28 500 läst ·
109 svar
29k läst
109 svar
Intresselapp i brevlåda på sålt hus
Booli har jättefel ibland. Har bra koll på området så kan direkt se när Booli slår fel både upp och ner. Deras värderingar verkar främst styras av vad som har sålts och storlek. Skick spelar stor roll liksom andra faktorer som läge, placering osv. Så ja, det kan vara missvisande ibland. I just detta fall stämmer det väldigt bra dock.P Peter787 skrev:Boolis 'värdering' ger jag inte mycket för.
I mitt fall tycker Booli att vårt hus är värt ungefär 25% mindre än vad en mäklare värderat vårt hus till efter besök, och andra liknande hus men med 'fel' väderstreck på tomten nyligen sålts för.
Lappar i brevlådan kommer lite då och då, ingen har fått någon respons än då vi inte planerar någon flytt.
Men prova att lägg en lapp, men var inte säker på att få något svar, köparen tycker säkert bara att de gjorde ett bra köp.
Jag är inte säker på något. Får se om jag ens lägger en lapp. Ska först försöka få visning på ett annat hus av intresse som är till salu, men säljaren verkar strulig. Så strulig mäklaren verkar irriterad. 😅
Om man vill 'byta upp sig' som husägare, är det rätt smart att sälja sitt gamla hus och bo i hyreslägenhet medans man letar nytt hus för att kunna slå till direkt, om man inte har finanser för att samtidigt äga två hus.H husspekulanten skrev:
Att köpa hus med klausul om att man måste sälja före kontraktsskrivning, fungerar nog rätt sällan nu för tiden.
Då vi krävt köpvillkor så instämmer jag i att det är svårt, åtminstone får man betala extra om fler än en budar. Dock stött på två objekt på senare tid där båda var öppna för köpvillkor och mäklare har börjat säga att det är vanligare numera. Inte lagt bud på ett tag dock då inget har fallit oss i smaken. Så vi fortsätter försöka. Vi erbjuder istället andra förmåner för att förmildra köpvillkoret.P Peter787 skrev:Om man vill 'byta upp sig' som husägare, är det rätt smart att sälja sitt gamla hus och bo i lägenhet medans man letar nytt hus för att kunna slå till direkt, om man inte har finanser för att samtidigt äga två hus.
Att köpa hus med klausul om att man måste sälja före kontraktsskrivning, fungerar nog rätt sällan nu för tiden.
Alla är olika. Finns garanterat massor av husköpare som ångrat sig och längtar tillbaka till lägenhet och bekymmersfritt boende. Ifall man tar illa upp av frågan så är man antagligen väldigt lättkränkt.H HEM2121 skrev:
Vi köpte vårt drömhus 1997.
Enormt med folk på visningen då huset var lyxrenoverat, otroligt vackert och hade den kanske bästa tomten i hela området. Många på visningen var nyfikna grannar då renoveringen hade uppmärksammats fick vi veta i efterhand.
Vi kontaktade mäklaren på måndag efter visning och bjöd 100k under utgångspris.
Mäklaren hörde av sig på torsdagen och bad oss höja upp till utgångspris så kunde vi skriva kontrakt på fredagen.
Vi stod kvar vid vårt bud och skrev kontrakt på fredagen 6 dagar efter visning.
Efter att vi fått tillträde 3 månader senare kom två olika sällskap förbi och berättade att de också varit på visningen men inte varit tillräckligt snabba i beslutsfattandet. De ville att vi skulle kontakta dem om vi funderade på att sälja.
Vi bodde kvar i vårt drömhus i 18 år och sålde med nästan 500% uppgång, en uppgång på ca 8 mkr.
Enormt med folk på visningen då huset var lyxrenoverat, otroligt vackert och hade den kanske bästa tomten i hela området. Många på visningen var nyfikna grannar då renoveringen hade uppmärksammats fick vi veta i efterhand.
Vi kontaktade mäklaren på måndag efter visning och bjöd 100k under utgångspris.
Mäklaren hörde av sig på torsdagen och bad oss höja upp till utgångspris så kunde vi skriva kontrakt på fredagen.
Vi stod kvar vid vårt bud och skrev kontrakt på fredagen 6 dagar efter visning.
Efter att vi fått tillträde 3 månader senare kom två olika sällskap förbi och berättade att de också varit på visningen men inte varit tillräckligt snabba i beslutsfattandet. De ville att vi skulle kontakta dem om vi funderade på att sälja.
Vi bodde kvar i vårt drömhus i 18 år och sålde med nästan 500% uppgång, en uppgång på ca 8 mkr.
Tänk en ung tjej som inte riktigt vet vad hon vill precis flyttat ihop med sin kille i hus.H husspekulanten skrev:
Går till brevlådan och hittar brev från annan snurrig tjej som vill ge henne massa pengar för att lämna sin kille och hus.
Tycker det låter jättebra. Kör på.
Vad kan möjligtvis gå fel. Det drabbar ju inte dig eller din familj och barn. Så kör hårt!
Redigerat:
Vilken historia du får till. Jag är husspekulant, inget annat. Varför folk väljer att sälja är deras ensak. Finns många sorgliga historier bakom försäljningar men köper inte jag gör någon annan det.ohGr ohGr skrev:
Tänk en ung tjej som inte riktigt vet vad hon vill precis flyttat ihop med sin kille i hus.
