H husspekulanten skrev:
Vi tänkte göra något ovanligt och lägga en intresselapp i brevlådan för ett hus vi var på visning på för över ett år sedan. Vi hade precis börjat gå på husvisningar och jag blev osäker så vi motbudade aldrig. Intresseret för huset var svalt så köparen fick huset för utropspris. Inga andra budgivare eller intressenter fanns.

Nu mer än ett år senare inser jag mer och mer att det var rätt hus. Det finns fler hus till salu men främst "kommande" i området. Var från början osäker på avståndet till stan men inte längre.

Vi försöker få en visning på ett hus som är till salu och överväger även kontakta ett som är kommande. Trots det känns det där huset som vi var på för ett år sedan bättre. Folk i allmänhet lär inte hålla med mig utan jag tror nuvarande hus är mer eftertraktade.

Hur som helst. Vi tänkte se om köparna av någon anledning vill sälja trots att de inte har bott där länge. Min undran är vad som vore lämpligast. Om de skulle ha ångrat sig så skulle de säkert vara nöjda med pengarna tillbaka, men det känns lite väl optimistiskt tänkt. Ska man bara ställa frågan om de vill sälja eller komma med ett bud direkt? Vi kan betala närmare 20 % mer vilket är toppen av Boolis marknadsvärde och mer än vad folk verkar villiga att betala. De vet inte vilka vi är eller att vi har sett huset.

Vi har inte bråttom då vi har lägenhet i stan som ska säljas (kan även erbjudas i byte). Vi är alltså flexibla med tillträde om de vill sälja (har även annanstans att bo). Vi vill dock hitta ett hus innan vi lägger ut lägenheten som är klar att läggas ut. Vi känner inte att vi behöver en besiktning då vi fick se en när vi var på visning.

Hur skulle ni gjort? Posta att vi är intresserade av köpa huset, kan erbjuda en lägenhet i stan i byte och våra kontaktuppgifter. Alternativ att vi är intresserade av huset och kan betala X kr eller byte och våra kontaktuppgifter. Ska vi ens nämna att vi var på visning för huset?
Krångla inte till det. Bara ring på och fråga om dom vill sälja.
När dom då svarar att dom inte hade tänkt det, och nyligen flyttat dit, så måste du komma med ett bra erbjudande. Du offererar ett överpris.

Och så lämnar du kontaktuppgifter ifall dom kommer på att dom vill sälja.

Sedan är det klart.
Hör dom inte av sig ganska snart så var budet inte tillräckligt.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Ett hem är det största man har och då klampar man inte på och vill köpa det
P Pligg85 skrev:
Aldrig. Då har man klivit över många gränser.
P Pligg85 skrev:
Inte bara hittat det på Hemnet och skrivit på ett lån och flyttat in med tio flyttkartonger som en zigenare.
P Pligg85 skrev:
Om det finns en antydan till att det jag byggt upp under mitt vuxna liv och är platsen där jag ska dö på är så intressant av någon främling att vilja ta över så kan det bli väldigt tråkigt väldigt fort.
P Pligg85 skrev:
Jävligt obehagligt.
P Pligg85 skrev:
Mycket vidrigt och gränslöst beteende.
P Pligg85 skrev:
Något TS måste räkna med är hur hotfullt det kan vara. Troligen skulle ett beställningsjobb vara billigaste sättet och kanske snabbaste att huset skulle bli till salu igen om man är så desperat.
P Pligg85 skrev:
Skulle någon komma och visa intresse för huset nu och vilja bo i MITT hus kan det hela bli en riktigt otrevlig händelse.
Som du ser ovan, @Axelida har du helt enkelt fel. Ingen ångrar sig och kommer du helskinnad ifrån att ha knackat på hos till. ex. Pligg, kan du tacka din lyckliga stjärna.
Axelida Axelida skrev:
Läste en tråd för ett tag sedan där kvinnan i paret ångrade ett husköp, hon var förtvivlad och längtade tillbaka till stan. De hade bara bott i huset några månader. Skrev att hon ångrade att de sålde sin lägenhet innan de köpte huset, att hon annars flyttat tillbaka, med eller utan sambon. Så, visst finns det de som ångrar sig ganska omgående. Nu måste jag nog leta upp den tråden och se hur det gick

• En man med hatt står framför ett hus upplyst i natten, med en väska i handen, under en gatulampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Näna
  • Laddar…
H
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Bara skriv:

Hej, vi körde förbi ert hus och blev väldigt förtjusta i det.
Själva bor vi i en lägenhet i x stad och vill flytta ut på landet.
Är huset möjligtvis till salu eller kommer det att bli det i framtiden?
Om det är så finns vår lägenhet, som kan bli en del av affären.

