13 462 läst ·
88 svar
13k läst
88 svar
Inte nöjd med beslut på BRF- årsstämma. Omtag?
Som vanligt har du helt fel Nerre!Nerre skrev:
Lagen kräver att ärenden som ska hanteras på stämman anges i kallelsen.
Ur lagen som gäller för bostadsrättsföreningar:
"Kallelsens innehåll
21 § Kallelsen ska innehålla uppgift om tid och plats för föreningsstämman. I kallelsen ska de ärenden som ska behandlas på föreningsstämman tydligt anges."
Sedan drar du som vanligt en massa helt galna slutsatser och kommer med flera falska påståenden, men jag finner det inte särskilt meningsfullt att kommentera det längre.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Med risk att jag har fel.
Jag tror att det är OK att komplettera kallelsen, så länge det sker inom den tid som skall gå mellan kallelse och möte. man kan ju ex. skicka ut en helt ny kallelse, som är OK så länge tidsreglerna följs.
Om det då måste vara en komplett ny kallelse, eller duger med att man skickar ut en komplettering, är jag osäker på.
Jag tror att det är OK att komplettera kallelsen, så länge det sker inom den tid som skall gå mellan kallelse och möte. man kan ju ex. skicka ut en helt ny kallelse, som är OK så länge tidsreglerna följs.
Om det då måste vara en komplett ny kallelse, eller duger med att man skickar ut en komplettering, är jag osäker på.
Självklart kan man göra om, och göra rätt, annars vore det konstigt. Men man måste då göra om på korrekt vis. Utskicket ska göras enligt stadgarna och ska innehålla en korrekt föredragningslista. Om stadgarna säger att utskick ska göras per brev, så räcker det inte med ett email. Om man satt upp kallelse på anslagstavla, så är det tveksamt att det räcker med att bara byta ut dokumentet mot ett nytt med en rad till. Den som redan läst dokumentet läser det normalt inte igen. När en ändring sker bör man uppmärksamma mottagarna på att en förändring skett.
Därtill ska så klart samtliga medlemmar informeras.
Man kan undra om styrelsen i TS förening ens har TS epostadress. Det kan ju vara intressant för TS att dels fråga styrelsen vilken epostadress de har använt när de skickade motionen till TS, dels kolla med någon granne som fick motionen, om TS epost-adress finns med i sändlistan.
Därtill ska så klart samtliga medlemmar informeras.
Man kan undra om styrelsen i TS förening ens har TS epostadress. Det kan ju vara intressant för TS att dels fråga styrelsen vilken epostadress de har använt när de skickade motionen till TS, dels kolla med någon granne som fick motionen, om TS epost-adress finns med i sändlistan.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Om man skickar en komplettering så blir ju ändringen tydligare, än om man skickar hela kallelsen igen, med en extra rad. men om det är formellt OK att göra så vet jag inte. Och gäller det en så stor fråga som ett totalt fönsterbyte, så skulle jag nog se till att sköta det helt "by the book". Det kan bli rätt rörigt om ngn. lyckas få beslutet ogiltigförklarat efter att avtal med fönsterbytare blivit klart.
Instämmer!hempularen skrev:Om man skickar en komplettering så blir ju ändringen tydligare, än om man skickar hela kallelsen igen, med en extra rad. men om det är formellt OK att göra så vet jag inte. Och gäller det en så stor fråga som ett totalt fönsterbyte, så skulle jag nog se till att sköta det helt "by the book". Det kan bli rätt rörigt om ngn. lyckas få beslutet ogiltigförklarat efter att avtal med fönsterbytare blivit klart.
Jag hade nog skickat ut en uppdaterad kallelse tillsammans med ett försättsblad som förklarade vad som skett.
I extremfall hade jag bett samtliga om bekräftelse på att de mottagit ändringen.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Annars ang. detta med korrekta kallelser osv.
Lägenheten som mina föräldrar bodde i när de var nygifta (40 talet) var tydligen någon form av bostadsförening (en äldre variant av förening, snarlik dagens bostadsrättsföreningar).
Där kallade styrelsen till extrastämma på midsommarafton. Med en väldigt otydlig dagordning. Min pappa blev misstänksam och avstod från firande och gick till stämman. Där var då bara styrelsen, och någon "förtrogen".
Denna "majoritet" röstade då igenom att föreningen skulle upplösas, och fastigheten säljas för en symbolisk summa till styrelsemedlemmarna. Något sådant hade inte framgått av kallelsen.
Det hela misslyckades iom. att min pappa kunde slå larm, och min morfar drev en advokatbyrå. Så han hade ett allvarligt samtal med styrelsemedlemmarna om saker som "bedrägeri" och " otrohet mot huvudman". Jag tror att resultatet blev att protokollet från stämman aldrig ens justerades, stämman hade aldrig ägt rum...
OM nu affären hade fått gå längre så hade det kunnat vara väldigt svårt att återställa.
Lägenheten som mina föräldrar bodde i när de var nygifta (40 talet) var tydligen någon form av bostadsförening (en äldre variant av förening, snarlik dagens bostadsrättsföreningar).
Där kallade styrelsen till extrastämma på midsommarafton. Med en väldigt otydlig dagordning. Min pappa blev misstänksam och avstod från firande och gick till stämman. Där var då bara styrelsen, och någon "förtrogen".
Denna "majoritet" röstade då igenom att föreningen skulle upplösas, och fastigheten säljas för en symbolisk summa till styrelsemedlemmarna. Något sådant hade inte framgått av kallelsen.
