Kbk, ingen kommer ihåg en fegis. Du kommer säkert ångra dig om du inte ens gav det ett vettigt försök.

Däremot håller jag inte med @4774 om att visa korten direkt. Det viktigaste är att du framstår som seriös så förutom att tänka på formatering och formulering så tryck gärna på att intresset är seriöst och att ni är flexibla. Jag tror inte att det skadar att tala om att ni faktiskt har varit på visning. Det verkar seriösare än att uttrycka intresse för ett objekt där det är oklart om ni överhuvudtaget har sett kåken tidigare.

Nämn inga belopp redan nu, OM ägarna mot all förmodan är intresserade så vill du inte redan i första stadiet avslöja ert tänkta maxbud. Du vill framförallt ha kontakt och inleda en diskussion.

Lycka till!

• Gilla
Joakim654 och 12 till
  • Laddar…
4774
H HJ-C skrev:
För ett ögonblick tänkte jag nämligen mig att grejen med budgivning var att den som bjuder högst står i direkt korrelation med den som VILL HA objektet mest.
Inte att man erbjuder mest för att hålla huset åt någon annan.

Det kanske är en ovanlig åsikt den för som anser att det normala är köpande via lapp efter vunnet bud?
Fast efter ett år kan man ju lika gärna ångra sitt livs största misstag tänker jag.
Ungefär så som ts gjort och som kanske hade vunnit budgivningen då den begav sig.

• Gilla
Joakim654 och 9 till
  • Laddar…
H
H HJ-C skrev:
Det behöver du ju inte göra.
Jag ser vad du menar, och håller egentligen med dig. Det är klart att det är roligt att andra tycker att man har ett fint hus, eller ett eftertraktat sådant. Beröm och erbjudanden har ingen någonting emot.

Men att komma EFTER öppen budgivning och försöka dribbla undan benen för någons livs största affär, dessutom med en tillbakagång (lägenhet) i utbyte, gör i mitt tycke att man förlorar en stor del av sin tyngd på värdighetsfronten. Köparens avgörande, beslutstagande och drömmar är väl inte mer hastigt avklarade än ens egna.
Dribbla? Tillbakagång? Det går inte sämre för lägenheterna i stan än för ett år sedan, inte går det bättre för husen heller. Fast det har ju noll betydelse vad en lägenhet är värd såvida de inte vill bo i det. Varför vi även vill köpa. Att erbjuda närmare 20 % mer än vad de gav på ca ett år kanske känns som en bra värdeökning? De lär ju veta att intresset inte var högt för objektet vid köp då vi var de enda som visade intresse utöver dem. Själv är jag mer orolig att de gjort oönskade förändringar som gör den mindre attraktiv för mig.

Hur som helst. Kan inte förutspå deras reaktion men valet är deras, förhoppningsvis blir de inte förolämpade i varje fall. Inte så att vi kommer med skambud eller hets. Detta är en mindre bostadsort ca 2 mil utanför stan och de bodde tidigare i hyresrätt. Så de vet nog vad de vill.

• Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
H husspekulanten skrev:
de bodde tidigare i hyresrätt. Så de vet nog vad de vill.
Precis

• Gilla
kontje
  • Laddar…
Jag tycker inte det är fel att lämna en lapp i brevlådan. Som du säger, de kan ju ha ångrat sig eller känt att det inte är helt rätt för dem. Om du bara ska anmäla intresse eller ge ett mer konkret bud beror väl på hur gärna ni vill ha huset.

Hade vi som relativt nyblivna husägare som trivs bra fått en sån lapp hade nog reaktionen berott mycket på innehållet. Allmän intresseanmälan eller pengarna tillbaka är inte av intresse så då hade det inte blivit någon respons. 10-15% upp hade inte heller lockat. Men runt 20-25% och uppåt så hade vi nog fått ta en seriös diskussion kring det hela.