Mvh .....
Känns inte rimligt att vi "körde förbi" då huset ligger "intryckt" i ett husområde. Dessutom är den absolut inte det finaste huset i området och inget hus man lägger märke till. Känns enklare att bara skriva att man varit på visning av huset och om de kan tänka sig att sälja för mer eller ev. byte.
A adron skrev:
Ungefär hur mycket kostar huset? Du skrev någonstans att det inte handlar om 5 miljoner. Men ska du höja budet så det övertalar någon att flytta tror jag både ökningen i procent och ökningen i kronor är högst relevant. Om det här huset fick för 600 tkr tror jag knappast en köpare är intresserad av att göra besväret att leta efter något nytt för att få 720 tkr för det.

Och om det var slitet som du sa och priset därför lågt så kan de mycket väl redan ha lagt en halv miljon i renovering. Så räkna med att du oavsett pris kan behöva höja både med minst 25% och med minst en miljon.
Vill inte gå in på detaljer men dyrare än det. Huset var inte direkt slitet men nästan allt var original sedan byggnation. Folk verkar betala dåligt för detta vilket är bra för mig som sällan gillar renoveringar folk gör. Ett hus får gärna stått stilla i tid så länge det ser välskött ut.

Vi ska kolla på ett annat hus snart som kanske kan få mig att tänka om.
D daVinci skrev:
Krångla inte till det. Bara ring på och fråga om dom vill sälja.
När dom då svarar att dom inte hade tänkt det, och nyligen flyttat dit, så måste du komma med ett bra erbjudande. Du offererar ett överpris.

Och så lämnar du kontaktuppgifter ifall dom kommer på att dom vill sälja.

Sedan är det klart.
Hör dom inte av sig ganska snart så var budet inte tillräckligt.
Vi vill inte knacka på. Tycker det är bättre om de i lugn och ro får ta till sig erbjudandet. Är de intresserade så hör de av sig. Dock kommer vi klargöra att vi ska köpa nu så det är nu eller aldrig för vår del.

• Gilla
Plätt Fia
  • Laddar…
H
Lite bakgrundsinfo: Vi motbudade aldrig för att jag tvekade på att lämna stan och mäklaren ville avsluta snabbt. Inget lätt beslut att lämna stan som jag alltid har bott i. Är dock bekant med orten.

TRJBerg
Den här tråden väckte undervegetationen i BH. Det är så man börjar fundera på mental status hos en del tomtar. Eller handlar det om desperat sysslolöshet?

• Gilla
  • Haha
Ola C och 6 till
  • Laddar…
S
H husspekulanten skrev:
Vi tänkte göra något ovanligt och lägga en intresselapp i brevlådan för ett hus vi var på visning på för över ett år sedan. Vi hade precis börjat gå på husvisningar och jag blev osäker så vi motbudade aldrig. Intresseret för huset var svalt så köparen fick huset för utropspris. Inga andra budgivare eller intressenter fanns.

Nu mer än ett år senare inser jag mer och mer att det var rätt hus. Det finns fler hus till salu men främst "kommande" i området. Var från början osäker på avståndet till stan men inte längre.

Vi försöker få en visning på ett hus som är till salu och överväger även kontakta ett som är kommande. Trots det känns det där huset som vi var på för ett år sedan bättre. Folk i allmänhet lär inte hålla med mig utan jag tror nuvarande hus är mer eftertraktade.

