Hej!

Jag håller på att sälja en snöslunga för 10 000 kr på Blocket.

Jag hade avtalat datum och plats med en köpare för att han skulle komma och hämta och betala slungan. Ingen betalning eller handpenning har betalts.

Jag fick kalla fötter och skrev att jag inte ville fullfölja affären. Han blev skogstokig.

Vad gäller här? Är jag skyldig att fullfölja affären? Mina begränsade juridiska kunskaper säger att ett avtal ingåtts när pris och plats är bestämt, men inget är undertecknat. Vi har inte avtalat vad som gäller vid kontraktsbrott.

Kan jag sova gott?
 
S stugan_i_skogen skrev:
Hej!

Jag håller på att sälja en snöslunga för 10 000 kr på Blocket.

Jag hade avtalat datum och plats med en köpare för att han skulle komma och hämta och betala slungan. Ingen betalning eller handpenning har betalts.

Jag fick kalla fötter och skrev att jag inte ville fullfölja affären. Han blev skogstokig.

Vad gäller här? Är jag skyldig att fullfölja affären? Mina begränsade juridiska kunskaper säger att ett avtal ingåtts när pris och plats är bestämt, men inget är undertecknat. Vi har inte avtalat vad som gäller vid kontraktsbrott.

Kan jag sova gott?
Du har ju ingått ett muntligt avtal så...
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Det beror väl på hur rymligt samvete du har.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Troligtvis har du sålt den för billigt , därför du får kalla fötter antagligen. Säljaren vet det och räknade med att göra sig några tusen nästa säsong.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
K
Sånt som händer varje dag.
Köparen lär inte väcka talan i domstol för att förmå dig att fullgöra försäljningen.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Ni har ett avtal, så du gör fel rent juridiskt. Fast ingen lär stämma dig eller sätta dig i finkan för den summan.

Om du kan sova gott är en annan fråga. Om du inte fått kalla fötter för att du misstänker att köparen tvättar pengar, tänker blåsa dig med falska pengar eller något liknande så har du gjort en riktig fuling. Jag skulle inte sova gott efter det, men andra med rymligare samvete skulle garanterat göra det.

Själv lägger jag ditt nick på minnet i fall vi skulle stöta på varandra här över en annons på köp och sälj.
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
Hej!

Jag håller på att sälja en snöslunga för 10 000 kr på Blocket.

Jag hade avtalat datum och plats med en köpare för att han skulle komma och hämta och betala slungan. Ingen betalning eller handpenning har betalts.

Jag fick kalla fötter och skrev att jag inte ville fullfölja affären. Han blev skogstokig.

Vad gäller här? Är jag skyldig att fullfölja affären? Mina begränsade juridiska kunskaper säger att ett avtal ingåtts när pris och plats är bestämt, men inget är undertecknat. Vi har inte avtalat vad som gäller vid kontraktsbrott.

Kan jag sova gott?
Sov gott! Alla kan ändra sig, shit happens.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
UffePlåtis och 4 till
  • Laddar…
Ytterligare ett namn att lägga på minneslistan.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Förstår inte hur du kunde få kalla fötter. Det är ju inte du som behöver pulsa i snö.
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Äckligt fult gjort av dig.
har man bestämt tid och plats så får man får sjutton stå sitt kast.

Vem vet köparen kanske har bokat transport och tagit ledigt från jobbet
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Saaallss och 5 till
  • Laddar…
Tycker nog man kan spara på superlativen här. Det händer hela tiden att folk backar ur affärer. Jag brukar kräva en handpenning om jag ska hålla en vara åt någon, eller betala om jag vill att någon ska hålla den. Då ska priset också vara färdigprutat förstås. I såna fall förväntar jag mig att motparten står för sitt ord. Men annars inte. Jag brukar alltid komma överens om att vi hörs av på köpdagen INNAN jag eller motparten sätter sig i bilen, just för att det kan ske saker som ändrar förutsättningarna.

Har varit med om att en person skulle sälja sitt släp. Vi kom överens om pris och tid några timmar senare samma dag. När vi kom dit dök det upp två andra köpare som säljaren hade bjudit dit samtidigt. Han önskade sig väl en liten budgivning. DET kan jag tycka var fult.

Men om han ringt innan jag körde hemifrån och meddelat att det var sålt eller att han ångrat sig hade jag tackat för samtalet och gått vidare i livet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 17 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Ni har ett avtal, så du gör fel rent juridiskt. Fast ingen lär stämma dig eller sätta dig i finkan för den summan.

Om du kan sova gott är en annan fråga. Om du inte fått kalla fötter för att du misstänker att köparen tvättar pengar, tänker blåsa dig med falska pengar eller något liknande så har du gjort en riktig fuling. Jag skulle inte sova gott efter det, men andra med rymligare samvete skulle garanterat göra det.

Själv lägger jag ditt nick på minnet i fall vi skulle stöta på varandra här över en annons på köp och sälj.
Varningsklockor ringde hos mig, i linje med vad du skriver. Jag tror inte jag förtjänar att stå på din lista.
 
  • Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
W whak skrev:
Äckligt fult gjort av dig.
har man bestämt tid och plats så får man får sjutton stå sitt kast.

Vem vet köparen kanske har bokat transport och tagit ledigt från jobbet
Snälla, förklara varför det är ”äckligt fult”?
 
  • Haha
  • Gilla
Saaallss och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ytterligare ett namn att lägga på minneslistan.
Va?
 
  • Gilla
Pontus juthstrand
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
Varningsklockor ringde hos mig, i linje med vad du skriver. Jag tror inte jag förtjänar att stå på din lista.
Trevligt. Jag vill inte ha någon lista. Fast nu blir jag väldigt nyfiken på vad det var som fick dem att ringa.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.