SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Jag hade nog, som andra redan föreslagit, försökt föreslå att få köpa loss fastigheten och skrivanågon form av avtal både gällande ägande men även ekonomins utformning i stort. Raka rör.. vi kommer inte längre dela ekonomi 50-50 utan att du kanske behåller dina 18000:- som du tjänar mer än henne för att underhålla (om du nu köper loss henne) din fastighet. Resterande löner kan man ju köra som delad =slå ihop, betala alla räkningar som är gemensamma (typ el,tv,telefon,sopor,värme,mat) och dela på vad som blir över. Enkelt, går en ruta byter du och betalar, hon har det som att bo i hyresrätt. Vill ni ha fler tv-kanaler eller flyga till thailand gemensamt då går det från delad ekonomi.
Men guuuuuudars, vad är det här.

Vi har en aspekt på en väldigt vardaglig sak, det sker varje vecka i varje hem... Typ ;-)
Hon kanske har en helt annan bild av vad som hänt och sagts.

Man pratar om saker, man tror man lagt fram ett projekt så att motparten har förstått.
Hon kanske har totalt rätt - han har kanske INTE varit tydlig med vad det kommer att kosta.
Nu vill hon bromsa ned och fundera efter vad som är viktigt detta år.
Han vill nu totalt köra över henne.... bra förhållande?

HAN (ts) kanske inte inser att just detta år kommer det kosta extra mycket med barnen, eller resan eller...

Nu har vi en bild, och så ger vi råd om att han ska köpa huset, hej & hå....

Kan ni tänka er vilken explosion det kan bli om det hela är en total missuppfattning från TS,
och att han verkligen från början var otydlig....???

En dag i veckan nu kommer han hem och säger att han vill köpa loss henne från huset.
Hur tror ni hon reagerar? Känner hon sig trygg?

• Gilla
Frelli2 och 9 till
  • Laddar…
S steffe79 skrev:
Ja det lustiga är att jag som försöker vara lösningsfokuserad och föreslagit precis detsamma. Att vi kan skjuta ex. stenläggning något år framåt, att jag kan betala någon del själv mot att vi reglerar detta. Men får tyvärr nobben på alla förslag. Ingår i kalkylen redan en hel del eget arbete och har svårt att se hur jag ska kunna frigöra mer tid.
Jaha, hon vill stryka källarfönster och isolering grundmur - du kan tänka dig att skippa stenläggning.
Jag kan förstå att stenläggning är en visuellt viktig del av att hantera allt stök i trädgården.
Att du ställer dessa två saker mot varandra visar på vilken olika syn ni har på detta.

Kan inte riktigt varför inte källarfönster kan tas nästa år? Kan inte riktigt se att du/ni tappar speciellt många kronor eller tar en stor risk om ni behåller era nuvarande nåt år.

Tänk dig... NY stenläggning i trädgården. Det ger ett mervärde för ert liv. Ser bra ut, kanske praktiskt för barnen, uteplats osv.
Liksom - läser man mellan raderna, ni verkar se på detta på helt olika sätt.

Det handlar inte om pengar på det sättet, du borde ju fundera ett steg till vad detta handlar om.

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Om du sponsrat hennes liv med 9000 kr/mån i 10 år så är det över en miljon kronor, i det sammanhanget känns det som småpengar att du betalar 50.000 kr för husfridens skull denna gång. Du har redan öst i såna mängder pengar så även om förhållandet skulle spricka imorgon så spelar 50.000 kr ingen roll längre.

Inför nästa projekt, var tydlig med att kalkylera ut allt i förväg och ha det på papper.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Men guuuuuudars, vad är det här.

Vi har en aspekt på en väldigt vardaglig sak, det sker varje vecka i varje hem... Typ ;-)
Hon kanske har en helt annan bild av vad som hänt och sagts.

Man pratar om saker, man tror man lagt fram ett projekt så att motparten har förstått.
Hon kanske har totalt rätt - han har kanske INTE varit tydlig med vad det kommer att kosta.
Nu vill hon bromsa ned och fundera efter vad som är viktigt detta år.
Han vill nu totalt köra över henne.... bra förhållande?

HAN (ts) kanske inte inser att just detta år kommer det kosta extra mycket med barnen, eller resan eller...

Nu har vi en bild, och så ger vi råd om att han ska köpa huset, hej & hå....

Kan ni tänka er vilken explosion det kan bli om det hela är en total missuppfattning från TS,
och att han verkligen från början var otydlig....???

