21 989 läst ·
33 svar
22k läst
33 svar
Inte lämna tillbaka fellagd post
Observera att du öppnar posten utan ha läst till vem det är. Kan omöjligen vara olagligt då man på goda grunder kan förutsätter att den post du får i din brevlåda är till dig.ornet skrev:
Vad det har med utemöbler att göra
Om du sedan ser att det är till någon annan och inte din post och medvetet behåller den låter i mina öron som ett svårare juridiskt problem med tanke på bevisbörda o.d.
Den som medvetet läser andras post lär väl inte erkänna.
Men i det fallet tycker jag en olaglig gärning har gjorts. Men hur beivra detta?
Problemet ligger hos posten som inte fullgör sitt uppdrag på fullgott sätt.
Du menar då att de kommer fram till rätt adress?
Däremot om detta sker mera återkommande och blir ett problem, så vidhåller jag att detta med "postöppnandet" inte är själva problemet utan i Ingper's fall endast symtonen på ett annat problem. "Normala" grannar hjälper till att lösa det.
Att post frekvent skulle lämnas ut felaktigt och att det är vanligt förekommande att grannar öppnar och läser den måste tillhöra något som extremt ovanlingt. Skulle jag ofta få grannens post så skulle definitivt Posten bli medveten om detta och mitt missnöje över att få agera brevbärare i kvarteret.
Däremot om detta sker mera återkommande och blir ett problem, så vidhåller jag att detta med "postöppnandet" inte är själva problemet utan i Ingper's fall endast symtonen på ett annat problem. "Normala" grannar hjälper till att lösa det.
Att post frekvent skulle lämnas ut felaktigt och att det är vanligt förekommande att grannar öppnar och läser den måste tillhöra något som extremt ovanlingt. Skulle jag ofta få grannens post så skulle definitivt Posten bli medveten om detta och mitt missnöje över att få agera brevbärare i kvarteret.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Om du menar min kommentar, så förutsätter ju rättsväsendet att alla brev typ räkningar påminnelsebrev etc att de kommer fram, räkningar som man vet om borde komma, är man ju dessutom skyldig att betala vare sig man fått avi eller ej
Visst är det grannen i sig som är problemet. Avskärmning och ignorering är metoden, och när garaget blivit färdigt kommer det vara slutdaltat från vår sida på riktigt.AndersS skrev:Detta är nog ganska teoretiskt resonemang. Om du misstänker att grannen på rent "jävelskap" öppnar post som tillhör dig men blivit lagd i fel brevlåda så är det inte tillåtet. Men hur ska du kunna bevisa något, då du inte fått din post utan endast gissar att det är så? Allt hänger på att du måste kunna bevisa detta.
Ok, brevbäraren säger att posten blivit lagd i fel låda och grannen säger att man inte sett någon post till dig, ord står mot ord.
Problemet är nog inte posten (endast en symtom), problemet är grannen och relationen till grannen för visst var det denna granne som även bråkade om tomtgräns och även där hade ett konstigt beteende. Risken är att detta fortsätter inom andra områden om inte orsaken till grannens agerande hanteras eller att du helt kan avskärma dig från din granne. Inte lätt men troligtvis enda vägen.
Posten klandrar jag egentligen inte, ingen är perfekt (jag har talat med fröken brevbärare också, och hon var märkligt nog innan jag hann nämna något medveten om att det nog var lönlöst att be grannarna om vår post). Och det händer inte SÅ ofta att den läggs fel.
Grannparet har som sagt inte alla verktyg i lådan längre, och de har vid flera "föreläsningar" sagt saker som "...och jag fattar inte hur ni kan engagera er i.." och fortsatt med detaljer som man enbart kan veta genom att läsa innehållet i vissa brev. De har alltså inte bara läst posten, de kan inte låta bli att tycka om innehållet i dem också (även för andra än oss). Att det avslöjar dem begriper de inte.
Någon enstaka gång har vi fått posten när vi bett om den, men aldrig i näven vid frågetillfället. De måste kolla först, de vet aldrig. Och så någon enstaka gång ligger den i lådan ett par dagar senare. Men oftast inte.
Vid ett tillfälle lades två fakturor fel, som när påminnelserna kom kunde spåras till en "felläggningsdag" (jag är egenföretagare också). Något senare, vid en uppriven föreläsning från min granne, så nämnde han att "...och du som håller på och handlar med nnnn och nnnn..", vilket var artiklar som stod på just dessa fakturor.
Om det är "bevis" kan man diskutera, men det kvittar egentligen. Jag tjänar ingenting på att bråka om det. Grannparet lever inte i de vanligas värld och fattar helt enkelt inte.
Min grundfråga handlade om huruvida man hade någon laglig skyldighet att (i den mån man kan) försöka återbörda t ex felaktigt lagd post - eller annat också för den delen - om man upptäcker (obs !) att det inte är till en själv. Att sedan grannparet är som de är rår inga lagar på, så det var som sagt sekundärt ;-).