Hur som helst. Vi tänkte se om köparna av någon anledning vill sälja trots att de inte har bott där länge. Min undran är vad som vore lämpligast. Om de skulle ha ångrat sig så skulle de säkert vara nöjda med pengarna tillbaka, men det känns lite väl optimistiskt tänkt. Ska man bara ställa frågan om de vill sälja eller komma med ett bud direkt? Vi kan betala närmare 20 % mer vilket är toppen av Boolis marknadsvärde och mer än vad folk verkar villiga att betala. De vet inte vilka vi är eller att vi har sett huset.

Vi har inte bråttom då vi har lägenhet i stan som ska säljas (kan även erbjudas i byte). Vi är alltså flexibla med tillträde om de vill sälja (har även annanstans att bo). Vi vill dock hitta ett hus innan vi lägger ut lägenheten som är klar att läggas ut. Vi känner inte att vi behöver en besiktning då vi fick se en när vi var på visning.

Hur skulle ni gjort? Posta att vi är intresserade av köpa huset, kan erbjuda en lägenhet i stan i byte och våra kontaktuppgifter. Alternativ att vi är intresserade av huset och kan betala X kr eller byte och våra kontaktuppgifter. Ska vi ens nämna att vi var på visning för huset?
Släpp det. sluta drömma. Framförallt - lämna köparna ifred. Zlatan gjorde så med en patricier villa i Malmö. Men då sockrade han med ett antal miljoner. . Om de vill sälja så kommer huset självklart ut på marknaden. Jag hade blivit f-bannad om jag fått en sådan lapp i brevlådan.

Redigerat:
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
S Snurrespratt skrev:
Släpp det. sluta drömma. Framförallt - lämna köparna ifred. Zlatan gjorde så med en patricier villa i Malmö. Men då sockrade han med ett antal miljoner. . Om de vill sälja så kommer huset självklart ut på marknaden. Jag hade blivit f-bannad om jag fått en sådan lapp i brevlådan.
Fullständigt obegripligt att det finns så många lättupprörda, ömhudade män.
Jag tycker att TS helt skall bortse ifrån deras Fillifjonkiga inlägg.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
[SKPG]Zamora och 5 till
  • Laddar…
Vad är det för en massa dårar som skulle bli förbannade om någon frågade om dom fick köpa deras hus? Om någon ett år efter att vi flyttat till vårt hus, mitt under värsta renoveringskaoset, hade kontaktat mig och frågat om dom fick köpa det för 25% mer än vi betalade så hade jag varit jävligt sugen på att nappa på det erbjudandet.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
S
Intet Intet skrev:
Fullständigt obegripligt att det finns så många lättupprörda, ömhudade män.
Jag tycker att TS helt skall bortse ifrån deras Fillifjonkiga inlägg.
Vilket omoget svar. Jag har fått en och annan lapp i brevlådan 'vi letar hus...' vilket inte är någon issue. Men att peka ut en enskild fastighetsägare och komma och säga att 'vi tror att du ångrar ditt husköp, vi vill köpa ut dig, vi sockrar priset med 25 procent', det är suspekt och bara dumt.

• Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
H
S Snurrespratt skrev:
Vilket omoget svar. Jag har fått en och annan lapp i brevlådan 'vi letar hus...' vilket inte är någon issue. Men att peka ut en enskild fastighetsägare och komma och säga att 'vi tror att du ångrar ditt husköp, vi vill köpa ut dig, vi sockrar priset med 25 procent', det är suspekt och bara dumt.
Peka ut? Oj vad hemskt att nån är intresserad av just ditt hus. 🤦‍♀️

Det andra tramset du skriver har aldrig nämnts i tråden. Jag lägger inga ord i deras mun, visar bara intresse för att ev. köpa.

Några här är onekligen lättkränkta. Undrar hur mycket ni har blivit curlade som blir så kränkta av ingenting...

• Gilla
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
H husspekulanten skrev:

Själv skulle jag inte göra så om jag inte hade hamnat i ett spontant möte med husägaren och de pratat om att eventuellt sälja. Har själv råkat ut för ngt liknande via mail och det kändes väldigt olustigt eftersom jag inte pratat om att sälja över huvud taget. Så om det skulle bli aktuellt skulle jag ”dissa” den köparen om hen inte erbjöd en onormalt stor summa.

