Hej.
Handtaget går inte tillbaka på min vedklyv, den hänger slappt ned. Kolven stannar i utskjutet läge men går tillbaka om jag lyfter handtaget. Någon som har något tips?

Fairlane
Det första tipset är att ange märke/modell.

• Gilla
Foliehatten3 och 2 till
  • Laddar…
Bronken
Utan att nånsin ha tittat inne i en vedklyv så låter det ju som att någon "putta/dra-tillbaka"-fjäder har lossnat.
Säkert nån annan som vet mer, men vad är det för märke/modell av vedklyv?

Texas 520 split

Har haft fjäder för vänster handtag trasigt i två år och blivit van med det, är en liknade klyv.
Hittar du något ställe där man kan beställa så skriv gärna i tråden.

Bronken Bronken skrev:
Nån eller båda av fjädrarna 99 och 108 är mitt tips.

[länk]
Ok. Tack för sprängskissen. Får kolla det. Sen är frågan om det går att skaffa ny fjäder? Hör av mig.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
R Rogge55 skrev:
Ok. Tack för sprängskissen. Får kolla det. Sen är frågan om det går att skaffa ny fjäder? Hör av mig.
Problemet med de här klyvarna är att de säljs under så många varumärken att det är svårt att hitta reservdelar.
Jag har haft tankar på att göra en hemmafixlösning, men inte kommit dit ännu.
Har två sådana här spakar och fjädrarna sitter inne i det rödmarkerade.
Spak på byggverktyg, del rödmarkerad för att visa fjäders placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Bronken
Det ser ut som det går att beställa från samma site som sprängskissen är på.
32 danska dollars styck.
Ingen aning om de skickar till Sverige
Spiralformad fjäder med krok, Texas Fjeder venstre. Kostar 32 danska kronor styck enligt produktsida. Levereras 1-2 vardagar.
Skapa konto

Men dom kanske är hela så kolla först att det inte är något annat, typ fjäderfästena som gett upp.

De hade 5st men skickade bara inom Danmark, slickar fråga till dem om Sverige.

Bronken
RoTe
A AndersS skrev:
Problemet med de här klyvarna är att de säljs under så många varumärken att det är svårt att hitta reservdelar.
Borde väl vara tvärt om, om dom är så vanliga?

RoTe RoTe skrev:
Borde väl vara tvärt om, om dom är så vanliga?
Kinafabrikat som säljs via olika affärskedjor till halva priset jämfört med "märkesprodukter" och annan kvalite och inte alltid lätt att få tag i reservdelar.
Det är min erfarenhet när det gäller maskiner. Till t.ex. mina Stihlmaskiner så kan jag köpa en del reservdelar direkt över disk hos försäljningsstället.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Bronken Bronken skrev:
Det ser ut som det går att beställa från samma site som sprängskissen är på.
32 danska dollars styck.
Ingen aning om de skickar till Sverige
[bild]

Men dom kanske är hela så kolla först att det inte är något annat, typ fjäderfästena som gett upp.
Båda fjädrarna är av. Finns på texas.dk Tyvärr verkar endast en finnas i lager. Ska ring dem imorgon.

Svaret jag fick
Text som visar en adress i Sverige för att kontakta en distributör, riktad till Swedol, med kontaktperson Bengt Svanberg.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.