Den här tråden handlar om ett beslut som ARN har tagit. Inte om kvalitetskontroll på stora tillverkares elmateriel.

Jag har raderat ett antal Off Topic inlägg.

/moderator

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
Claes Sörmland
Låt oss då gå topic igen. Här är ARNs beslut:

Dokument som visar ARNs beslut med text om anmälarens krav och motpartens svar, med överstrukna namn för sekretess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dokument med text relaterad till ARN-beslut och jämförelser mellan produkter och priser, där vissa ord är överstrukna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ärendenumret är 2019-05976 om ni vill få ut alla offentliga handlingar. Det är en rejäl mängd filer.

Jag ser att en på forumet aktiv medarbetare på Installatörsföretagen har varit med och tagit beslutet. Litet land det här.

• Gilla
Fredrik Sjödin och 5 till
  • Laddar…
Intressant att konsument och näringsidkare har olika belopp angivet.:thinking:
Tycker nog att det verkar vara ett ok beslut på den fakta som visas här.

Jag ser att en på forumet aktiv medarbetare på Installatörsföretagen har varit med och tagit beslutet. Litet land det här. - olala, det är ju skrämmande.

Vad är det intressanta med detta beslut?

Det påvisar bara fakta, om nu kunden tyckte att materialet blev för dyrt anser jag att han själv borde tillhandahålla detta.

Dessutom är ARN:s beslut endast vägledande och tingsrätten borde vara rätt instans

tttomten TomasJor skrev:
Intressant att konsument och näringsidkare har olika belopp angivet.:thinking:
Tycker nog att det verkar vara ett ok beslut på den fakta som visas här.

Jag ser att en på forumet aktiv medarbetare på Installatörsföretagen har varit med och tagit beslutet. Litet land det här. - olala, det är ju skrämmande.
Varför är det skrämmande?

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Varför är det skrämmande?
En person som har intressen i ett visst beslut bör inte vara beslutande-bara rådgivande.

• Gilla
Ulf Peter och 3 till
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
En person som har intressen i ett visst beslut bör inte vara beslutande-bara rådgivande.
Det är ju sant, men jag säger det igen att ARN:s beslut är bara vägledande

P Putte 9497 skrev:
Vad är det intressanta med detta beslut?

Det påvisar bara fakta, om nu kunden tyckte att materialet blev för dyrt anser jag att han själv borde tillhandahålla detta.

Dessutom är ARN:s beslut endast vägledande och tingsrätten borde vara rätt instans
Påvisar vilken fakta?
Det är ju svårt att ta beslutet att skaffa eget material när priserna kommer i efterhand.

Nu tycks det ju inte ha varit oskäliga priser i det här fallet. I alla fall har inte kunden kunnat visa det.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Det är ju sant, men jag säger det igen att ARN:s beslut är bara vägledande
Ja absolut men ARN är en bra instans för att spara på domstolarna, seriösa företag och personer följer det rekommenderade beslutet (anser jag och många med mig).

• Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Ja absolut men ARN är en bra instans för att spara på domstolarna, seriösa företag och personer följer det rekommenderade beslutet (anser jag och många med mig).
Men om någon part är missnöjd med deras beslut får man gå vidare till domstol för ett mer relevant beslut och då slipper man någon som är jäv

Claes Sörmland
Nu har jag läst alla de övriga dokument som detta fall gäller. I princip sammanfattar ARN ärendet rätt bra i sitt beslut. Anmälan har inkommit med en Excelfil som sammanställer prisskillnader mellan fakturerat pris och konsumentpriser. Anmälaren vill betala 15% över konsumentpriserna. Dessa prisuppgifter är hämtade från främst elbutik.se. Företaget ger inget svar till ARN vad grunden för deras fakturerade pris är, de uppger endast att de tycket de har rimliga priser och tar upp priser hos en irrelevant konkurrent som har nätbutik.

Hur ARNs nämnd har kommit fram till att anmälaren har jämfört olika produkter framgår inte av materialet. Oseriöst av ARN att inte specificera exakt vilka produkter i anmälan detta gäller och hur de har kommit fram till det. Notera att ARN enbart ska ta sitt beslut baserat på inkommen information från parterna och inte utreda frågan själva. Det tycks de ha brutit emot. Vidare tycks ARNs nämnd inte förstå skillnaden mellan ett byggvaruhus och en internethandel som Elbutik.se. Kanske är detta mindre problematiskt för utfallet men underligt är det.

Här är priserna på materialet (utan moms) som ärendet handlar om (från fakturan). Hur ligger de?

En skärmdump av en Excelfil som listar olika elinstallationsprodukter med antal, enhetspris och totalpris.

Tabell över elmaterial med artikelnummer, produktnamn, antal, styckpris och totalsumma.

Redigerat:
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
tommib
Dyr FK, speciellt med tanke på att det är ex moms. Även nätverkskabeln är i dyraste laget utan moms. Annars är det inte vid en snabb titt några oheliga påslag.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Tycker att det enda anmärkningsvärda är priset på fk
Annars helt ok priser om det är bra mtrl

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Z
Är det kvalitativ FK så är det ett helt ok pris från en elfirma enligt mig. Typ Draka Pure.

Det enda jag kan invända mig direkt emot är patchkabel 3m för 230 kr, det kan rimligtvist inte stämma man måste skrivit fel?

Håller med om patchkabeln
Såg inte det först

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.