Det var nog din grundfråga som jag försökte fokusera på, dvs är den relevant rent generellt? Det finns lagar som reglerar att du inte kan ta något som inte tillhör dig, men kan man överhuvud taget använda sig av den i ert fall när det gäller er post.
Du är skyldig att påpeka och återlämna sådant som du felaktigt fått, men är inte skyldig att leta upp den rätta ägaren, dvs du lämnar till posten, polisen, mm.
Du är skyldig att påpeka och återlämna sådant som du felaktigt fått, men är inte skyldig att leta upp den rätta ägaren, dvs du lämnar till posten, polisen, mm.
Då är det ungefär som jag trodde, och som fröken brevbärare antydde - att posten, om man inte vill/kan/har möjlighet att lägga den rätt själv, bör lämnas tillbaka till dem för återutdelning till rätt adress.AndersS skrev:
Men för att göra någon summering så är detta uppenbarligen (och som jag trodde) en gråzon mellan juridik, moral och även om man har uppsåt/onda avsikter eller gör det omedvetet spelar in. Finns nog inga klara svar.
Normalt inget problem, men blir ett när människor (som i mitt fall) anser sig vara så högre stående att de t.o.m. ser det som sin rättighet att läsa andras post. Och plantera gränshäck inne på granntomten utan att fråga, gräva upp fina buskar som deras grannar har i tomtgräns eller att bygga ett alldeles för högt och långt plank utan bygglov som tar (deras andra) grannes södersol och utsikt. Och allt detta för att de helt enkelt inte anser vare sig andra eller kommunen ha rätt att bestämma över vad de gör - det är andra som skall rätta sig efter dem.
Finns väl tyvärr också en sjukdomsbild med i det hela hos henne, och de senaste åren har han börjat visa tecken på vissa ålderssjukdomar (kommer inte ihåg vad jag heter o.s.v.). Och som kompensation ökar aggresiviteten och behovet av att hävda sig. Tråkigt är det, inte minst för dem själva.
Usch. nu blev det långt igen. Sätter dock härmed punkt från min sida. Tack för alla svar, intressanta vinklingar.
Jag har en idé som skulle kunna ändra attityd hos grannarna, antingen få dem att skärpa sig, eller kanske se om de spelar dummare än vad de är.
Skriv ett brev till er själva. Frankera och posta så att det får poststämpel. När ni får det så går ni och lägger det i grannens brevlåda.
Innehållet då? Ja det beror litet på vad ni vill åstadkomma. Här är några idéer:
Enklast: "Jaså, ni öppnar våra brev! Hälsningar grannen"
Skriv ett brev från någon sjusärdeles obskyr påhittad organisation, ufologer eller nåt sånt, och se om de nappar på det och avslöjar sig.
Skriv från någon TV-kanal och fråga när ni vill att de ska komma och filma erat hus.
Skriv från en påhittad släkting i Amerika som avlidit och testamenterat en förmögenhet. Sånt brukar ändra attityd hos vissa människor.
Det finns säkert fler med idéer här på forumet.
Skriv ett brev till er själva. Frankera och posta så att det får poststämpel. När ni får det så går ni och lägger det i grannens brevlåda.
Innehållet då? Ja det beror litet på vad ni vill åstadkomma. Här är några idéer:
Enklast: "Jaså, ni öppnar våra brev! Hälsningar grannen"
Skriv ett brev från någon sjusärdeles obskyr påhittad organisation, ufologer eller nåt sånt, och se om de nappar på det och avslöjar sig.
Skriv från någon TV-kanal och fråga när ni vill att de ska komma och filma erat hus.
Skriv från en påhittad släkting i Amerika som avlidit och testamenterat en förmögenhet. Sånt brukar ändra attityd hos vissa människor.
Det finns säkert fler med idéer här på forumet.
JA!
Skriv ett brev där "Grannfejden" undrar när dom skall komma och filma era bråkiga grannar....hi hi.
Nä, skämt åsido. Ett brev som antyder att ni har mycket mer pengar än idi.., era grannar har, ger nog den bästa effekten.
Skriv ett brev där "Grannfejden" undrar när dom skall komma och filma era bråkiga grannar....hi hi.
Nä, skämt åsido. Ett brev som antyder att ni har mycket mer pengar än idi.., era grannar har, ger nog den bästa effekten.
Jag hade tagit kontakt med postens juridiska avdelning och be dem om hjälp. Om inte annat så kanske det tar lite om det dyker upp ett brev i brevlådan från dem rabblandes en del juridiska paragrafer och andra fint formulerade rader. Visserligen verkar de inte ha särskilt stor respekt för myndigheter heller men kan vara värt att prova. Borde ligga lite i postens intresse också.
Jag har läst en del av förslagen i den här tråden och den andra häck/gräns tråden och jag blir ibland mörkrädd...
Jag har förstått att dina grannar är gamla och mentalt rubbade och att det verkar gå i släkten, men det är aldrig bara en sida på ett mynt. Du har ju redan varit i kontakt med posten och sannolikheten för att de ska få mer post är väl ganska liten så det är väl bara att lägga ned.
