75 884 läst ·
219 svar
76k läst
219 svar
Inte överens om finansiering av renoveringar
Ganska bra hobby för hennes del i så fall måste jag säga, jämfört med om pengarna gått till nån annan hobby, t.ex fiske, motorcross etc.T tompaah7503 skrev:
så är det absolut.T tompaah7503 skrev:
Att vara husägare är en livsstil.
Sen jobbar jag i byggbranschen också så jag har nog de glasögonen på mig när jag kommer hem.
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Hur menar du då? Att huset ökar i värde och det kommer henne till godo också?M MartinP666 skrev:
Fast det är inte säkert att alla investeringar ger en värdeökning. En hel del är rena hobbyinvesteringar som är för ens egen skull, som aldrig kommer reflekteras av priset vid en eventuell försäljning.
Tror en hel del av oss på forumet måste inse att pysslandet med hus är en hobby och det är något man har valt att göra för skojs skull. Att då be sin äkta hälft att betala för halva ens hobby, därtill genom att låna mer pengar, känns som ganska magstarkt. Det är bara pynta själv om det är något man inte kommer överens om att dela på. En hel del betalar jag själv då min sambo inte anser att man ska byta ut saker som fungerar, dvs. glaset har inte trillat ur det ruttna källarfönstret än, råttboet med muslik till diazedcentral fungerar ju, osv. medans jag vill snygga upp saker medans tid är. Så då tar jag det ur egen ficka och så är det bra med det, jag tycker ju det är roligt...
Inte bara värde utan även komfort, trygghet mm. Jämför alltså med om samma summa pengar hade lagts på fiske, folkrace, modellbyggen, frimärkssamling etc.T tompaah7503 skrev:Hur menar du då? Att huset ökar i värde och det kommer henne till godo också?
Fast det är inte säkert att alla investeringar ger en värdeökning. En hel del är rena hobbyinvesteringar som är för ens egen skull, som aldrig kommer reflekteras av priset vid en eventuell försäljning.
Tror en hel del av oss på forumet måste inse att pysslandet med hus är en hobby och det är något man har valt att göra för skojs skull. Att då be sin äkta hälft att betala för halva ens hobby, därtill genom att låna mer pengar, känns som ganska magstarkt. Det är bara pynta själv om det är något man inte kommer överens om att dela på. En hel del betalar jag själv då min sambo inte anser att man ska byta ut saker som fungerar, dvs. glaset har inte trillat ur det ruttna källarfönstret än, råttboet med muslik till diazedcentral fungerar ju, osv. medans jag vill snygga upp saker medans tid är. Så då tar jag det ur egen ficka och så är det bra med det, jag tycker ju det är roligt...
Jag har faktiskt läst hela tråden i ett sträck, men kommer inte ihåg om den juridiska aspekten har diskuterats. Om ni bägge äger huset, så skall allt utom det mest akuta (tror varken fönster eller dränering hör dit) bestämmas tillsammans. Du frår alltså inte byta fönster på ditt delägda hus, om inte de andra ägarna vill det. Oavsett om du betalar allt själv.
Om man håller det i bakhuvudet, så tycker jag lösningen att man måste kompromissa så att bägge är överens självklar.
Visst, man kan betala de andra för att de skall gå med på det, men det är väl tveksamt.
För övrigt tycker har att delad ekonomi är det bästa, där var och en betalar hälften av de gemensamma utgifterna, och tar ansvar för att de finns pengar att göra med det. Men det funkar för oss för vi är så snåla/lata att det alltid blir massa pengar över.
Om man håller det i bakhuvudet, så tycker jag lösningen att man måste kompromissa så att bägge är överens självklar.
Visst, man kan betala de andra för att de skall gå med på det, men det är väl tveksamt.
För övrigt tycker har att delad ekonomi är det bästa, där var och en betalar hälften av de gemensamma utgifterna, och tar ansvar för att de finns pengar att göra med det. Men det funkar för oss för vi är så snåla/lata att det alltid blir massa pengar över.
