Byggahus.se
J Jerfed skrev:
Sant, jag hade nog inte heller ställt frågan om priset på elmaterial till en elektriker. ;)
Jaså, du är alltså inte intresserad av vad du får betala? ;)
 
U Uffe A skrev:
Jaså, du är alltså inte intresserad av vad du får betala? ;)
Absolut, men isåfall bara för att veta hur mycket jag sparat på att köpa in materialet själv. ;)

Nu kan jag inte skriva mer, känner mig som eltrollen som härjade här igår.
 
Frågan är om kunden letade på flera ställen för att försöka hitta rätt artiklar eller för att hitta lägst pris. Är det det första så är det ju helt rellevant. Men man måste ju vara tydlig med det mot ARN i så fall.

Jag är inte så säker på att ARN har tagit rätt beslut här. När det gäller orimligt dyra prylar som patchkabel så kan det vara orimligt även om den kabeln var så dyr. Kunden har ingen nytta av en extra dyr kabel.
 
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Frågan är om kunden letade på flera ställen för att försöka hitta rätt artiklar eller för att hitta lägst pris. Är det det första så är det ju helt rellevant. Men man måste ju vara tydlig med det mot ARN i så fall.
I Excelfilen som anmälaren inkom med finns det en URL för prisjämförelse för varje vara. De flesta är elbutik.se.

För t ex FK 1,5 som han fakturerats 100 m á 8,75 kr/m (7 kr/m + moms) länkar han till denna sida där priset var 1,89 kr per meter:

https://www.elbutik.se/product.html/fk-15-kopplingskabel-100m-forpackning

Han uppger också i Excelfilen att endast 0,3 förpackningar (= 30 m) har använts trots att han fakturerats för 100 m.

Motiveringen lyder: "antal för några material som har beräknades för bruk är orimliga"
 
  • Gilla
linuhage
  • Laddar…
Claes Sörmland
U Uffe A skrev:
Längderna är inte heller orimliga om det inte var en enrumslägenhet
Det går åt mer installationskabel än man tror
Lägenheten var strax över 100 kvm och arbetet var följande:

"4 uttag - 2 dimmer samt 6 brytare - fixa strömbrytare - installation rörelsevakt - dimmerbyte - uttaginstallation - dra nätkabel"
 
Jag tycker mitt inlägg ovan visar att påslaget är flera 100%. Det tycker åtminstone jag är oskäligt och tyvärr är det väl ganska vanligt. Jag känner dock flera som har påslag i storleken 20-50% vilket i sammanhanget är mycket billigt.
 
E elmont skrev:
Det är en mycket dyr patchkabel listpriset är över 1200:- hos Ahlsell och just under 1000:- hos Elektroskandia
Har den hölje flätat av ull från alpackafår som matats med bladguld? :thinking:
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Är det någon härinne som fortfarande förundrar sig över att det är så svårt för privatkunder att få tag i en elektriker
Nu är ju inte alla kunder som denne men de flesta firmor har haft oturen att råka ut för någon liknande
Som alltid är det några få som ställer till med skit för andra.
Så är det ju i alla branscher. Elektrikerbranschen är knappast någon högriskbransch för att råka på struliga kunder.

Att det är svårt att få tag på en elektriker beror på att det finns för få elektriker och för mycket jobb. Och det i sin tur beror på en högkonjunktur och att facket varit ytterst framgångsrika i sin lobbyverksamhet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Och jag tror att svårigheten att få lönsamhet på småjobb gör att alla i det längsta försöker undvika dom.
 
  • Gilla
Matten och 3 till
  • Laddar…
Z
Nyfniken Nyfniken skrev:
Har den hölje flätat av ull från alpackafår som matats med bladguld? :thinking:
Ja kan man undra.

Den är dubbelskärmad, det konstiga är att dom tagit ut ett RJ45 kontakt också som om dom skulle ha kortat av den, men då har man tagit en KAT5E istället för KAT6 som kabeln är specad för.

Med vad som framkommit ovan så kan jag tycka att ARN inte har gjort ett korrekt bedömande, ska vi påvisa det för dom och ifrågasätta hur dom tänkt? speciellt då el-firman inte heller har varit tillmötesgående och visat vad dom faktiskt köpt sakerna för?

Som jag sagt till min chef (min fd chef), debiterar vi en hel frp material (klammer, plugg osv) då får vi också leverera en hel förpackning som vi sen använder i installationen, vi kan inte debitera en hel frp varje gång vi är hos kunden.