Det hela misslyckades iom. att min pappa kunde slå larm, och min morfar drev en advokatbyrå. Så han hade ett allvarligt samtal med styrelsemedlemmarna om saker som "bedrägeri" och " otrohet mot huvudman". Jag tror att resultatet blev att protokollet från stämman aldrig ens justerades, stämman hade aldrig ägt rum...
OM nu affären hade fått gå längre så hade det kunnat vara väldigt svårt att återställa.
Det finns tokstollar till allt!hempularen skrev:Annars ang. detta med korrekta kallelser osv.
Lägenheten som mina föräldrar bodde i närde var nygifta (40 talet) var tydligen någon form av bostadsförening (en äldre variant av förening, snarlik dagens bostadsrättsföreningar).
Fast det hade nog inte blivit så svårt att återställa, eftersom gärningsmännen är i besittning av "stöldgodset". Det kan därmed återbördas till de rättmätiga ägarna, och gärningsmännen placeras bakom lås och bom
Hade det inte upptäckts och försäljning skett till tredje part i god tro, kunde det varit svårare med återställningen.
Skulle jag tro, är det väl bäst att avsluta med
Men det är inte samma sak som att motionen ska skickas med. Det borde räcka med att det står i dagordningen i kallelsen vilka motioner som kommer att behandlas.thomasx skrev:
Hade du läst vidare så står det t.ex. att kallelsen ska anslås, och sen senare står det om att handlingar ska hållas tillgängliga (och skickas om någon begär det).
Ja visst, det räcker att i dagordningen ange vilka motioner som ska behandlas. Men du kan ju fundera en stund kring hur medlemmarna ska veta vilka dessa är. Det måste framgå tydligt vilka "ärenden" som ska hanteras, så motionerna måste i så fall beskrivas på något sätt. Det räcker inte att skriva att motioner skall behandlas eller något annat flummigt. Så du kan inte ensidigt påstå att motionerna inte behöver skickas med, för de måste skickas med i den meningen att medlemmarna får kännedom på ett tydligt sätt att ärendena ska hanteras.Nerre skrev:Men det är inte samma sak som att motionen ska skickas med. Det borde räcka med att det står i dagordningen i kallelsen vilka motioner som kommer att behandlas.
Hade du läst vidare så står det t.ex. att kallelsen ska anslås, och sen senare står det om att handlingar ska hållas tillgängliga (och skickas om någon begär det).
Men trevligt att se att du börjat läsa lagen till sist. Du kan väl klippa in den paragraf där det står att kallelsen "ska "anslås".
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Men i TS fall stod det ju inte med i kallelsen, enligt TS. Då har ju styrelsen inte gjort sitt jobb och brustit, då är det ju inte ok att rösta om det när inte alla har haft chansen att förberedda sig enligt vad lagen säger?Nerre skrev:Men det är inte samma sak som att motionen ska skickas med. Det borde räcka med att det står i dagordningen i kallelsen vilka motioner som kommer att behandlas.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Har en liten fråga. Käns dumt starta ny tråd då känns väldigt nära diskussionen här.
Hur är det om föreningen har skickat kallelse men när det är mindre än en vecka kvar till årsmötet så har medlemmarna inte fått ut årsredovisning m.m. Enligt stadgar ska de finnas tillgängligt för medlemmar som senast en vecka innan årsmöte. Styrelsen har inte svarat på något mail om fråga var årsredovisning m.m. är.
Kan årsmöte då hållas eller är det rimligt att man ber styrelsen flytta årsmötet?
Hur är det om föreningen har skickat kallelse men när det är mindre än en vecka kvar till årsmötet så har medlemmarna inte fått ut årsredovisning m.m. Enligt stadgar ska de finnas tillgängligt för medlemmar som senast en vecka innan årsmöte. Styrelsen har inte svarat på något mail om fråga var årsredovisning m.m. är.
Kan årsmöte då hållas eller är det rimligt att man ber styrelsen flytta årsmötet?
Finns väl en punkt på dagordningen om stämmans stadgeenliga utlysande.Daniel_82 skrev:Har en liten fråga. Käns dumt starta ny tråd då känns väldigt nära diskussionen här.
Argumentera för att stämman inte är stadgeenligt utlyst och se om övriga anser samma sak.
Går beslutet emot dig anmäl en protokollsanteckning som du lämnar in skriftligt vid stämman där du skriver varför du anser att den ej är stadgeenligt utlyst. OM du vill så anmäler du en reservation mot beslutet.
Om det sedan beslutas något som du absolut är käpprätt emot så kan du med ovan två saker lyfta detta för att hävda att stämman inte hade mandat att fatta besluten när du lyfter det till domstol eller andra myndigheter.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Kallelsen fick vi i pappersform för över en vecka sedan och de följde tiden för när kallelsen ska ut.
Stod inget om årsredovisning eller liknande.
Har bara mailat, har inte styrelsen telefon nummer.
Jag jobbar den dagen årsmötet är och kan därför inte närvara, har inte kunnat ta ledig därför känns extra viktigt jag kan kolla den innan och skicka med frågor o liknande till granne.
Stod inget om årsredovisning eller liknande.
Har bara mailat, har inte styrelsen telefon nummer.
Jag jobbar den dagen årsmötet är och kan därför inte närvara, har inte kunnat ta ledig därför känns extra viktigt jag kan kolla den innan och skicka med frågor o liknande till granne.
Klicka här för att svara