29 027 läst ·
109 svar
29k läst
109 svar
Intresselapp i brevlåda på sålt hus
Gör det men du ska vara beredd på att betala rejält mer än det gick för. Dels är säljaren medveten om att du VERKLIGEN vill ha huset och dels är det jobbigt att flytta efter ett år....
Om huset kostar 5 miljoner behöver du vara beredd att betala minst en halv miljon extra. Minst.
Om huset kostar 5 miljoner behöver du vara beredd att betala minst en halv miljon extra. Minst.
500k är ju ingen summa, det kan vara skillnaden mellan bra och dålig budgivning baraFarstatjej90 skrev:
Inga lån kommer tas.G grovspacklarn skrev:
Detta hus är inte i den prisklassen och även om jag tycker den gick för ett bra pris är summan inte särskilt låg för området. Gick ett annat hus ännu billigare men den tyckte jag hade för stora fel. Denna hade få anmärkningar men jag antar att folk inte gillar att den hade stannat i tiden. Folk verkar vilja ha nyrenoverat.G grovspacklarn skrev:
Bra förslag, inte nämna summa men att man är villig att betala mer. 👍H HighFidelity skrev:Ni behöver inte ge en specifik summa. Men skulle t ex kunna nämna att ni är beredda att betala mer än vad huset såldes för förra gången. Kanske väcker det ägarnas nyfikenhet.
Någon form av incentativ behövs sannolikt. Skulle ägarna vara alltför pigga att sälja skulle jag vara försiktig som potentiell köpare. Det finns ju baksidan av myntet också som ibland visar sig här på forumet, nämligen att folk upptäckt allvarliga problem med huset efter köpet.
Det sista du skrev har jag också tänkt på även om deras vilja att sälja inte behöver bero på något upptäckt fel med huset.
Tycker du har en onödigt grinig jargong, hur tänker du att detta hjälper ts?H HJ-C skrev:Faktumet att du skrev att du oroar dig gick tyvärr att tolka som att du oroar dig, i motsats till att det kvittar.
Jag tar öht alls illa upp av att någon töffe-förklarar sig själv i mina ögon. Hade snarare använt det som en rolig historia inför annat sällskap. Som sagt mest tänkt att ”det var ju också ett spån”, precis som jag skrev.
Ingen annan i tråden än du utrycker sig så otrevligt.
Det går att framföra åsikter på ett trevligare sätt, alternativt avstå.
Själv tycker jag att ts kan framföra sitt intresse för huset via mäklaren som var inblandad tidigare.
Blanda inte in mäklaren. Har man otur så slutar det med att det ska betalas mäklarprovision ifall mäklaren övertygar säljaren att det ska gå genom mäklaren. Eller så har mäklaren någon i sin spekulantlista som skulle kunna vara intresserad av huset och då blir det budgivning.K Kling 1 skrev:
Du har en poäng där, skippa mitt tips och gå direkt på ägarna 👍😀.L lbgu skrev:
Mäklaren är ju naturligtvis intresserad av att tjäna pengar när en möjlighet dyker upp.
De flesta lär knappast ta illa uppjag skulle nämnt att jag kan betala mer än vad de gav och att det finns en lägenhet om intresse finna för byte. Det är ju även bra att visa sig vara flexibel. Jag skulle även vara tydlig med att ni aktivt letar hus, så om det är intressant så bör de kontakta er utan att det på något sätt innebär några krav.
Däremot får ni vara beredda att släppa det om ni inte får något svar. Jag tror få släpper ett hus man är nöjd med, även om man får ett högre bud. Det krävs att man kanske redan är på väg att separera, kommer ärva ett hus, fått nytt jobb etc. Alternativt rejält överpris.
Däremot får ni vara beredda att släppa det om ni inte får något svar. Jag tror få släpper ett hus man är nöjd med, även om man får ett högre bud. Det krävs att man kanske redan är på väg att separera, kommer ärva ett hus, fått nytt jobb etc. Alternativt rejält överpris.