Så blev det något över på dom där 100m FK så ska ju kunden få resten då han betalt för dom.
Samma sak gäller toppklämmorna och allt annat som blivit över.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
I anmälarens kommentar till företagets svar finns följande information om FK-åtgången:

"Det verkar oseriös när man beräknar 300m kabel till pris som är många gånger högre än konsumentpriset när man ska installera 2 dimmer till 3 lamputtag vilka är typ 3m ifrån varandra. Det skulle har räckt för att linda hela
lägenheten flera gånger med 300m kabel. Samma gäller för andra material, som jag detaljerade i excelarket."

Svaret från företaget är:

"1. Jobbet handlar inte om 2 dimmrar och 3 lamputtag. Vad det handlar om kan nämnden läsa detaljerat i fakturan. Dessutom lämnades de tomma kabelkartongerna inklusive den gamla kabeln i skräppåsar hos [NN]."

Och där i augusti verkar anmälaren ha tröttnat på det hela:

"Hej,
jag tänker inte svara något mer på [företaget]'s kommentarer.
Det är ganska uppenbarligt ett trollförsök. Att lämna tomma
kabelkartonger bevisar bara att de inte tog ner sopporna. Jag ska
inte betala material som inte användes eller är mer än 15% över
konsumentprisen.
Mvh,"
 
Redigerat:
  • Gilla
zapy
  • Laddar…
Det var ju synd att kunden tappade humöret och inte seriöst svarade på kommentarerna.
 
Z
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I anmälarens kommentar till företagets svar finns följande information om FK-åtgången:

"Det verkar oseriös när man beräknar 300m kabel till pris som är många gånger högre än konsumentpriset när man ska installera 2 dimmer till 3 lamputtag vilka är typ 3m ifrån varandra. Det skulle har räckt för att linda hela
lägenheten flera gånger med 300m kabel. Samma gäller för andra material, som jag detaljerade i excelarket."

Svaret från företaget är:

"1. Jobbet handlar inte om 2 dimmrar och 3 lamputtag. Vad det handlar om kan nämnden läsa detaljerat i fakturan. Dessutom lämnades de tomma kabelkartongerna inklusive den gamla kabeln i skräppåsar hos [NN]."

Och där i augusti verkar anmälaren ha tröttnat på det hela:

"Hej,
jag tänker inte svara något mer på [företaget]'s kommentarer.
Det är ganska uppenbarligt ett trollförsök. Att lämna tomma
kabelkartonger bevisar bara att de inte tog ner sopporna. Jag ska
inte betala material som inte användes eller är mer än 15% över
konsumentprisen.
Mvh,"
Hur kan man han sån olika syn på åtgången av FK, verkar ju jättekonstigt.
Det är väldigt synd att konsumenten inte gick vidare med det hela för det låter ju onekligen som om det skulle behövts.

Och lämna sopporna hos kund? Det gör man bara inte om man inte är typ snickare där det kostar (i vissa områden) att lämna in det på återvinning samt att det är stort och skrymmande lite tomma kartonger och kabel är inte det :surprised:
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Om den gamla FK:n lämnats då skulle det ju vara lätt att mäta upp hur mycket tråd som bytts.
 
  • Gilla
zapy
  • Laddar…
Claes Sörmland
Företaget har redovisat åtgångna mängder material på en faktura och konsument har sagt att uppgifterna är felaktiga. ARN har lagt bevisbördan på konsumenten som inte har inkommit med bevis (detaljerade uppgifter) till nämnden. ARN hade ju också kunnat följa konsumenttjänstlagens intention och lagt på företaget att visa att materialet faktiskt har åtgått. D v s företagaren ska visa skälighet, inte konsument. Kanske finns det något i ARNs regelverk som hindrar det?

Samma sak gäller egentligen styckeprisfrågan. ARN har lagt bevisbördan på konsument att visa att företaget har oskäliga priser och detta ska tydligen bedömas med utgångspunkt från inköpspriserna som företaget har från den leverantör de känner för att köpa ifrån. Här är konsumenten rökt eftersom han inte kan ha insyn i affärsrelationen mellan företaget och dess leverantör. Han kan bara visa att konsumentpriserna ligger på en bråkdel av företagets priser. Detta underkänner ARN som argument för att skatta vad som är ett skäligt pris.

Man undrar vad det är för människor som representerar konsumenterna i ARNs nämnd? En person från Sveriges konsumenter och en från Villaägarnas riksförbund. Mot detta står två två representanter från Installatörsföretagen. De senare kan troligen spela teknikkunskapskortet i nämnden.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.