Hep Hep skrev:
Trevligt. Jag vill inte ha någon lista. Fast nu blir jag väldigt nyfiken på vad det var som fick dem att ringa.
Köparen hade en omfattande lista av domar av bedrägeri, häleri och stöld mot sig.
 
  • Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 16 till
  • Laddar…
S
S stugan_i_skogen skrev:
Varningsklockor ringde hos mig, i linje med vad du skriver. Jag tror inte jag förtjänar att stå på din lista.
Du kan vara lugn. Finns inte en chans att någon gör en lista över nicknames på ett forum över vilka de ska göra affärer med eller inte.

Det är inte hela världen det du gjorde heller...
 
P
S stugan_i_skogen skrev:
Hej!

Jag håller på att sälja en snöslunga för 10 000 kr på Blocket.

Jag hade avtalat datum och plats med en köpare för att han skulle komma och hämta och betala slungan. Ingen betalning eller handpenning har betalts.

Jag fick kalla fötter och skrev att jag inte ville fullfölja affären. Han blev skogstokig.

Vad gäller här? Är jag skyldig att fullfölja affären? Mina begränsade juridiska kunskaper säger att ett avtal ingåtts när pris och plats är bestämt, men inget är undertecknat. Vi har inte avtalat vad som gäller vid kontraktsbrott.

Kan jag sova gott?
Jaha du är det såhär det ska gå till, är detta vad du har blivit uppfostrad?
Tycker gott att du kan ligga sömnlös i en lång tid, kanske står han o knackar på din dörr när du minst anar det..

Edit: kan vara en gnutta ironi..
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
Jag måste säga att jag är lite förvånad/chockad över svaren jag får här. Hoppas de är ärliga och uppriktiga så jag kan lära mig något....Jag har handlat på både blocket och tradera i 15+ år, och har högsta betyg med uteslutande utmärkta omdömen. Brukar alltid vara väldigt noga med att allt ska gå rätt till, men här tycks omdömet svikit.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 12 till
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
Jag måste säga att jag är lite förvånad/chockad över svaren jag får här.
Jag håller med dig. Folk verkar ta för givet att du är boven av någon konstig anledning. Min första tanke var att du tyckt säljaren var skum på något sätt och så verkar det ju vara. Jag skulle heller inte vilja göra affär med någon tveksam person.
 
  • Gilla
Doks och 9 till
  • Laddar…
B
Ja med den informationen skulle jag inte heller vilja ha en sådan köpare på plats hemma, eller för den delen ha att göra med några affärer med överhuvudtaget. Som gjort för krångel eller framtida "oväntade" stölder från gården eller så.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
K
L lbgu skrev:
Jag håller med dig. Folk verkar ta för givet att du är boven av någon konstig anledning. Min första tanke var att du tyckt säljaren var skum på något sätt och så verkar det ju vara. Jag skulle heller inte vilja göra affär med någon tveksam person.
Det finns 2 sidor av myntet.
Ingågna avtal ska hållas/fullgöras. Det är en central avtalsrättslig princip som gäller även vid muntliga avtal konsumenter emellan.
Men, samtidigt kommer nog inte någon (utöver köparen) tycka att det är hemskt om den säljare som råkat ingå ett avtal med en tvivelaktig köpare väljer att bryta avtalet i ett tidigt skede, innan vara och pengar utbytts.

Jag vidhåller mitt tidigare svar - sånt här händer hela tiden, och köparen lär knappast stämma TS.

Jag har dock som köpare varit med om säljare som betett sig som as, och vet hur trist det kan vara. Så jag kan förstå dem som är av en något annan uppfattning än jag.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
Snälla, förklara varför det är ”äckligt fult”?
Tyckte att jag gjorde det i mitt inlägg.
 
engs
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tycker nog man kan spara på superlativen här. Det händer hela tiden att folk backar ur affärer. Jag brukar kräva en handpenning om jag ska hålla en vara åt någon, eller betala om jag vill att någon ska hålla den.
Nu händer det ganska sällan jag säljer nått beggat. Försöker skänka bort inom släkten främst när man vill bli av med något. Men när jag väl säljer har jag varit noga med att meddela till intresserade att den första som kommer med pengar och köper får den. Tänker inte hålla på något för det är så många som snackar men aldrig dyker upp. Så då riskerar man hålla på prylen för en sådan som inte dyker upp och man blir kvar med den.
 
