Installerat solceller från Japan med inbyggd tunnfilm

4k läst  47 svar

1. R
    Medlem · Nivå 15
    Helt rätt! Som privatperson tror jag aldrig du kan bli ansvarig om du köpt en totalentreprenad/nyckelfärdigt.

TÜV på skenorna är iaf att de håller vad som utlovats. CE på dem har jag inte grottat ner mig i då alla jag fått frågan av accepterat TÜV godk.

SS-EN normen är inte bara den att invertern skall ha skydd mot ö-drift den skall även uppfylla direktiven för elektriskapparatur gällande isolation mm.

2. R
    Medlem · Nivå 6
    Jag är inte insatt i detaljerna gällande olika standarder, funderade mest på vilka normer skensystemet mäts mot eftersom det uppenbart inte blir bättre än underlaget eller montaget. Själva skenorna är ju grovt överdimensionerade för applikationen men är takstolarna ruttna så...

Inget i denna diskussionen talar emot att man skall köpa in en leverantör som är certifierad enligt BFS (statlig certifiering av installatörer av förnybar energi) vilket borgar för en kvalitetsäkrad installation. Däremot menar jag att det kan ännu bli svårt att hitta en elektriker som har kunskap om de kravs som ställs på de unika elektriska delarna (högspännd DC).

Det är olagligt att göra vissa delar av installationen själv, främst elektriska delarna.

Oavsett krävs det mycket god kunskap för att anläggningen i praktiken skall bli säker både med avseende på elektrisk och mekanisk säkerhet, samt inte påverka husets miljöskal negativt.

Som privatperson kommer man inte behöva bekymra sig för detta om man köper en totalentreprenad av en certifierad installatör men det bygger på att man får etr kvalitetsdokument när installarionen är.klar.

De flesta anläggningar kommer ju också vara i drift länge, minst 10 och med all sannolilhet 20-30 år vilket ställer krav på en bra installation.

Det ökar kravet på information till allmänheten om vad som krävs.

• Laddar…
  3. R
    Medlem · Nivå 15
    Kollade i papperen och för konsumenten är det viktigt att växelriktaren uppfyller och är certifierad för EN 50438:2007 samt SS-EN 50438 SEK TK8.

Skensystemet är ändå av vikt att det är testat och passerat testet så det håller enligt de infästningar och dimensioneringar som tillverkaren anger. Detta tycker jag börjar bli en viktig punkt då många tillverkare inte har helt koll på detta eller struntar i det.

Redigerat 7 sep 2017 09:08

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: