15 346 läst · 222 svar
15k läst
222 svar
Intressant från ARN ang prispåslag
Frågan är om kunden letade på flera ställen för att försöka hitta rätt artiklar eller för att hitta lägst pris. Är det det första så är det ju helt rellevant. Men man måste ju vara tydlig med det mot ARN i så fall.
Jag är inte så säker på att ARN har tagit rätt beslut här. När det gäller orimligt dyra prylar som patchkabel så kan det vara orimligt även om den kabeln var så dyr. Kunden har ingen nytta av en extra dyr kabel.
Jag är inte så säker på att ARN har tagit rätt beslut här. När det gäller orimligt dyra prylar som patchkabel så kan det vara orimligt även om den kabeln var så dyr. Kunden har ingen nytta av en extra dyr kabel.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 225 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 225 inlägg
I Excelfilen som anmälaren inkom med finns det en URL för prisjämförelse för varje vara. De flesta är elbutik.se.D Daniel 109 skrev:
För t ex FK 1,5 som han fakturerats 100 m á 8,75 kr/m (7 kr/m + moms) länkar han till denna sida där priset var 1,89 kr per meter:
https://www.elbutik.se/product.html/fk-15-kopplingskabel-100m-forpackning
Han uppger också i Excelfilen att endast 0,3 förpackningar (= 30 m) har använts trots att han fakturerats för 100 m.
Motiveringen lyder: "antal för några material som har beräknades för bruk är orimliga"

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 225 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 225 inlägg
Lägenheten var strax över 100 kvm och arbetet var följande:U Uffe A skrev:
"4 uttag - 2 dimmer samt 6 brytare - fixa strömbrytare - installation rörelsevakt - dimmerbyte - uttaginstallation - dra nätkabel"
Jag tycker mitt inlägg ovan visar att påslaget är flera 100%. Det tycker åtminstone jag är oskäligt och tyvärr är det väl ganska vanligt. Jag känner dock flera som har påslag i storleken 20-50% vilket i sammanhanget är mycket billigt.
Så är det ju i alla branscher. Elektrikerbranschen är knappast någon högriskbransch för att råka på struliga kunder.U Uffe A skrev:
Att det är svårt att få tag på en elektriker beror på att det finns för få elektriker och för mycket jobb. Och det i sin tur beror på en högkonjunktur och att facket varit ytterst framgångsrika i sin lobbyverksamhet.
Ja kan man undra.Nyfniken skrev:
Den är dubbelskärmad, det konstiga är att dom tagit ut ett RJ45 kontakt också som om dom skulle ha kortat av den, men då har man tagit en KAT5E istället för KAT6 som kabeln är specad för.
Med vad som framkommit ovan så kan jag tycka att ARN inte har gjort ett korrekt bedömande, ska vi påvisa det för dom och ifrågasätta hur dom tänkt? speciellt då el-firman inte heller har varit tillmötesgående och visat vad dom faktiskt köpt sakerna för?
Som jag sagt till min chef (min fd chef), debiterar vi en hel frp material (klammer, plugg osv) då får vi också leverera en hel förpackning som vi sen använder i installationen, vi kan inte debitera en hel frp varje gång vi är hos kunden.
Så blev det något över på dom där 100m FK så ska ju kunden få resten då han betalt för dom.
Samma sak gäller toppklämmorna och allt annat som blivit över.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 225 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 225 inlägg
I anmälarens kommentar till företagets svar finns följande information om FK-åtgången:
"Det verkar oseriös när man beräknar 300m kabel till pris som är många gånger högre än konsumentpriset när man ska installera 2 dimmer till 3 lamputtag vilka är typ 3m ifrån varandra. Det skulle har räckt för att linda hela
lägenheten flera gånger med 300m kabel. Samma gäller för andra material, som jag detaljerade i excelarket."
Svaret från företaget är:
"1. Jobbet handlar inte om 2 dimmrar och 3 lamputtag. Vad det handlar om kan nämnden läsa detaljerat i fakturan. Dessutom lämnades de tomma kabelkartongerna inklusive den gamla kabeln i skräppåsar hos [NN]."
Och där i augusti verkar anmälaren ha tröttnat på det hela:
"Hej,
jag tänker inte svara något mer på [företaget]'s kommentarer.
Det är ganska uppenbarligt ett trollförsök. Att lämna tomma
kabelkartonger bevisar bara att de inte tog ner sopporna. Jag ska
inte betala material som inte användes eller är mer än 15% över
konsumentprisen.
Mvh,"
"Det verkar oseriös när man beräknar 300m kabel till pris som är många gånger högre än konsumentpriset när man ska installera 2 dimmer till 3 lamputtag vilka är typ 3m ifrån varandra. Det skulle har räckt för att linda hela
lägenheten flera gånger med 300m kabel. Samma gäller för andra material, som jag detaljerade i excelarket."