  • Gilla
Monsiuer Ove och 1 till
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
Hej!

Jag håller på att sälja en snöslunga för 10 000 kr på Blocket.

Jag hade avtalat datum och plats med en köpare för att han skulle komma och hämta och betala slungan. Ingen betalning eller handpenning har betalts.

Jag fick kalla fötter och skrev att jag inte ville fullfölja affären. Han blev skogstokig.

Vad gäller här? Är jag skyldig att fullfölja affären? Mina begränsade juridiska kunskaper säger att ett avtal ingåtts när pris och plats är bestämt, men inget är undertecknat. Vi har inte avtalat vad som gäller vid kontraktsbrott.

Kan jag sova gott?
Man behandlar ju andra som man vill bli behandlad själv. Jag antar att du inte hade reagerat negativt på den beskrivna situationen om du varit köpare. Jag förstår den stackars köparen som antagligen aldrig hade gjort så mot dig. Men men... Sånt är livet när man - med diametralt - olika inställningar sammanförs.
 
S stugan_i_skogen skrev:
Hej!

Jag håller på att sälja en snöslunga för 10 000 kr på Blocket.

Jag hade avtalat datum och plats med en köpare för att han skulle komma och hämta och betala slungan. Ingen betalning eller handpenning har betalts.

Jag fick kalla fötter och skrev att jag inte ville fullfölja affären. Han blev skogstokig.

Vad gäller här? Är jag skyldig att fullfölja affären? Mina begränsade juridiska kunskaper säger att ett avtal ingåtts när pris och plats är bestämt, men inget är undertecknat. Vi har inte avtalat vad som gäller vid kontraktsbrott.

Kan jag sova gott?
Kom ni överens om ett förskott som han inte har betalt?
 
Varför kolla upp köpare?
 
  • Gilla
nissebrun
  • Laddar…
Jag har full förståelse för att du inte vill göra affärer med någon person med en massa domar mot sig men efter att ha befunnit mig på andra sidan i en affär så är jag av uppfattningen att muntliga överenskommelser ska hållas. Vill man kolla upp en köpare så gör man det innan man bokar tid och plats.

Min affär var så att en vara dök upp på annons till riktigt bra pris men jag hade en bevakning och hörde av mig inom några minuter. Säljaren svarade och svaren jag fick var att det gick bra att komma den tid jag planerat och jag sa att jag inte skulle pruta om varan stämde med beskrivningen. Jag sa att jag skulle hyra släp och komma om ca 2 timmar eftersom det var en bit bort. Han sa att då ses vi den tiden.
När jag är på väg och har hämtat upp släpet så skickar jag och frågar om exakt adress då vi bara pratat om vilket samhälle han bor i.
Får inget svar, skickar meddelande men återigen inget svar. Efter ca ytterligare 30 min på vägen utan svar så lackar jag ur och skriver att jag hoppas att du inte blåser mig för vi hade ju en deal och jag är på väg med hyrt släp. Efter en stund svarar han att han bokat med annan köpare som är på väg som är där 30min före mig och den köparen kommer få köpa. Jag blir såklart skitförbannad och tänker att såna människor borde inte få annonsera.

Helt okej att sälja till först på plats eller till högsta bud men då får man klargöra förutsättningarna och säga att man vill ha en handpenning för att låsa affären om det är det som man tänker krävs.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Behåll den, eller säg att någon hann före och köpte den. Shit happens liksom. Inget att ligga vaken över.
 
Coolman Coolman skrev:
Varför kolla upp köpare?
Om man får en magkänsla att det är något skumt med köparen så är det väl rätt osmart att inte kolla upp vad man kan innan ett möte där en hel del kontanter ska byta ägare. Kan ju vara en person som lever på bedrägeri/personrån, eller någon som gjort så pass vidriga saker så att man inte vill göra affärer med denne person..
 
  • Gilla
Görancdt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.