14 723 läst ·
48 svar
15k läst
48 svar
Inte fullfölja affär som säljare?
Det kan ju finnas undantag när det är befogat, men rent generellt tycker jag det är ett jävla sätt.S stugan_i_skogen skrev:Jag måste säga att jag är lite förvånad/chockad över svaren jag får här. Hoppas de är ärliga och uppriktiga så jag kan lära mig något....Jag har handlat på både blocket och tradera i 15+ år, och har högsta betyg med uteslutande utmärkta omdömen. Brukar alltid vara väldigt noga med att allt ska gå rätt till, men här tycks omdömet svikit.
Har letat efter en lampa till vardagsrummet, vill ha en i ett visst retrostuk. Hittar en på Blocket, ingen speciell designer eller så (såvitt jag vet) men precis rätt stil, bra pris och legat ute länge, ca en månad. Och den finns kvar! Blir jättenöjd och avtalar om upphämtning följande dag. Äntligen kan jag slippa störa mig på vår gamla trista och ljussvaga lampa och få ordning på just den biten. Samma dag som den ska hämtas skickar säljaren meddelande med typ "Äh förresten, vi bestämde oss för att inte sälja den." Jag bråkade inte, men letar fortfarande rätt lampa och blir sur varenda gång jag tänker på det. Kunde man inte funderat på om man verkligen ville sälja, och för vilket pris, någon av de föregående veckorna? Kanske till och med innan man lade ut en annons? Ja, det finns större problem i livet, men det är just det där med att bli nöjd och glad över något och sedan kännna sig blåst som är irriterande. (När det gäller vissa begagnade grejer är det ju inte heller bara att gå till en affär och köpa motsvarande.)
Och om man inser att folk ringer som galningar och man kunnat få mer för en viss vara än man lagt ut den för, kan man inte stå för det, gratulera köparen till ett fynd och hoppas att denne blir glad åt att få vad det nu är för ett bra pris (som man uppenbarligen var beredd att sälja för)? Nästa gång är det förhoppningsvis man själv som gör en bra affär.
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Är man tveksam tycker jag att det är bättre att be om en deposition än att blåsa av. Det är ju bara att säga att "Det är många som har hört av sig, jag behöver en deposition för att hålla maskinen åt dig". 10% är rimligt.
Att bara blåsa av anser jag är ett dåligt val. Som sagt, köparen kan ha bokat transport/tagit ledigt/etc etc.
/$0.02
Att bara blåsa av anser jag är ett dåligt val. Som sagt, köparen kan ha bokat transport/tagit ledigt/etc etc.
/$0.02
Hade du kompletterat ditt första inlägg med informationen som kom först i inlägg #16 tror jag att många kommentarer hade varit betydligt mer förstående, eller inte kommit alls. Det visar återigen på vikten av att vara tydlig från början.
Utan den information tyckte även jag att du brutit ett avtal och borde skämmas. Med informationen tycker jag du gjorde rätt val, med reservation för hur kommunikationen före och efter gick till.
Själv råkade jag ut för ett fall av stora skillnader i uppfattning av vad som är ett avtal när jag skulle sälja en 780 på blocket för några år sedan. Många bjöd på bilen men till slut var det en köpare som stod ensam kvar med högsta budet. Vederbörande hade 40 mil att köra och behövde hyra bilsläp och ta ledigt en viss dag, säg två dagar efter avklarad budgivning. Jag sade att jag håller bilen de två dagarna om han verkligen kommer den avtalade dagen, vilket var en torsdag. Ingen handpenning i det läget. Onsdag kväll ringer han och säger att han inte kan komma på torsdagen då det uppstått problem i familjen, han kan troligen komma efter helgen. I det läget säger jag att om han skickar en handpenning på 10% så håller jag bilen, annars finns en stor risk att jag säljer till någon annan. Han väljer att inte skicka någon handpenning, varpå jag säger att okej, jag hör av mig om någon annan hinner köpa bilen under helgen. Ingen protest. Det mesta av konversationen sker via sms.