• Haha
Intet
  • Laddar…
S
H Husdröm10 skrev:
Själv skulle jag inte göra så om jag inte hade hamnat i ett spontant möte med husägaren och de pratat om att eventuellt sälja. Har själv råkat ut för ngt liknande via mail och det kändes väldigt olustigt eftersom jag inte pratat om att sälja över huvud taget. Så om det skulle bli aktuellt skulle jag ”dissa” den köparen om hen inte erbjöd en onormalt stor summa.
Bra ide. 😆TS kan sitta på span i en bil på andra sidan gatan och plötsligt hoppa ut när ägaren går ut genom porten. Eller stå utanför och röka tills det kommer någon.

Eller den mer rakryggade metoden. Gå fram till dörren, knacka på och inleda med repliken
-jag vill köpa ditt hus!

genast följt av den geniala uppföljningen
-jag har en lägenhet åt er

Nu ikväll gick jag och presenterade en liten idé om att köpa ett hus som ligger ”näst-granne” eller vad det heter med mitt (ett hus emellan). Totalt nedgånget och köpt för rivning eller sanering, så den nya familjen har inte hunnit påbörja någonting alls och framförallt inte hunnit flytta dit något. Ett havererat människoöde har bott där ett tag. Jag ser en viss charm i att ha tomten och att fritids-greja med huset.
Jag gav dem ett bud. Jag visste faktiskt inte att huset var till salu innan jag precis fick reda på att det sålts. Tydligen tar jag hemskt illa vid mig av detta.

H
H Husdröm10 skrev:
Hur ska man hamna i spontant möte med en husägare vars område man inte bor i? Tycker det är bättre att faktiskt klargöra att vi har sett huset då huset inte alls är unikt eller utstickande i området. Vi är alltså intresserade för att vi redan har sett eller känner till huset mer än andra.

Imponerande att du fick mail dock. Har du den publikt nånstans?

Om det inte är aktuellt nu så blir det inte aktuellt för oss senare heller. Inte för att jag tror att de skulle dissa oss i framtiden för vårt brev utan för att vi ska köpa i närtid.
S styren skrev:
Bra ide. 😆TS kan sitta på span i en bil på andra sidan gatan och plötsligt hoppa ut när ägaren går ut genom porten. Eller stå utanför och röka tills det kommer någon.

Eller den mer rakryggade metoden. Gå fram till dörren, knacka på och inleda med repliken
-jag vill köpa ditt hus!

genast följt av den geniala uppföljningen
-jag har en lägenhet åt er
Inget fel i att knacka på. Vi föredrar dock ett mer avslappnat erbjudande dvs. ett brev där de får möjlighet att diskutera ifall de är intresserade i lugn och ro. Hör de inte av sig inom rimlig tid eller de hör av sig med "tack men nej tack" så går vi bara vidare. Inte märkvärdigare än så.

H HJ-C skrev:
Om det inte är en "tillbakagång" att gå ifrån villa till lägenhet så stanna, för all del istället för att besvära husägare.

De vill säkert inte bo i huset, nej. Det var därför de vann budgivningen.

Du är orolig för att de anpassat huset som de önskade sig själva och därför köpte, på sätt som inte passar dig, medan de tänkt behålla det pch inte har en aning om att du ska göra bort dig i brevlådan? Ja, då förstår jag ändå på vilken nivå vi befinner oss.

De vet nog inte vad de vill alls. Du får förklara för dem att de vill bo i lägenhet och att du är orolig för att de förändrar sitt hus som du ska ha.
Vilket trist svar, det handlar bara om en lapp i en brevlåda och en förfrågan. Det är inte första gången någon gör en förfrågan på att köpa ett hus de gillar genom att lägga en lapp. Ett annat sätt skulle ju kunna vara att ringa dem om det går att få tag på telefonnumret. Då får man svar direkt och slipper vänta. Jag har mycket svårt att tro att husägarna kommer att reagera som HJ-C verkar göra. Sannolikheten att de vill sälja är ju Inter så stor. Genom att fråga får du veta och kan lägga tankarna bakom dig. Gå på din tanke och strunta i vad folk tycker, du förolämpar inte någon.

• Gilla
husspekulanten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.