En dag i veckan nu kommer han hem och säger att han vill köpa loss henne från huset.
Hur tror ni hon reagerar? Känner hon sig trygg?
Man kan ju vända på det, kör inte hon över TS?

Man är ju 2 om allt, är man inte överens gäller det att hitta en lösning. Eller dela på sej...

Jag menar vad är de som är konstigt? Hon har tröttnat, han har inte tröttnat. Låt han fortsätta med sina medel, hon får det som att bo i en billig hyresrätt. Pengarna som blir över är gemensamma till gemensamma räkningar och aktiviteter.

Ingen ska köra över någon här och det är de aldrig någon som sagt. Var ärlig och prata, men vill man olika får man hitta en lösning

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Massor av frågor nu. Kan det vara en trygghets fråga. Vad händer med huset och hennes ekonomi om du tex dör i en bil olycka? Hur ska hon då kunna betala allt utan din inkomst som hon dels betalar med nu. Om du tex haft 70% av ägande och lån och hon 30% så är ju hon mindre sårbar om något händer dig bortsett att hon måste flytta eller köpa ut mer från arvtagare osv om du dör eller ni går isär. Men hon slipper ändå större lån än vad hon skulle ha råd med utan dig. Har du livförsäkring som kan hjälpa henne med lånen? Då kan ju 50/50 funka även senare.
Att se barnen leka ute i trädgården är en väl ocksåd en del av husdrömmen?Eller att kunna fly ut i trädgården från allt renoveringskaos? ta plattor detta år och grundmur nästa år och hon betalar plattor och du mur?
En att göra lista på allt som behöver göras i hela huset och trädgård kan ju vara bra ochså för att slippa sånt här senare. Samt ta reda på varför hon inte vill betala sin del. Funderar hon på att byta jobb? Sparar hon till en överraskningsresa till dig? Väntas ett barn till? Är hon sjuk och väntas bli sjukskriven men inte vågat berätta än? Min förra sambo dolde sin bröstcancer i flera månader för hon ville inte att de skulle bli verklighet..blev det tyvärr ändå :(
Finns många olika anledningar till att inte våga eller prioritera att lägga pengar på detta.
Så den där resan och prata ut och bara vara ni två kan nog vara en bra idé för och komma på hur ni ska lägga upp de juridiska både nu och sen samt budgeten då

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
För att svara på din fråga om samboavtal. Ni kan reglera detta i ett samboavtal, men för att få det rätt så gå till en jurist som kan hjälpa er att både räkna på det och göra korrekta formuleringar så att det verkligen står det ni tror att det står.
Jag råkade ut för att det vi tyckte var en helt normal önskan för ett äktenskapsförord tog juristen någon vecka att hitta en formulering på. Det var tydligen inte alls vanligt att göra så som vi ville så han fick både leta i gamla ärenden och prata med flera av delägarna i firman för att komma på en bra formulering.

Men då kommer nästa fråga. Är det verkligen lönt att lösa det med jurist för 25 000 kr som du kommer betala för i stället för din sambo? Eftersom hon får 9000 kr/mån av dig så är det ungefär det du sponsrar/ger henne på 2,5 månad. Spelar dessa 25 000 kr så stor roll i det sammanhanget? Bara juristen lär kosta några tusenlappar för väldigt liten ekonomisk vinning. Och glöm inte att se denna investering mot husets värde. Med tanke på hur lite den här renoveringen kommer kosta så gissar jag att värdet inte kommer gå upp så mycket så att skriva om ägarförhållandena till ex 51/49 eller 55/45 känns för min del ganska meningslöst. De få procenten lär jämna ut sig med tiden

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Excel
Gå i familjeterapi, brukar vara gratis hos kommunen.

Även om du bidrar mer i lön lever ni tillsammans. Lyssna på frugan.

Gör klart dräneringen och isolera grunden, allt annat är dumsnålt. Ta därefter renoveringspaus några år.

• Gilla
big mike och 6 till
  • Laddar…
Ursäkta att går lite ur ämnet - men ändå.

Ni har varit sambos i 10 år. Ni har ett hus och barn tillsammans.

Det är dags att gifta sig - om så enbart för det juridiska. Att fortsätta vara sambo är bara dumt sett ur juridiskt perspektiv.
Hur man ska fördela prioritera det härra ärendet är svårt när man inte är hetl överens. Tyvärr är det nog att du får vänta lite med renoveringen och hon acceptera den. Helt enkelt kompromiss.