Min uppfattning är att han bröt det avtal vi hade genom att inte komma på avtalad dag. Han fick chansen att "förnya" avtalet med ny hämtdag men med kravet att han betalar en handpenning, vilket han avböjde. Min uppfattning är att vi då inte längre hade ett avtal.
Ni förstår säkert vad som hände sen. Bilen såldes till en annan köpare som kunde hämta bilen på lördagen. Någon gång vid lunchtid meddelade jag den första intressenten via sms att bilen tyvärr var såld och önskade lycka till i det fortsatta sökandet. Det sista i en lång rad av telefonsamtal och sms med allt från grova invektiv till anklagelser om avtalsbrott och att jag förstört för hans familj (han skulle köpa bilen till sin son) kom strax efter midnatt, då jag hotade att kontakta polis om han inte slutade.
Utan den information tyckte även jag att du brutit ett avtal och borde skämmas. Med informationen tycker jag du gjorde rätt val, med reservation för hur kommunikationen före och efter gick till.
Själv råkade jag ut för ett fall av stora skillnader i uppfattning av vad som är ett avtal när jag skulle sälja en 780 på blocket för några år sedan. Många bjöd på bilen men till slut var det en köpare som stod ensam kvar med högsta budet. Vederbörande hade 40 mil att köra och behövde hyra bilsläp och ta ledigt en viss dag, säg två dagar efter avklarad budgivning. Jag sade att jag håller bilen de två dagarna om han verkligen kommer den avtalade dagen, vilket var en torsdag. Ingen handpenning i det läget. Onsdag kväll ringer han och säger att han inte kan komma på torsdagen då det uppstått problem i familjen, han kan troligen komma efter helgen. I det läget säger jag att om han skickar en handpenning på 10% så håller jag bilen, annars finns en stor risk att jag säljer till någon annan. Han väljer att inte skicka någon handpenning, varpå jag säger att okej, jag hör av mig om någon annan hinner köpa bilen under helgen. Ingen protest. Det mesta av konversationen sker via sms.
Min uppfattning är att han bröt det avtal vi hade genom att inte komma på avtalad dag. Han fick chansen att "förnya" avtalet med ny hämtdag men med kravet att han betalar en handpenning, vilket han avböjde. Min uppfattning är att vi då inte längre hade ett avtal.
Ni förstår säkert vad som hände sen. Bilen såldes till en annan köpare som kunde hämta bilen på lördagen. Någon gång vid lunchtid meddelade jag den första intressenten via sms att bilen tyvärr var såld och önskade lycka till i det fortsatta sökandet. Det sista i en lång rad av telefonsamtal och sms med allt från grova invektiv till anklagelser om avtalsbrott och att jag förstört för hans familj (han skulle köpa bilen till sin son) kom strax efter midnatt, då jag hotade att kontakta polis om han inte slutade.
Är inte säker att jag förstår situationen.
Du hade en muntlig överenskommelse om försäljningen och när köparen kom för att hämta saken ville du inte genomföra affären. Så långt klart antar jag.
Hade han pengarna med sig (kontanter) eller kunde betala på annat sätt direkt, t ex via swish?
I så fall förstår jag inte varför det var ett problem för dig.
Alternativt kunde han inte betala direkt, dvs det var en förtroendeproblem och då är ditt beslut förståeligt. (M h t brottsregistret etc.)
Du hade en muntlig överenskommelse om försäljningen och när köparen kom för att hämta saken ville du inte genomföra affären. Så långt klart antar jag.
Hade han pengarna med sig (kontanter) eller kunde betala på annat sätt direkt, t ex via swish?
I så fall förstår jag inte varför det var ett problem för dig.
Alternativt kunde han inte betala direkt, dvs det var en förtroendeproblem och då är ditt beslut förståeligt. (M h t brottsregistret etc.)
Klicka här för att svara