Detta är kanske en jättedum fråga, men är det inte meningen att tätskiktet skall vara tätt? Är detta utifall om att det blir skador i tätskiktet eller är det så att tätskiktet trots allt släpper igenom lite??

Tätskiktet släpper igenom lite. Det finns inget tätskikt på marknaden som är helt tätt, inte ens matta.

jon_h skrev:
Tätskiktet släpper igenom lite. Det finns inget tätskikt på marknaden som är helt tätt, inte ens matta.
Ja nog är man lite kluven på hur man ska göra...
Hade en försäkringskille som tittade på vårat nybygge och jag frågade om just våtrum. Han sa att använd gips och primer sen tätskikt på alla väggar i badrummet så blir det bra och ta bort diffusionspärren på ytterväggen annars så blir det dubbla och den isoleringen du har i mellan(jag har en 2tums regel där för el-dragning med isolering)kommer att mögla.

Draven skrev:
Hade en försäkringskille som tittade på vårat nybygge och jag frågade om just våtrum. Han sa att använd gips och primer sen tätskikt på alla väggar i badrummet så blir det bra och ta bort diffusionspärren på ytterväggen annars så blir det dubbla och den isoleringen du har i mellan(jag har en 2tums regel där för el-dragning med isolering)kommer att mögla.
Joh, detta stämmer alltså precis med dagens reglar. De möjliga framtiders regler kommer kräver ett tätare tätskikt. Organiskt material mellan tätskiktet och diffspärren ska man aldrig ha.

Frågan är... ni som bygger nu .
Ska ni ha gips väggar i våtrum eller inte ?

Jag har inte bestämd mig ännu, men eftersom jag inte ha någon diffspärr i hela huset, skulle jag kunna köra med vatrumsgips.

Hur skulle det fungera att köra med kakelsättarsystemet Laticrete som bland annat kakelslottet säljer? Enligt deras och leverantörens utsago ska Laticrete vara vattentätt som alla andra tätskikt...men samtidigt vara diffusionsöppet! Om denna produkt verkligen fungerar i praktiken, skulle inte det lösa problemet med diffspärr i ytterväggen?

Laticrete verkar vara godkänt i någon form iallafall: BKR godkända konstruktioner

Hej

Det börjar kännas som hysteri här på forumet med det här med diff spärr i yttervägg mot dusch.

En stilla fråga: Är det någon som med egna ögon sett mögel i en sån konstruktion? Bifoga gärna bild

Jag förstår detta i teorin, men jag undrar, är våra tätskickt så pass otäta att det verkligen blir problem med detta?

hepp

moddha skrev:
Enligt deras och leverantörens utsago ska Laticrete vara vattentätt som alla andra tätskikt...men samtidigt vara diffusionsöppet! Om denna produkt verkligen fungerar i praktiken, skulle inte det lösa problemet med diffspärr i ytterväggen?
Det skulle absolut inte lösa problemet. Det är ju just det som är problemet, att tätskikten är för diffusionsöppna. Det är en oerhört dålig egenskap hos ett tätskikt under keramik. Om de använder det som ett säljargument är de dumma i huvudet rent ut sagt.

Och ja, det är godkänt enligt de gamla reglerna, men kommer säkert inte vara godkänt när de nya börjar gälla.

KJ skrev:
Det börjar kännas som hysteri här på forumet med det här med diff spärr i yttervägg mot dusch.

En stilla fråga: Är det någon som med egna ögon sett mögel i en sån konstruktion? Bifoga gärna bild

Jag förstår detta i teorin, men jag undrar, är våra tätskickt så pass otäta att det verkligen blir problem med detta?
Det är snarare så att man trodde att det fungerade i teorin med de krav som har funnits i ett antal år nu, men efter att det har blivit skador i väldigt stor utsträckning har det visat sig att de kraven inte räcker till. Därför höjs kraven. Men sen ska man förstås säga att det är endast under speciella omständigheter som de nuvarande tätskikten inte räcker, och det är om man duschar direkt mot yttervägg i ett trähus, i synnerhet om det finns en diffusionsspärr i väggen.

Och ja, jag har sett ett antal mögelbevuxna gipsskivor under rollat tätskikt. Mer regel än undantag vid dusch mot yttervägg med diffusionsspärr.

Sen håller jag med dig om att folk kanske stirrar upp sig lite kring detta, men jag tycker att det är skitenkelt. Kör med fuktokänsliga skivor i åtminstone duschen, och se till att använda ett av de tätare tätskikten om det är mot yttervägg. Sen kommer de nya regerna snart, och då är det bara för alla att gilla läget och följa reglerna, vare sig man gillar dem eller inte.

Vet någon om det kommer ske någon förändring om man har en "sluten" duschkabin? För idag krävs väl inte ens tätskikt på väggen vid en sån installation, det är väl inte mer våtrum än t.ex. en toalett med endast WC och handfat?

MMR skrev:
Vet någon om det kommer ske någon förändring om man har en "sluten" duschkabin? För idag krävs väl inte ens tätskikt på väggen vid en sån installation, det är väl inte mer våtrum än t.ex. en toalett med endast WC och handfat?
Jo, det räknas garanterat som våtrum av försäkringsbolagen. Och det har redan kommit i nya BBR att alla väggar och golv i ett våtrum ska vara försedda med vattentäta skikt. Vilket naturligtvis egentligen är overkill.

OK, jag hade fått för mig att det inte räknas som våtutrymme när man inte direkt spolar väggen eller golvet med vatten. Men det kan ju vara ren inbillning.

Nja, du har inte helt fel egentligen, det är normalt så man resonerar. Men har man en duschkabin i ett rum så är rummets syfte ganska tydligt att vara ett våtrum.

jon_h skrev:
Sen håller jag med dig om att folk kanske stirrar upp sig lite kring detta, men jag tycker att det är skitenkelt. Kör med fuktokänsliga skivor i åtminstone duschen, och se till att använda ett av de tätare tätskikten om det är mot yttervägg. .
kan du ge ett förslag på fuktokänslig skiva och vad den säljs ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.