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
H husspekulanten skrev:
Dribbla? Tillbakagång? Det går inte sämre för lägenheterna i stan än för ett år sedan, inte går det bättre för husen heller. Fast det har ju noll betydelse vad en lägenhet är värd såvida de inte vill bo i det. Varför vi även vill köpa. Att erbjuda närmare 20 % mer än vad de gav på ca ett år kanske känns som en bra värdeökning? De lär ju veta att intresset inte var högt för objektet vid köp då vi var de enda som visade intresse utöver dem. Själv är jag mer orolig att de gjort oönskade förändringar som gör den mindre attraktiv för mig.

Hur som helst. Kan inte förutspå deras reaktion men valet är deras, förhoppningsvis blir de inte förolämpade i varje fall. Inte så att vi kommer med skambud eller hets. Detta är en mindre bostadsort ca 2 mil utanför stan och de bodde tidigare i hyresrätt. Så de vet nog vad de vill.
Om det inte är en "tillbakagång" att gå ifrån villa till lägenhet så stanna, för all del istället för att besvära husägare.

De vill säkert inte bo i huset, nej. Det var därför de vann budgivningen.

Du är orolig för att de anpassat huset som de önskade sig själva och därför köpte, på sätt som inte passar dig, medan de tänkt behålla det pch inte har en aning om att du ska göra bort dig i brevlådan? Ja, då förstår jag ändå på vilken nivå vi befinner oss.

De vet nog inte vad de vill alls. Du får förklara för dem att de vill bo i lägenhet och att du är orolig för att de förändrar sitt hus som du ska ha.

• Haha
  • Wow
gaia och 1 till
  • Laddar…
H
H HJ-C skrev:
Om det inte är en "tillbakagång" att gå ifrån villa till lägenhet så stanna, för all del istället för att besvära husägare.

De vill säkert inte bo i huset, nej. Det var därför de vann budgivningen.

Du är orolig för att de anpassat huset som de önskade sig själva och därför köpte, på sätt som inte passar dig, medan de tänkt behålla det pch inte har en aning om att du ska göra bort dig i brevlådan? Ja, då förstår jag ändå på vilken nivå vi befinner oss.

De vet nog inte vad de vill alls. Du får förklara för dem att de vill bo i lägenhet och att du är orolig för att de förändrar sitt hus som du ska ha.
Trodde du syftade på tillbakagång i pris, inte villa kontra lägenhet. Förstår att du måste hata lägenheter.

Aldrig skrivit vad de vill eller inte. Förstår inte ditt inlägg alls men avstår från vidare diskussion. Hoppas ingen råkar förolämpa ditt husägande.

• Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
H husspekulanten skrev:
Trodde du syftade på tillbakagång i pris, inte villa kontra lägenhet. Förstår att du måste hata lägenheter.

Aldrig skrivit vad de vill eller inte. Förstår inte ditt inlägg alls men avstår från vidare diskussion. Hoppas ingen råkar förolämpa ditt husägande.
Jag orkar inte lägga någon energi på att hata något alls.

Någon loggade in på ditt konto och skrev att ”de vet nog vad de vill”. Jag hävdar att de isf vet fel och att du bör ta över mandatet för deras boende, så att de inte gör något som oroar dig enligt uttalandet
H husspekulanten skrev:
Själv är jag mer orolig att de gjort oönskade förändringar som gör den mindre attraktiv för mig.

H
H HJ-C skrev:
Jag orkar inte lägga någon energi på att hata något alls.

Någon loggade in på ditt konto och skrev att ”de vet nog vad de vill”. Jag hävdar att de isf vet fel och att du bör ta över mandatet för deras boende, så att de inte gör något som oroar dig enligt uttalandet
Nu är du bara löjlig. Klart man undrar vad de kan ha gjort med huset sedan man såg det sist. Sett hus köpas och säljas, vissa förändringar är bra och ibland mindre bra. Allt är givetvis en fråga om tycke och smak. Har de redan lagt större pengar på det spelar det kanske också roll i huruvida de vill sälja eller så har de knappt gjort något. Kvittar oavsett. Tiden får utvisa om intresse finns. Annars går vi bara vidare med andra objekt.

