Som rubriken lyder, finns det någon sida på nätet där man kan testa att ljussätta huset på utsidan?

Om en månad ska stugan byggas upp och jag vill borra hålen i fasaden innan isolering kommer på plats för att förenkla allt. Men svårt att veta hur ljuset faller på huset och vilken sorts lampa man ska ha. tex lysa enbart ner eller ner och upp.

Har sökt bilder på nätet men skulle helst vilja testa exakt så som jag vill ha det.

/K

Vet ej någon sida men ett alternativ är ett plugin till googles sketshup program som hanterar ljussättning. Inget jag provat själv men ska tydligen vara helt ok att jobba med.

Goteborg skrev:
Vet ej någon sida men ett alternativ är ett plugin till googles sketshup program som hanterar ljussättning. Inget jag provat själv men ska tydligen vara helt ok att jobba med.
Hmm har ritat upp huset där men är ju allt annat än expert. Har lagt in lampor på fasaden men vill ju helst de ska lysa åxå. Får se om google ger mig ngt svar ang ljussättning i sketchup. Tack för tipset. :D

/K

För dum för det där så vet ni av sidor med färdiga hus där man bara kan lägga in olika lampor och se hur de lyser så skulle jag vara tacksam. :)

Hej

Det finns beräkningsprogram för belysning som finns att ladda ner gratis., Dialux (dial.de) och Relux.

Programmen kommer inte ge en fototrogen bild men ge uppfattning om hur det blir.
Det krävs dock att du har ljusberäkningsfiler för tänkt armatur, något som sällan finns för hemmasortimentet.

Programmet är inte heller helt enkelt vid första anblick och kan göra det krångligare.

Förslagsvis kan man fullskaletesta med 1 st armatur på plats innan dessa monteras och håltagning för kabel görs!

Glöm att göra det på datorn. Mycket snabbare och bättre att gå ut en kväll med en medhjälpare och några ficklampor och simulera direkt på byggnaden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.