Masterboard, finns i bygghandeln. Fredells har den, om du bor i Stockholmstrakten.

Masterboard 13mm 133 kr/m2
Minerit 8 mm 147 kr/m2
Minerit 10 mm 1867 kr/m2

Beijerbygg ock K-rauta

jon_h skrev:
Masterboard, finns i bygghandeln. Fredells har den, om du bor i Stockholmstrakten.
Spanade in på Ljungberg och monteringanvisning och det står att "Skivor som monteras på ytterväggs insida skall ej ha bakomliggande ångspärr".

Ungefär hur ser de nya reglerna ut som kommer? Ingen ångspärr i yttervägg, fuktokänsliga skivor samt megatät diffgucka på dem innan plattsättning?

Om man skär bort ångspärren i yttervägg, hur mycket kan och kanske ska det överlappas? På min övervåning så kanske det inte är så smart att skära direkt uppe vid taket...?

Man har i princip alltid diffspärr i yttervägg, och så kommer det förbli. Det är därför man ska ha fuktokänsliga skivor och ett tätare tätskikt enligt de nya reglerna. Det är inte oproblematiskt att ljungbergs skriver så i sin monteringsanvisning, för de flesta husfabrikanter kräver att man behåller plasten orörd. Men visst, har man ett sämre tätskikt och dusch mot yttervägg kan det vara en god idé att skippa plasten.

Det är riktigt att i nya BBR finns kraven på 1 000 000 s/m i ånggenomgångsmotstånd och i de utredningar som har gjorts gällande mögelpåväxt i gipsskivor behöver man komma upp i minst 1,5 milj s/m för att säkra gipsen. Tätskiktleverantörerna ligger inte på latsidan utan snart kommer system som klarar minst 2 milj att presenteras. Detta innebär att gipsen kan finnas kvar även om det är idioti att vi här i Sverige bygger badrum med fuktkänsliga material.

Ang WC utan dusch står det i nya BBR att golven ska fuktspärras.

JieM skrev:
Tätskiktleverantörerna ligger inte på latsidan utan snart kommer system som klarar minst 2 milj att presenteras.
Hur vet du detta? De jag har snackat med i branschen har uttryckt att de är glada om de lyckas lösa 1 milj s/m med enbart rollade tätskikt. För vi pratar inte om "tapetserade" tätskikt av typen Mataki Rubbox nu va?

Du har helt rätt med att de är glada om man klarar 1 milj med rollade tätskikt. För att nå nya höjder måste man ta till "tapetserade" varianter men man ska inte vara negativ mot nya saker :)

Jag är inte ett dugg negativ till det, tvärtom, men det är klart att branschen kanske är det. Det går ju väldigt mycket snabbare att rolla än att montera Rubbox. :)

Man ska tydligen slippa torktider och vänttider så det innebär kanske att det inte tar mycket längre tid?

Nej, i och för sig. Men det beror ju på om man har tio badrum att tätskikta i stöten, då blir det ju inga väntetider ändå. Och du vet ju hur branschen fungerar, det tar tid innan man tar till sig något nytt. Plus att man faktiskt har ganska liten anledning att köra på ett tätare tapetserat tätskikt om ett rollat också är godkänt, om än sämre. Rubbox har ju inte precis slagit igenom stort..

Kloka ord. Får se vad småhusfabrikanter, föreskrivare, konsulter, försäkringsbolag säger om dessa.

jon_h skrev:
Det skulle absolut inte lösa problemet. Det är ju just det som är problemet, att tätskikten är för diffusionsöppna. Det är en oerhört dålig egenskap hos ett tätskikt under keramik. Om de använder det som ett säljargument är de dumma i huvudet rent ut sagt.

Och ja, det är godkänt enligt de gamla reglerna, men kommer säkert inte vara godkänt när de nya börjar gälla.
Hehe, jag kan ändå inte riktigt släppa detta. Ponera att detta tätskikt fungerar likt gore-tex (som jag förstod). Vattentätt, men låter ånga släppa igenom. Dvs min gore-tex jacka vädrar ut den fukt min kropp (finns i skivan) fäller ut och låter regn (duschvatten) rinna av på utsidan (duschen). Borde inte detta göra då att skivan får möjlighet att torka ut för den ånga som ändå kommer in?

Apropå skivor, är Gyproc's våtrumsskiva något som fungerar lika bra som masterboard och dylikt? Det är en gipsskiva men impregnerad. Anledningen att jag frågar är att Gyproc har sin tillverkning i orten där jag bor. :rolleyes:

Men vart tänker du att den skulle kunna torka ut? Att fukten ska vandra tillbaka in i badrummet när man har duschat? Det är alltid fullständigt dyblött bakom plattorna i duschutrymmet, och fukten kommer alltid vandra från bakom väggplattorna, genom tätskiktet och in i skivmaterialet, aldrig andra hållet. Fukt rör sig ju alltid från det blötaste till det torraste området. Det kommer att bli mer och mer fukt som samlas bakom tätskiktet, det har ju ingenstans att ta vägen.

Och nej, Gyprocs våtrumsskiva innehåller fortfarande organiskt material, även om den är antimögelbehandlad och impregnerad. Den är bättre än vanligt gips, men inte alls lika bra som fibercementskivor.

Hej jon,

Hur är det med utegips? Är detta bättre eller sämre än våtrumsgips? Eller lika dåligt?
Olivier

Du ska inte använda utegips i badrum. De har en vaxad yta som inte är testad eller godkänd för plattsättning, och de skivorna ska inte användas inomhus överhuvudtaget enligt tillverkaren. Men våtrumsgips funkar ju alldeles utmärkt om det inte gäller dusch mot yttervägg med diffusionsplast.

(Förresten, om du riktar dig direkt till mig med frågan så kan det ju hända att någon av de andra kunniga här på forumet väljer att inte svara, vilket ju inte är meningen. Bara en tanke :) )

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.