Svaret från företaget är:
"1. Jobbet handlar inte om 2 dimmrar och 3 lamputtag. Vad det handlar om kan nämnden läsa detaljerat i fakturan. Dessutom lämnades de tomma kabelkartongerna inklusive den gamla kabeln i skräppåsar hos [NN]."
Och där i augusti verkar anmälaren ha tröttnat på det hela:
"Hej,
jag tänker inte svara något mer på [företaget]'s kommentarer.
Det är ganska uppenbarligt ett trollförsök. Att lämna tomma
kabelkartonger bevisar bara att de inte tog ner sopporna. Jag ska
inte betala material som inte användes eller är mer än 15% över
konsumentprisen.
Mvh,"
Redigerat:
Det var ju synd att kunden tappade humöret och inte seriöst svarade på kommentarerna.
Hur kan man han sån olika syn på åtgången av FK, verkar ju jättekonstigt.Claes Sörmland skrev:
I anmälarens kommentar till företagets svar finns följande information om FK-åtgången:
"Det verkar oseriös när man beräknar 300m kabel till pris som är många gånger högre än konsumentpriset när man ska installera 2 dimmer till 3 lamputtag vilka är typ 3m ifrån varandra. Det skulle har räckt för att linda hela
lägenheten flera gånger med 300m kabel. Samma gäller för andra material, som jag detaljerade i excelarket."
Svaret från företaget är:
"1. Jobbet handlar inte om 2 dimmrar och 3 lamputtag. Vad det handlar om kan nämnden läsa detaljerat i fakturan. Dessutom lämnades de tomma kabelkartongerna inklusive den gamla kabeln i skräppåsar hos [NN]."
Och där i augusti verkar anmälaren ha tröttnat på det hela:
"Hej,
jag tänker inte svara något mer på [företaget]'s kommentarer.
Det är ganska uppenbarligt ett trollförsök. Att lämna tomma
kabelkartonger bevisar bara att de inte tog ner sopporna. Jag ska
inte betala material som inte användes eller är mer än 15% över
konsumentprisen.
Mvh,"
Det är väldigt synd att konsumenten inte gick vidare med det hela för det låter ju onekligen som om det skulle behövts.
Och lämna sopporna hos kund? Det gör man bara inte om man inte är typ snickare där det kostar (i vissa områden) att lämna in det på återvinning samt att det är stort och skrymmande lite tomma kartonger och kabel är inte det
Om den gamla FK:n lämnats då skulle det ju vara lätt att mäta upp hur mycket tråd som bytts.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 225 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 225 inlägg
Företaget har redovisat åtgångna mängder material på en faktura och konsument har sagt att uppgifterna är felaktiga. ARN har lagt bevisbördan på konsumenten som inte har inkommit med bevis (detaljerade uppgifter) till nämnden. ARN hade ju också kunnat följa konsumenttjänstlagens intention och lagt på företaget att visa att materialet faktiskt har åtgått. D v s företagaren ska visa skälighet, inte konsument. Kanske finns det något i ARNs regelverk som hindrar det?
Samma sak gäller egentligen styckeprisfrågan. ARN har lagt bevisbördan på konsument att visa att företaget har oskäliga priser och detta ska tydligen bedömas med utgångspunkt från inköpspriserna som företaget har från den leverantör de känner för att köpa ifrån. Här är konsumenten rökt eftersom han inte kan ha insyn i affärsrelationen mellan företaget och dess leverantör. Han kan bara visa att konsumentpriserna ligger på en bråkdel av företagets priser. Detta underkänner ARN som argument för att skatta vad som är ett skäligt pris.
Man undrar vad det är för människor som representerar konsumenterna i ARNs nämnd? En person från Sveriges konsumenter och en från Villaägarnas riksförbund. Mot detta står två två representanter från Installatörsföretagen. De senare kan troligen spela teknikkunskapskortet i nämnden.
Samma sak gäller egentligen styckeprisfrågan. ARN har lagt bevisbördan på konsument att visa att företaget har oskäliga priser och detta ska tydligen bedömas med utgångspunkt från inköpspriserna som företaget har från den leverantör de känner för att köpa ifrån. Här är konsumenten rökt eftersom han inte kan ha insyn i affärsrelationen mellan företaget och dess leverantör. Han kan bara visa att konsumentpriserna ligger på en bråkdel av företagets priser. Detta underkänner ARN som argument för att skatta vad som är ett skäligt pris.
Man undrar vad det är för människor som representerar konsumenterna i ARNs nämnd? En person från Sveriges konsumenter och en från Villaägarnas riksförbund. Mot detta står två två representanter från Installatörsföretagen. De senare kan troligen spela teknikkunskapskortet i nämnden.