Varför tror du att köparen av huset hade en lägenhet innan husköpet, det framgår väl inte någonstans ?H HJ-C skrev:Det behöver du ju inte göra.
Jag ser vad du menar, och håller egentligen med dig. Det är klart att det är roligt att andra tycker att man har ett fint hus, eller ett eftertraktat sådant. Beröm och erbjudanden har ingen någonting emot.
Men att komma EFTER öppen budgivning och försöka dribbla undan benen för någons livs största affär, dessutom med en tillbakagång (lägenhet) i utbyte, gör i mitt tycke att man förlorar en stor del av sin tyngd på värdighetsfronten. Köparens avgörande, beslutstagande och drömmar är väl inte mer hastigt avklarade än ens egna.
Skrev senare att de kom från en lägenhet (hyresrätt) i stan, vad det nu har för betydelse. Vet inte alls hur ägarna tänker. Återstår att se. Har även andra objekt i åtanke så vi får se vad det blir. 🙂P Peter787 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 631 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 631 inlägg
Byta, glöm det. Jag skulle ta illa upp av frågan, varför tror du att de köpte ett hus? Du skulle dumförklara dig själv.H husspekulanten skrev:
Ring på och fråga, berätta sanningen för dem att ni ångrade er och fråga om de är intresserade av att sälja för X miljoner, får inte vara snålbud eller så låt ägarna sätta priset, sen kan ni acceptera eller förkasta. Nuvarande ägarna sitter på hela makten.
Boolis 'värdering' ger jag inte mycket för.H husspekulanten skrev:Vi tänkte göra något ovanligt och lägga en intresselapp i brevlådan för ett hus vi var på visning på för över ett år sedan. Vi hade precis börjat gå på husvisningar och jag blev osäker så vi motbudade aldrig. Intresseret för huset var svalt så köparen fick huset för utropspris. Inga andra budgivare eller intressenter fanns.
Nu mer än ett år senare inser jag mer och mer att det var rätt hus. Det finns fler hus till salu men främst "kommande" i området. Var från början osäker på avståndet till stan men inte längre.
Vi försöker få en visning på ett hus som är till salu och överväger även kontakta ett som är kommande. Trots det känns det där huset som vi var på för ett år sedan bättre. Folk i allmänhet lär inte hålla med mig utan jag tror nuvarande hus är mer eftertraktade.
Hur som helst. Vi tänkte se om köparna av någon anledning vill sälja trots att de inte har bott där länge. Min undran är vad som vore lämpligast. Om de skulle ha ångrat sig så skulle de säkert vara nöjda med pengarna tillbaka, men det känns lite väl optimistiskt tänkt. Ska man bara ställa frågan om de vill sälja eller komma med ett bud direkt? Vi kan betala närmare 20 % mer vilket är toppen av Boolis marknadsvärde och mer än vad folk verkar villiga att betala. De vet inte vilka vi är eller att vi har sett huset.
Vi har inte bråttom då vi har lägenhet i stan som ska säljas (kan även erbjudas i byte). Vi är alltså flexibla med tillträde om de vill sälja (har även annanstans att bo). Vi vill dock hitta ett hus innan vi lägger ut lägenheten som är klar att läggas ut. Vi känner inte att vi behöver en besiktning då vi fick se en när vi var på visning.
Hur skulle ni gjort? Posta att vi är intresserade av köpa huset, kan erbjuda en lägenhet i stan i byte och våra kontaktuppgifter. Alternativ att vi är intresserade av huset och kan betala X kr eller byte och våra kontaktuppgifter. Ska vi ens nämna att vi var på visning för huset?
I mitt fall tycker Booli att vårt hus är värt ungefär 25% mindre än vad en mäklare värderat vårt hus till efter besök, och andra liknande hus men med 'fel' väderstreck på tomten nyligen sålts för.
Lappar i brevlådan kommer lite då och då, ingen har fått någon respons än då vi inte planerar någon flytt.
Men prova att lägg en lapp, men var inte säker på att få något svar, köparen tycker säkert bara att de gjorde ett bra köp.