa frågan är en gråzon där jag hade blivit irriterad men inte arg.

• Gilla
Annia och 2 till
  • Laddar…
H
L lbgu skrev:
Alla är olika. Finns garanterat massor av husköpare som ångrat sig och längtar tillbaka till lägenhet och bekymmersfritt boende. Ifall man tar illa upp av frågan så är man antagligen väldigt lättkränkt.
Det är ett stort steg att köpa sitt första hus, det är ju inget som man spontant köper utan det är ett köp som är genomtänkt beslut. Känner ingen som har ångrat de köpte ett hus och längtar tillbaka till en lägenhet. Ändrade familjeförhållande, t.ex. skilsmässa kan ju ändra möjligheten att kunna bo i ett hus, då är ju en lägenhet ett alternativ. Ett par som har köpt ett hus för ett år sedan säljer knappast för att sätta sig en lägenhet. Dubblar man priset så flyttar de kanske men då väljer de ett annat hus, inte en lägenhet.

Keiller Keiller skrev:
Lägg en lapp i postlådan där du inte nämner annat än att du är intresserad av att köpa huset samt dina kontaktuppgifter.
Mitt tips till de som eventuellt tänker försöka sig på detta någon gång. Lägg ingen "lapp" i brevlådan. Skriv ett riktigt brev där du presenterar dig och ditt ärende på ett trevligt och tydligt sätt. Kosta på både kuvert och porto och skicka det som en seriös spekulant. Inte som någon som smyger runt och stoppar lappar i brevlådor.

• Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Det är ett stort steg att köpa sitt första hus, det är ju inget som man spontant köper utan det är ett köp som är genomtänkt beslut. Känner ingen som har ångrat de köpte ett hus och längtar tillbaka till en lägenhet. Ändrade familjeförhållande, t.ex. skilsmässa kan ju ändra möjligheten att kunna bo i ett hus, då är ju en lägenhet ett alternativ. Ett par som har köpt ett hus för ett år sedan säljer knappast för att sätta sig en lägenhet. Dubblar man priset så flyttar de kanske men då väljer de ett annat hus, inte en lägenhet.
Att du inte känner någon som ångrar sitt husköp är väl knappast relevant. Säger möjligtvis bara något om ditt umgänge. Inte helt ovanligt med rubriker i lokalpressen typ "Huset X:Y sålt för andra gången på kort tid". Vissa ser sitt boende som en investering, så kommer någon och bjuder mer än de gav så kan det bli affär. Med tanke på skilsmässostatistiken i detta land så kan det inte vara direkt ovanligt med skilsmässor efter ett år i nya drömhuset. Husägande leder ofta till konflikter som inte finns i lägenhetsboende.

Men oavsett det så har jag svårt att se att någon normal person skulle ta illa upp ifall de får ett erbjudande att sälja sitt hus och i de olika alternativen för finansiering även alternativet lägenheten i stan finns med på ett hörn.

• Gilla
Citrona och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Mitt tips till de som eventuellt tänker försöka sig på detta någon gång. Lägg ingen "lapp" i brevlådan. Skriv ett riktigt brev där du presenterar dig och ditt ärende på ett trevligt och tydligt sätt. Kosta på både kuvert och porto och skicka det som en seriös spekulant. Inte som någon som smyger runt och stoppar lappar i brevlådor.
Det säger sig väl nästan själv att man ser till att det inte är simpel lapp man skriver för att kommunicera på ett, i det här syftet, vettigt sätt.

Nu nämnde jag visserligen inte det i min kommentar utan jag förutsätter att folk förstår det ändå.

Men bra att du förtydligar.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
H
L lbgu skrev:
Att du inte känner någon som ångrar sitt husköp är väl knappast relevant. Säger möjligtvis bara något om ditt umgänge. Inte helt ovanligt med rubriker i lokalpressen typ "Huset X:Y sålt för andra gången på kort tid". Vissa ser sitt boende som en investering, så kommer någon och bjuder mer än de gav så kan det bli affär. Med tanke på skilsmässostatistiken i detta land så kan det inte vara direkt ovanligt med skilsmässor efter ett år i nya drömhuset. Husägande leder ofta till konflikter som inte finns i lägenhetsboende.

Men oavsett det så har jag svårt att se att någon normal person skulle ta illa upp ifall de får ett erbjudande att sälja sitt hus och i de olika alternativen för finansiering även alternativet lägenheten i stan finns med på ett hörn.
Skulle någon ringa på och bara vilja köpa huset när man har köpt huset för ett år sedan och att spekulanten vet om det så skulle jag tycke att det vara en högst märklig fråga om jag ville sälja och byta till en lägenhet.

Jag skrev också att TS kan ringa på och vara ärlig och berätta att de ångrade sig. Alt. göra ett Zlatan-erbjudande. Ingen lapp i brevlådan.
Det är min uppfattning, du behöver heller inte dela den uppfattningen med mig.