Att TS donna börjar oroa sig för alla lån, verkar inte så konstigt då det tydligen krävs ytterligare lån för att köpa nya källarfönster. Det tyder på en stram budget utan buffert. Om så, är hennes reaktion helt sund. Kan vara dags för TS att dra i nödbromsen även av ekonomiska skäl.
Staffan
P.s.
Det skulle vara intressant med en uppdatering av TS.
Är vi på rätt spår?
Staffan
P.s.
Är vi på rätt spår?
Staffan2000 skrev:
Att TS donna börjar oroa sig för alla lån, verkar inte så konstigt då det tydligen krävs ytterligare lån för att köpa nya källarfönster. Det tyder på en stram budget utan buffert. Om så, är hennes reaktion helt sund. Kan vara dags för TS att dra i nödbromsen även av ekonomiska skäl.
Staffan
P.s.
Är vi på rätt
Nja riktigt så är det inte. Vi sparar ganska mycket på ett huskonto varje månad till underhåll o renovering. Mycket av det vi gör finansierar vi genom eget sparande, dvs inte lån. Detta mycket tack vare min förhållandevis höga lön. Det här projektet är dock ganska stort (ca 300 tkr) så här lånar vi ungefär hälften o finansierar hälften med sparpengar. Totalt sett är vi långt ifrån maxbelånade, har kanske en belåningsgrad på 50-55%. Amorterar rätt mycket varje månad också och kommer ev amortera ännu mer efter vi är klara med projektet. Jag skulle vilja säga att vi därmed har ganska bra marginaler och sunt tänkande när det gäller att inte skuldsätta oss för mycket.Staffan2000 skrev:
Staffan
P.s.
Är vi på rätt spår?
Har t ex inga andra lån än bolån och en försumbar summa på CSN (och kommer aldrig heller ha). Det som min sambo kommit på är snarare att hon inte vill ha varken några lån eller utgifter med huset alls, i alla fall inte behöva pynta in med några pengar själv, vilket för mig är en omöjlig ekvation. Fönsterna har jag kommit över till ett riktigt bra pris. Och ja, de gamla håller på att ruttna sönder så det finns anledning att byta. Sen är vi väl olika. Jag är inte lika intresserad av det kosmetiska utan snarare av funktion. Exempel: Ser jag att vi kan få bättre inomhusklimat med ny ventilation och undvika mögelskador bl a på vinden (och dyra framtida reperationer) tycker jag en sådan investering är vettig o viktig. Det tycker inte hon.
Hej, du gör ju helt rätt. Är man en familj så är det konstigt om man lever med helt olika standard ekonomiskt. Med det sagt så är ju ett alternativ att ni under en period använder ditt "överskott" till renoveringen och delar på alla gemensamma kostnader. Som andra redan noterat så är det nog så att du genom er ekonomiska överenskommelse ändå bekostat det mesta av renoveringarna. Att göra en tillfällig överenskommelse försätter dig i samma ekonomiska situation som du är i nu skulle jag tro. Eftersom ni äger huset gemensamt så kommer ni bägge i slutändan ha glädje av att huset höjs i värde. Vad skulle hon tycka om en sådan lösning?S steffe79 skrev:Möjligt att jag är för generös... men vi har alltid gjort så. Vi har vissa gemensamma spar, ex semester och renovering. Vid mindre kostnader ex. verktyg/maskiner använder jag mina egna pengar mest för att hon är helt ointresserad och för att det bara är jag som använder dem... Sen har jag väl genom åren stått för en del andra investeringar också som varit till hela familjen, TV-apparater, soffa, några datorer, nån resa etc. Hur bör man lägga upp en "gemensam ekonomi" egentligen? Särskilt om ena parten tjänar mycket mer?
Ett bra tag sedan jag startade den här tråden som väckte väldigt mycket engagemang och till viss del kanske spårade ur en del... Tack för all goda råd och tips! Kul med så många inlägg i denna debatt. Tyvärr blev det separation drygt ett halvår efter att sista inlägget skrevs. Huset är sålt och vi bor nu på varsitt håll. Så kan det gå. Så ett gott råd till alla ni som grejar med era hus och är i förhållande, Bråka inte om pengar!