Tror ändå inte att de tar illa upp som du verkar göra. Trodde inte man kunde bli så upprörd eller irriterad för att folk visar intresse för ens bostad... Min tråd handlade inte ens om huruvida vi ska posta eller ej för det kommer vi att göra. Undrade mer om vi ska ge bud direkt och nämna att vi sett huset tidigare. Lutar åt att inte ge bud direkt men däremot nämna att vi har sett den och vet vad vi vill köpa.

Redigerat:
  • Gilla
Citrona och 6 till
  • Laddar…
Vilken konstig diskussion det blev. Självklart kan du lägga en lapp i lådan men du ska kanske inte förvänta dig något svar. Jag tror att det är knepigt att få kontakt på det sättet, men det kan kanske vara en generationsfråga eller bero på bostadsort.

Om du tänker dig att anlita mäklare för affären kanske det bästa är att kontakta samma mäklare som för ett år sedan. Den mäklaren har rimligen kontaktuppgifter och den nya ägaren ser direkt att det är seriöst.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
H husspekulanten skrev:
Nu är du bara löjlig. Klart man undrar vad de kan ha gjort med huset sedan man såg det sist. Sett hus köpas och säljas, vissa förändringar är bra och ibland mindre bra. Allt är givetvis en fråga om tycke och smak. Har de redan lagt större pengar på det spelar det kanske också roll i huruvida de vill sälja eller så har de knappt gjort något. Kvittar oavsett. Tiden får utvisa om intresse finns. Annars går vi bara vidare med andra objekt.

Tror ändå inte att de tar illa upp som du verkar göra. Trodde inte man kunde bli så upprörd eller irriterad för att folk visar intresse för ens bostad... Min tråd handlade inte ens om huruvida vi ska posta eller ej för det kommer vi att göra. Undrade mer om vi ska ge bud direkt och nämna att vi sett huset tidigare. Lutar åt att inte ge bud direkt men däremot nämna att vi har sett den och vet vad vi vill köpa.
Ni behöver inte ge en specifik summa. Men skulle t ex kunna nämna att ni är beredda att betala mer än vad huset såldes för förra gången. Kanske väcker det ägarnas nyfikenhet.

Någon form av incentativ behövs sannolikt. Skulle ägarna vara alltför pigga att sälja skulle jag vara försiktig som potentiell köpare. Det finns ju baksidan av myntet också som ibland visar sig här på forumet, nämligen att folk upptäckt allvarliga problem med huset efter köpet.

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
S
chilla @HJ-C

Hade någon kommit ett år efter att jag plockade mitt hus och erbjöd mig 20% upp i en stillastående marknad hade jag tagit det alla dagar i veckan.

Till TS kör. Finns väldigt många anledningar till att de kan vara sugna på att sälja efter 1 år.

• Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
Allting är till salu för rätt pris. Men det kan bli svårt att få låna till "överpris" dvs du behöver ha cash

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
H husspekulanten skrev:

Faktumet att du skrev att du oroar dig gick tyvärr att tolka som att du oroar dig, i motsats till att det kvittar.

Jag tar öht alls illa upp av att någon töffe-förklarar sig själv i mina ögon. Hade snarare använt det som en rolig historia inför annat sällskap. Som sagt mest tänkt att ”det var ju också ett spån”, precis som jag skrev.

• Haha
Lärospånet
  • Laddar…
H HJ-C skrev:
Jag tar öht alls illa upp av att någon töffe-förklarar sig själv i mina ögon. Hade snarare använt det som en rolig historia inför annat sällskap. Som sagt mest tänkt att ”det var ju också ett spån”, precis som jag skrev.
Helt obegriplig reaktion.
Jag knackar på och frågar vänligt om du är intresserad av att sälja ditt hus. Om så, har jag även en lägenhet att ta som dellikvid om så önskas.

På vilket sätt skulle ditt ego skadas av det?

Vad är en "töffe"?

• Gilla
Maria T och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.