Jag har förstått att dina grannar är gamla och mentalt rubbade och att det verkar gå i släkten, men det är aldrig bara en sida på ett mynt. Du har ju redan varit i kontakt med posten och sannolikheten för att de ska få mer post är väl ganska liten så det är väl bara att lägga ned.
Ja, det kan Du ha rätt i.
Den bästa medicinen har ju hittills varit att hålla god min och ignorera. I vart fall sover jag bäst på nätterna då, och så länge det inte finns någon konkret liten fjäder i vårt beteende som de kan göra en höna av känns det rätt bra. Alla hönor är ju hittills gjorda av luft.
Även om ett brev som nämnts är både harmlöst och kul, så har jag som sagts i andra trådar en viss respekt för vad saker kan få för konsekvenser i icke fullt normalt fungerande huvuden när t ex huvudena fattar att de blivit blåsta. Det finns många sätt att göra livet surt för en barnfamilj. Skall inte utveckla saker för mycket i den här tråden, men det finns ju exempel på vad ett anonymnt samtal till en social myndighet kan ställa till med även om det är helt utan substans.
Och vill man sinka ett bygge man inte gillar och ändå är hemma på dagarna (vilket vi ju inte är), kan man ju som granne spela "insatt" och dirigera om chaufförerna som kommer med byggmaterial så det inte lämnas där det skall. Det är jättekul att jaga prylar som inte levererats och få höra "men ni sa ju att....".
Men nu är det snart klart. Dock i egen regi, eftersom byggfirman (som lät mig förstå att även de haft några "diskussioner" med grannen) valt att prioriterat andra projekt. Och som Du skrev - posten/brevbäraren är ju nu mer uppmärksam än tidigare på problemet. Det finns fler sidor av ett mynt. Och jag skall nog fortsätta försöka hålla min sida "ren". Men alltmer bestämd.
Förlåt om det blev långt igen, men nu är det förhoppningsvis slutkommenterat från mig ;-).
Den bästa medicinen har ju hittills varit att hålla god min och ignorera. I vart fall sover jag bäst på nätterna då, och så länge det inte finns någon konkret liten fjäder i vårt beteende som de kan göra en höna av känns det rätt bra. Alla hönor är ju hittills gjorda av luft.
Även om ett brev som nämnts är både harmlöst och kul, så har jag som sagts i andra trådar en viss respekt för vad saker kan få för konsekvenser i icke fullt normalt fungerande huvuden när t ex huvudena fattar att de blivit blåsta. Det finns många sätt att göra livet surt för en barnfamilj. Skall inte utveckla saker för mycket i den här tråden, men det finns ju exempel på vad ett anonymnt samtal till en social myndighet kan ställa till med även om det är helt utan substans.
Och vill man sinka ett bygge man inte gillar och ändå är hemma på dagarna (vilket vi ju inte är), kan man ju som granne spela "insatt" och dirigera om chaufförerna som kommer med byggmaterial så det inte lämnas där det skall. Det är jättekul att jaga prylar som inte levererats och få höra "men ni sa ju att....".
Men nu är det snart klart. Dock i egen regi, eftersom byggfirman (som lät mig förstå att även de haft några "diskussioner" med grannen) valt att prioriterat andra projekt. Och som Du skrev - posten/brevbäraren är ju nu mer uppmärksam än tidigare på problemet. Det finns fler sidor av ett mynt. Och jag skall nog fortsätta försöka hålla min sida "ren". Men alltmer bestämd.
Förlåt om det blev långt igen, men nu är det förhoppningsvis slutkommenterat från mig ;-).
I minst tio års tid har vi fått felaktig post ett antal gånger varje år. De första åren ringde vi posten, och några gånger bad brevbäraren oss om ursäkt. Efter ett antal år tröttnade vi dock på att ringa, och lägger nu bara fellevererade brev på brevlådan igen. Men då vi vistas på annan ort i flera månader under sommaren, kan det dröja dessa månader innan adressaten får sin post.
Vi har själva noga tillsett att vi inte får något viktigt via Posten dessa månader. Vi har lärt oss, att Posten verkar omutlig i sin strävan att få svenska fölket att använda andra kommunikationsformer än brev, och själva har vi minimerat både inkommande och avgående brev. Det finns så många lösningar att tillgå, där man undviker att blanda in Posten (Internet, autogiro, e-betalningar, kontokort osv). Det går förvånansvärt bra att helt eliominera beroendet av Posten, även för de brev som andra skickar, bara genom att se till i förväg att inget allvarligt kan hända om posten inte kommer fram.
Vi har själva noga tillsett att vi inte får något viktigt via Posten dessa månader. Vi har lärt oss, att Posten verkar omutlig i sin strävan att få svenska fölket att använda andra kommunikationsformer än brev, och själva har vi minimerat både inkommande och avgående brev. Det finns så många lösningar att tillgå, där man undviker att blanda in Posten (Internet, autogiro, e-betalningar, kontokort osv). Det går förvånansvärt bra att helt eliominera beroendet av Posten, även för de brev som andra skickar, bara genom att se till i förväg att inget allvarligt kan hända om posten inte kommer fram.