14 721 läst ·
48 svar
15k läst
48 svar
Inte fullfölja affär som säljare?
Sida 1 av 4
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 700 inlägg
Hej!
Jag håller på att sälja en snöslunga för 10 000 kr på Blocket.
Jag hade avtalat datum och plats med en köpare för att han skulle komma och hämta och betala slungan. Ingen betalning eller handpenning har betalts.
Jag fick kalla fötter och skrev att jag inte ville fullfölja affären. Han blev skogstokig.
Vad gäller här? Är jag skyldig att fullfölja affären? Mina begränsade juridiska kunskaper säger att ett avtal ingåtts när pris och plats är bestämt, men inget är undertecknat. Vi har inte avtalat vad som gäller vid kontraktsbrott.
Kan jag sova gott?
Jag håller på att sälja en snöslunga för 10 000 kr på Blocket.
Jag hade avtalat datum och plats med en köpare för att han skulle komma och hämta och betala slungan. Ingen betalning eller handpenning har betalts.
Jag fick kalla fötter och skrev att jag inte ville fullfölja affären. Han blev skogstokig.
Vad gäller här? Är jag skyldig att fullfölja affären? Mina begränsade juridiska kunskaper säger att ett avtal ingåtts när pris och plats är bestämt, men inget är undertecknat. Vi har inte avtalat vad som gäller vid kontraktsbrott.
Kan jag sova gott?
Du har ju ingått ett muntligt avtal så...S stugan_i_skogen skrev:Hej!
Jag håller på att sälja en snöslunga för 10 000 kr på Blocket.
Jag hade avtalat datum och plats med en köpare för att han skulle komma och hämta och betala slungan. Ingen betalning eller handpenning har betalts.
Jag fick kalla fötter och skrev att jag inte ville fullfölja affären. Han blev skogstokig.
Vad gäller här? Är jag skyldig att fullfölja affären? Mina begränsade juridiska kunskaper säger att ett avtal ingåtts när pris och plats är bestämt, men inget är undertecknat. Vi har inte avtalat vad som gäller vid kontraktsbrott.
Kan jag sova gott?
Det beror väl på hur rymligt samvete du har.
Troligtvis har du sålt den för billigt , därför du får kalla fötter antagligen. Säljaren vet det och räknade med att göra sig några tusen nästa säsong.
Ni har ett avtal, så du gör fel rent juridiskt. Fast ingen lär stämma dig eller sätta dig i finkan för den summan.
Om du kan sova gott är en annan fråga. Om du inte fått kalla fötter för att du misstänker att köparen tvättar pengar, tänker blåsa dig med falska pengar eller något liknande så har du gjort en riktig fuling. Jag skulle inte sova gott efter det, men andra med rymligare samvete skulle garanterat göra det.
Själv lägger jag ditt nick på minnet i fall vi skulle stöta på varandra här över en annons på köp och sälj.
Om du kan sova gott är en annan fråga. Om du inte fått kalla fötter för att du misstänker att köparen tvättar pengar, tänker blåsa dig med falska pengar eller något liknande så har du gjort en riktig fuling. Jag skulle inte sova gott efter det, men andra med rymligare samvete skulle garanterat göra det.
Själv lägger jag ditt nick på minnet i fall vi skulle stöta på varandra här över en annons på köp och sälj.
Sov gott! Alla kan ändra sig, shit happens.S stugan_i_skogen skrev:Hej!
Jag håller på att sälja en snöslunga för 10 000 kr på Blocket.
Jag hade avtalat datum och plats med en köpare för att han skulle komma och hämta och betala slungan. Ingen betalning eller handpenning har betalts.
Jag fick kalla fötter och skrev att jag inte ville fullfölja affären. Han blev skogstokig.
Vad gäller här? Är jag skyldig att fullfölja affären? Mina begränsade juridiska kunskaper säger att ett avtal ingåtts när pris och plats är bestämt, men inget är undertecknat. Vi har inte avtalat vad som gäller vid kontraktsbrott.
Kan jag sova gott?
Ytterligare ett namn att lägga på minneslistan.
Tycker nog man kan spara på superlativen här. Det händer hela tiden att folk backar ur affärer. Jag brukar kräva en handpenning om jag ska hålla en vara åt någon, eller betala om jag vill att någon ska hålla den. Då ska priset också vara färdigprutat förstås. I såna fall förväntar jag mig att motparten står för sitt ord. Men annars inte. Jag brukar alltid komma överens om att vi hörs av på köpdagen INNAN jag eller motparten sätter sig i bilen, just för att det kan ske saker som ändrar förutsättningarna.
Har varit med om att en person skulle sälja sitt släp. Vi kom överens om pris och tid några timmar senare samma dag. När vi kom dit dök det upp två andra köpare som säljaren hade bjudit dit samtidigt. Han önskade sig väl en liten budgivning. DET kan jag tycka var fult.
Men om han ringt innan jag körde hemifrån och meddelat att det var sålt eller att han ångrat sig hade jag tackat för samtalet och gått vidare i livet.
Har varit med om att en person skulle sälja sitt släp. Vi kom överens om pris och tid några timmar senare samma dag. När vi kom dit dök det upp två andra köpare som säljaren hade bjudit dit samtidigt. Han önskade sig väl en liten budgivning. DET kan jag tycka var fult.
Men om han ringt innan jag körde hemifrån och meddelat att det var sålt eller att han ångrat sig hade jag tackat för samtalet och gått vidare i livet.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 700 inlägg
Varningsklockor ringde hos mig, i linje med vad du skriver. Jag tror inte jag förtjänar att stå på din lista.Hep skrev:
Ni har ett avtal, så du gör fel rent juridiskt. Fast ingen lär stämma dig eller sätta dig i finkan för den summan.
Om du kan sova gott är en annan fråga. Om du inte fått kalla fötter för att du misstänker att köparen tvättar pengar, tänker blåsa dig med falska pengar eller något liknande så har du gjort en riktig fuling. Jag skulle inte sova gott efter det, men andra med rymligare samvete skulle garanterat göra det.
Själv lägger jag ditt nick på minnet i fall vi skulle stöta på varandra här över en annons på köp och sälj.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 700 inlägg
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 700 inlägg
