Förbannad kan man bli, men affären är i hamn när du har pengarna i handen/kontot. Bara bita ihop och prova sälja igen.
 
  • Gilla
mortirolo
  • Laddar…
Det skulle ju kunna vara så att du vill avbryta affären för att du upptäckt ett fel på den, och att du avser fixa det först för att få ut det pris du hade tänkt dig?
 
S stugan_i_skogen skrev:
Hej!

Jag håller på att sälja en snöslunga för 10 000 kr på Blocket.

Jag hade avtalat datum och plats med en köpare för att han skulle komma och hämta och betala slungan. Ingen betalning eller handpenning har betalts.

Jag fick kalla fötter och skrev att jag inte ville fullfölja affären. Han blev skogstokig.

Vad gäller här? Är jag skyldig att fullfölja affären? Mina begränsade juridiska kunskaper säger att ett avtal ingåtts när pris och plats är bestämt, men inget är undertecknat. Vi har inte avtalat vad som gäller vid kontraktsbrott.

Kan jag sova gott?
När det gäller blocket/marketplace är det alltid som säljare/köpare ”pengarna i min hand och varan i din” då är det en deal och klart och färdigt. Skulle jag stämma alla som ingått muntligt/ skriftligt (sms,messenger) avtal med mig om att köpa/sälja en vara som inte dykt upp eller slutat svara så skulle jag inte göra annat.
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
Hej!

Jag håller på att sälja en snöslunga för 10 000 kr på Blocket.

Jag hade avtalat datum och plats med en köpare för att han skulle komma och hämta och betala slungan. Ingen betalning eller handpenning har betalts.

Jag fick kalla fötter och skrev att jag inte ville fullfölja affären. Han blev skogstokig.

Vad gäller här? Är jag skyldig att fullfölja affären? Mina begränsade juridiska kunskaper säger att ett avtal ingåtts när pris och plats är bestämt, men inget är undertecknat. Vi har inte avtalat vad som gäller vid kontraktsbrott.

Kan jag sova gott?
Lite oklart. Dök köparen inte upp på överenskommen tid? Och hörde inte heller av sig och gav en förklaring till varför han inte kommit? Och hade ni kommit överens om att han skulle betala handpenning och han inte gjorde det? Om svaret är nej på de frågorna är det ju inte du som brutit avtalet.
 
S stugan_i_skogen skrev:
Hej!

Jag håller på att sälja en snöslunga för 10 000 kr på Blocket.

Jag hade avtalat datum och plats med en köpare för att han skulle komma och hämta och betala slungan. Ingen betalning eller handpenning har betalts.

Jag fick kalla fötter och skrev att jag inte ville fullfölja affären. Han blev skogstokig.

Vad gäller här? Är jag skyldig att fullfölja affären? Mina begränsade juridiska kunskaper säger att ett avtal ingåtts när pris och plats är bestämt, men inget är undertecknat. Vi har inte avtalat vad som gäller vid kontraktsbrott.

Kan jag sova gott?
Den exakta juridiken borde du kolla med konssumentvägledaren i kommunen.
Men som andra skriver lär knappast köparen stämma dig.Ifall du sover gott beror på ditt samvete. Men strunta i alla kommentarer om äckligt beteende och eventuella minneslistor. Andra har skrivit att sådant händer. Hade köparen kommit dit och du vägrat affären hade det varit en annan sak.
Jag har själv varit med om att åka från Uppsala till Ulvsunda och på platsen hävdade säljaren att varan var såld fast jag pratade med han 5 min innan jag åkte från Uppsala, så säljaren visste att jag skulle sätta mig i bilen och kunde sagt stopp då. Jag krävde ersättning för bensinen. Borde kanske krävt inkomst kompensation eftersom jag tagit ledigt 3 timmar .. men din köpare blev åtminstone stoppad i tid. Säkert besviken över att inte fått göra ett kap, men så funkar det när man gör affärer på Blocket.
 
MDG MDG skrev:
Lite oklart. Dök köparen inte upp på överenskommen tid? Och hörde inte heller av sig och gav en förklaring till varför han inte kommit?
Vad är oklart?
S stugan_i_skogen skrev:
Jag fick kalla fötter och skrev att jag inte ville fullfölja affären. Han blev skogstokig.
 
K Kane skrev:
Vad är oklart?
Hur det förhöll sig avseende de tre frågorna. Och faktiskt också vad TS menar med att han ”fick kalla fötter”. Att säljaren misstänkte ett bedrägeriförsök eller bara ångrade sig?
 
Om du avtalat datum, plats och pris med en köpare och han accepterat så är både du och han skyldiga att fullfölja affären om ni inte gemensamt överenskommer om något annat. Om du vägrar så kan han kräva att få köpa den eller kräva att du ersätter honom för merkostnaden att köpa av någon annan. Om ni bara avtalat muntligt så är det nog nära på omöjligt att bevisa och få rätt, men om ni avtalat via mejl eller sms eller på annat skriftligt sätt borde det inte vara några problem för honom att stämma dig och få ut pengarna.
 
MDG MDG skrev:
Hur det förhöll sig avseende de tre frågorna. Och faktiskt också vad TS menar med att han ”fick kalla fötter”. Att säljaren misstänkte ett bedrägeriförsök eller bara ångrade sig?
Är du inte läskunnig? Dina tre frågor har ganska tydliga svar i första inlägget.
 
S stugan_i_skogen skrev:
Hej!

Jag håller på att sälja en snöslunga för 10 000 kr på Blocket.

Jag hade avtalat datum och plats med en köpare för att han skulle komma och hämta och betala slungan. Ingen betalning eller handpenning har betalts.

Jag fick kalla fötter och skrev att jag inte ville fullfölja affären. Han blev skogstokig.

Vad gäller här? Är jag skyldig att fullfölja affären? Mina begränsade juridiska kunskaper säger att ett avtal ingåtts när pris och plats är bestämt, men inget är undertecknat. Vi har inte avtalat vad som gäller vid kontraktsbrott.

Kan jag sova gott?
Har köparen inte betalat handpenning så är det ju han som inte fullföljt avtalet.
 
C Cecilia Möller skrev:
Har köparen inte betalat handpenning så är det ju han som inte fullföljt avtalet.
Tänk en gång till. Om inte handpenning avtalats varför skulle köparen erlägga en sådan?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K Kane skrev:
Är du inte läskunnig? Dina tre frågor har ganska tydliga svar i första inlägget.
Vi är uppenbarligen inte överens om vilken information som finns i inlägget och senare svar från TS. Varför TS inte ville sälja till denne köpare framgick inte av inlägget. Jag har säkert missat något men man kan trots det hålla en hyfsad ton. Är det inte bättre att försöka bistå TS än att kritisera kommentatorer?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
K Kane skrev:
Tänk en gång till. Om inte handpenning avtalats varför skulle köparen erlägga en sådan?
Jag förutsatte att en handpenning skulle betalas eftersom det inte hade betalats enligt startinlägget
 
K
C Cecilia Möller skrev:
Jag förutsatte att en handpenning skulle betalas eftersom det inte hade betalats enligt startinlägget
Det var ett ogrundat antagande.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Troligtvis har du sålt den för billigt , därför du får kalla fötter antagligen. Säljaren vet det och räknade med att göra sig några tusen nästa säsong.
Eller så var vederbörande bara glad att ha hittat en vara denne behövde för ett pris inom budget.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.