Att 50/50 äga ett hus är dumt i längden. Om en dör - vad händer då? - jo den andre sparkas i dagsläget ut ur huset. Något som så enkelt skulle undvikas med ett giftermål.

För renoveringar framåt. Lägg upp en "renoveringsfond". Varje månad sätts summa X av till renovering, ni gör en renoveringsplan och investerar dessa pengar i fastigheten och inte till något annat. Då är pengarna låsta dit och diskussionen är ska vi göra X eller Y.

• Gilla
Frelli2 och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är inte många jag känner som har delad ekonomi som ni har. Hur gör du om du tex vill köpa en dyrare sak/verktyg? Måste du be om lov från gemensamma kassan då ?

Vilken sten lever du under? Skulle säga det är väldigt förekommande att man delar på allt i ett förhållande som bygger på långsiktighet. Speciellt om man har barn. Nu verkar tyvärr inte TS sambo vara på samma spår, kan bero på för många år av renoveringar eller att vi bara fått höra en sida av myntet! :)

• Gilla
Skandiamannen och 3 till
  • Laddar…
S steffe79 skrev:
Möjligt att jag är för generös... men vi har alltid gjort så. Vi har vissa gemensamma spar, ex semester och renovering. Vid mindre kostnader ex. verktyg/maskiner använder jag mina egna pengar mest för att hon är helt ointresserad och för att det bara är jag som använder dem... Sen har jag väl genom åren stått för en del andra investeringar också som varit till hela familjen, TV-apparater, soffa, några datorer, nån resa etc. Hur bör man lägga upp en "gemensam ekonomi" egentligen? Särskilt om ena parten tjänar mycket mer?
Jag och min sambo gör på exakt samma vis som ni gör, lägger ihop våra löner och sen delar vi på det som är över. Hon tjänar cirka 15.000 innan skatt mer än mig, för några år sedan var det omvänt. Har jag förstått det rätt så har ni barn (även vi), och då tycker i alla fall jag att man ska leva som en familj - Man delar på allt.

• Gilla
Skandiamannen och 3 till
  • Laddar…
M MarcusSE1987 skrev:
Vilken sten lever du under? Skulle säga det är väldigt förekommande att man delar på allt i ett förhållande som bygger på långsiktighet. Speciellt om man har barn. Nu verkar tyvärr inte TS sambo vara på samma spår, kan bero på för många år av renoveringar eller att vi bara fått höra en sida av myntet! :)
Det vet inte du, du vet inte hur jag lever så håll dig till ämnet! Till er som sparar och räknar kvitton, sexigt värre ;)

M MarcusSE1987 skrev:
Jag och min sambo gör på exakt samma vis som ni gör, lägger ihop våra löner och sen delar vi på det som är över. Hon tjänar cirka 15.000 innan skatt mer än mig, för några år sedan var det omvänt. Har jag förstått det rätt så har ni barn (även vi), och då tycker i alla fall jag att man ska leva som en familj - Man delar på allt.
fast poängen i tråden är nog mer att man kan dela på allt utan att ringmärka hälften..........min sambo tjänar mycket mer än jag och jag har typ aldrig "egna pengar" utan det är hon som betalar om jag nu mot förmodan skulle vilja ha nåt speciellt. Vilket inte är speciellt ofta ska poängteras. Jag betalar bara en himla massa räkningar som står på mig. Hon har betydligt mindre sådana.........Att då ha en egen buffert som är "mina" skulle kännas väldigt märkligt...........

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Om ni inte kan komma överens och du betalar en renovering ska sambon ge dig ett skuldebrev på hälften. Att omfördela andelarna i fastigheten, från 50/50 för den summan är onödigt om du frågar mig.

J
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det vet inte du, du vet inte hur jag lever så håll dig till ämnet! Till er som sparar och räknar kvitton, sexigt värre ;)
För att inte vilja bli bedömd på att vara på ett visst sätt (att hålla i sina egna pengar kanske?) så generaliserar du ju i nästa mening rätt vilt om de som har delad ekonomi (vilket verkar vara väldigt skiftande vad som avses...det kan ju vara totalt sanslösa kiss and make up-sexmaraton efter att kvittona räknats ihop...):rofl:

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Ja, verkligen, det får vi ju hoppas. Det finns väl folk som går igång på kvitton... höhö!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.