Går till brevlådan och hittar brev från annan snurrig tjej som vill ge henne massa pengar för att lämna sin kille och hus.
Tycker det låter jättebra. Kör på.
Vad kan möjligtvis gå fel. Det drabbar ju inte dig eller din familj och barn. Så kör hårt!
Varför bry dig av alla nej sägare? Du kan inte få mer än nej eller ingen reaktion.H husspekulanten skrev:
Chansa TS.
De kan vara motiverade, någon kanske blivit av med jobbet? De kanske ligger i skilsmässa?
De enda som kan svara är nuvarande ägarna.
Hade det varit jag så hade jag enbart blivit glad över att någon visar intresse för mitt hus, oavsett om jag var villig att sälja eller inte.
OM det var så att något ändrats i livet nyligen som gjorde att jag funderade på att sälja så skulle det ju vara oerhört välkommet med en "spontanansökan"
De kan vara motiverade, någon kanske blivit av med jobbet? De kanske ligger i skilsmässa?
De enda som kan svara är nuvarande ägarna.
Hade det varit jag så hade jag enbart blivit glad över att någon visar intresse för mitt hus, oavsett om jag var villig att sälja eller inte.
OM det var så att något ändrats i livet nyligen som gjorde att jag funderade på att sälja så skulle det ju vara oerhört välkommet med en "spontanansökan"
Jävligt obehagligt.
När vi byggde och även efteråt kom det några som frågade vad det skulle kosta att köpa det och även om jag skulle kunna tänka att stycka av en tomt för dem att bygga på.
Mycket vidrigt och gränslöst beteende.
Något TS måste räkna med är hur hotfullt det kan vara. Troligen skulle ett beställningsjobb vara billigaste sättet och kanske snabbaste att huset skulle bli till salu igen om man är så desperat.
Vill JAG sälja huset ser JAG till att huset hamnar på försäljning via mäklare som otvetydigt annonserar att huset är till SALU.
Skulle någon komma och visa intresse för huset nu och vilja bo i MITT hus kan det hela bli en riktigt otrevlig händelse.
När vi byggde och även efteråt kom det några som frågade vad det skulle kosta att köpa det och även om jag skulle kunna tänka att stycka av en tomt för dem att bygga på.
Något TS måste räkna med är hur hotfullt det kan vara. Troligen skulle ett beställningsjobb vara billigaste sättet och kanske snabbaste att huset skulle bli till salu igen om man är så desperat.
Vill JAG sälja huset ser JAG till att huset hamnar på försäljning via mäklare som otvetydigt annonserar att huset är till SALU.
Skulle någon komma och visa intresse för huset nu och vilja bo i MITT hus kan det hela bli en riktigt otrevlig händelse.
Det här var dagens roligaste inlägg. Tack!P Pligg85 skrev:Jävligt obehagligt.
Roligt?Intet skrev:
Jag har styckat av mark från fastigheten som gått i arv i generationer. Lagt ner år av planering och byråkratisk väntan och tusentals arbetstimmar på att bygga ett hem från grunden där det inte funnits väg, vatten, avlopp, internet eller något sedan tidigare.
Inte bara hittat det på Hemnet och skrivit på ett lån och flyttat in med tio flyttkartonger som en zigenare.
Om det finns en antydan till att det jag byggt upp under mitt vuxna liv och är platsen där jag ska dö på är så intressant av någon främling att vilja ta över så kan det bli väldigt tråkigt väldigt fort.
Går det inte bra att svara: "Tack för visat intresse, men huset är ej till salu."? alternativt inte svara alls.P Pligg85 skrev:Roligt?
Jag har styckat av mark från fastigheten som gått i arv i generationer. Lagt ner år av planering och byråkratisk väntan och tusentals arbetstimmar på att bygga ett hem från grunden där det inte funnits väg, vatten, avlopp, internet eller något sedan tidigare.
Inte bara hittat det på Hemnet och skrivit på ett lån och flyttat in med tio flyttkartonger som en zigenare.
Om det finns en antydan till att det jag byggt upp under mitt vuxna liv och är platsen där jag ska dö på är så intressant av någon främling att vilja ta över så kan det bli väldigt tråkigt väldigt fort.
Är du en "lokalkändis" som folk borde känna till eller nått? Tråkig attityd oavsett. Berätta din fina historia för folk istället för att bli kränkt för att folk tycker om ditt bygge...P Pligg85 skrev:Roligt?
Själv har vi en granne som blev sur för att han inte fick bygga garage på vår tomt, som han trodde att han kunde få gratis mot att rensa bort grönska. 🤣 Vi är inte otrevliga för det men trist att han blev så sur av ett nej... Vi fortsätter heja men förr kunde han prata med oss.
Kan bara konstatera att det finns skumma människor därute. Hoppas jag får trevliga grannar som inte blir kränkta av allt och ingenting. Kommer aldrig bli kränkt av att nån frågar om de får köpa mitt hus även om det är mitt drömhus som jag aldrig säljer. Livet är mycket enklare om man är glad och trevlig. 🙂