Redigerat:
Finns väl dom som flyttar hus - lgh - hus likväl som lgh - hus - lgh
Jag har bott i eget hus sen jag köpte det för drygt 30 år sen då jag var 19, med tiden har jag mer än en gång funderat på lgh istället.

Man behöver ju inte säga att man vill köpa huset och dom får ta lgh som delbetalning utan man kan ju fråga (om dom inte är helt omöjliga med att sälja) om det kunde vara nåt

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
H
nino nino skrev:
Finns väl dom som flyttar hus - lgh - hus likväl som lgh - hus - lgh
Jag har bott i eget hus sen jag köpte det för drygt 30 år sen då jag var 19, med tiden har jag mer än en gång funderat på lgh istället.

Man behöver ju inte säga att man vill köpa huset och dom får ta lgh som delbetalning utan man kan ju fråga (om dom inte är helt omöjliga med att sälja) om det kunde vara nåt
Ja, byte är bara ett alternativ till köpa. Vår lägenhet ligger centralt och en mindre lägenhet i vår förening såldes nyss för mer än deras hus. Så det är ingen oattraktiv lägenhet vi kan erbjuda. Trots det har jag inga stora förväntningar, men det känns bra att utesluta möjligheten. Finns ett annat hus till salu som kanske är minst lika intressant eller mer som vi har fått visning på nu. Sen är de fler kommande. Så vi får se vad som händer. Fick ändå lite tankar och idéer av tråden på hur vi ska formulera oss. 🙂

• Gilla
nino
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Skulle någon ringa på och bara vilja köpa huset när man har köpt huset för ett år sedan och att spekulanten vet om det så skulle jag tycke att det vara en högst märklig fråga om jag ville sälja och byta till en lägenhet.

Jag skrev också att TS kan ringa på och vara ärlig och berätta att de ångrade sig. Alt. göra ett Zlatan-erbjudande. Ingen lapp i brevlådan.
Det är min uppfattning, du behöver heller inte dela den uppfattningen med mig.
Edit. Läste trådstarten igen.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Kan förövrigt nämna att min favoritgranne på landet av olika själ var på jakt efter ett hus just i vår lilla by och till slut letade han reta på ägaren till vad som utifrån såg ut som ett övergivet ruckel. Han besökte ägaren 15 mil bort på vinst och förlust och sa att han var intresserad. Som av en händelse så hade den gamle ägaren nyss fått ovett av kommunen p.g.a. den vildvuxna tomten och ett halvraserat uthus så han var bara glad att min granne dök upp.

Det slutade i.a.f. med att min granne fick köpa fastigheten (som har kommunalt VA) för några (tror att det var fem) lusentappar och det visade sig att kåken var i bättre skick än vad man kunde tro baserat på exteriören. Någon frusen vattenledning men inga stora fuktskador eller strukturella problem och det var i princip helt tätt och torrt.

Grannen är toknöjd och trivs kalasbra och jag är superglad att ha fått en sån toppengranne som kan lite av allt och är supertrevlig och hjälpsam. Han är bäst!

Nu är förutsättningarna i TS fall heeeeelt annorlunda men man vet aldrig vad som hunnit hända på ett år. Det är som sagt självklart att TS ska försöka!

• Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Bara skriv:

Hej, vi körde förbi ert hus och blev väldigt förtjusta i det.
Själva bor vi i en lägenhet i x stad och vill flytta ut på landet.
Är huset möjligtvis till salu eller kommer det att bli det i framtiden?
Om det är så finns vår lägenhet, som kan bli en del av affären.

Mvh .....

• Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
Ungefär hur mycket kostar huset? Du skrev någonstans att det inte handlar om 5 miljoner. Men ska du höja budet så det övertalar någon att flytta tror jag både ökningen i procent och ökningen i kronor är högst relevant. Om det här huset fick för 600 tkr tror jag knappast en köpare är intresserad av att göra besväret att leta efter något nytt för att få 720 tkr för det.

Och om det var slitet som du sa och priset därför lågt så kan de mycket väl redan ha lagt en halv miljon i renovering. Så räkna med att du oavsett pris kan behöva höja både med minst 25% och med minst en miljon.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
H HJ-C skrev:
Jag reviderar mitt svar: Socklarna hade klarat sig undan risk (som annars skulle bestå i spark-irritation), mitt blodtryck och humör hade trots allt hållit sig oförändrade och jag hade nog helt enkelt bara betraktat lappens avsändare såsom helt verklighetsfrånvänd och en "töffe", under den korta sekund som lappen hade överlevt i min hand.
Frågan / erbjudandet om lägenhet istället för huset jag just valt ut hade som sagt bara förstärkt intrycket.
Läste en tråd för ett tag sedan där kvinnan i paret ångrade ett husköp, hon var förtvivlad och längtade tillbaka till stan. De hade bara bott i huset några månader. Skrev att hon ångrade att de sålde sin lägenhet innan de köpte huset, att hon annars flyttat tillbaka, med eller utan sambon. Så, visst finns det de som ångrar sig ganska omgående. Nu måste jag nog leta upp den tråden och se hur det gick ...

• Gilla
husspekulanten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.