hugodog skrev:
Ville bara rätta dig med faktafelet, inte hoppa på dig med vad du anser. Så du inte missuppfattade mig ☺
Ingen fara, blev kanske lite för konkret :)

Rätt fakta är viktigt , men som jag ser det får man göra en rimlighetsbedömning också i vad som kräver elektriker. Det står så formulerat också :)

Man skall absolut inte fixa något själv vare sig det är behörighet eller ej om man är osäker. Det gäller den rent fysiska installationen såväl som elektriska delar.

Man är ju ansvarig för sin anläggning.
Om det händer något är kanske bästa scenariot att försäkringsbolaget nekar ersättning och i värsta fall kostar det liv och hälsa.

tommib
R Rickard Ohlin skrev:
Rätt fakta är viktigt , men som jag ser det får man göra en rimlighetsbedömning också i vad som kräver elektriker. Det står så formulerat också
Kan du visa vad du menar med det?

De enda undantag som jag känner till är just de som räknas upp under 3.kap ELSÄK-FS 2017:2 (se länk i föregående inlägg). Det som står där är att man får göra de åtgärderna om man säkert vet hur de ska göras. Är det det du menar?

Annars är det väldigt enkelt. Allt kräver en elektriker.

Att jag sedan inte håller med om lagstiftningen är en helt annan fråga.

tommib tommib skrev:
Kan du visa vad du menar med det?

De enda undantag som jag känner till är just de som räknas upp under 3.kap ELSÄK-FS 2017:2 (se länk i föregående inlägg). Det som står där är att man får göra de åtgärderna om man säkert vet hur de ska göras. Är det det du menar?

Annars är det väldigt enkelt. Allt kräver en elektriker.

Att jag sedan inte håller med om lagstiftningen är en helt annan fråga.
Vad vill du jag skall svara, att man skall strunta i regelverket explicit? Jag läser texten som du gör det, några undantag om det inte finns i andra föreskrifter vet jag inte.

Däremot menar jag att man gör en bedömning vad man behöver hjälp med oavsett lagtext.

Jag tycker bara det blir så dumt i förhållande till verkligheten, precis som du skriver är lagtexten dåligt formulerad. Men det är upp till staten att styra lagtexten. Eftersom installstionsarbetet kan stiga 10% pga denna enkla regel.

Denna diskussionen kanske skulle föras på elforumsdelen...

R Rickard Ohlin skrev:
Vi kan diskutera paragrafer än hit och dit.

Jag hänvisar till en diskussionstråd på Fluxio om just detta med behörighetskraven. För min personliga del ser jag små risker att koppla samman paneler med MC4 don till en sträng och sedan koppla matarkabel ner till växelriktaren.

Risken ligger i oisolerade kablar då även gatlampeljus räcker för att generera så hög spänning från anläggningen att en stöt kan orsaka fallolyckor... I dagsljus är det såklart andra risker, då ström/spänning räcker för att antingen allvarlig elolycka eller brandrisk.
Jag är inte säker på att Janne Elektriker förstår detta eller är utbildad på det bara för att hen är behörig. Det kommer krävas en specialkompetens för säkert arbete på solcellsanläggningar. Och hög höjd.

Notera dock att arbete med färdigkontakterade paneler, som är designade för just detta är avsett för montage på hög höjd, svår miljö etc.

Det är själva förskruvningar och sådan kontaktering som kräver lite mera yrkeskunskap. Solcellerna beter sig inte riktigt som ett elnät vid kortslutningar tex pga DC och inre impedans etc. Ljusbågar slocknar inte så lätt , energin är konstant etc.

Av dessa skäl och en ren praktisk approach som verkar tillämpas av de flest firmor idag med gott resultat (flera tusen installationer) menar jag att jag har inga problem att koppla ihop själv.

Jag kommer ändå ha ansvaret för att anläggningen är säker.

Detta gäller till dess att mynsigheterna uttryckligen förbjuder och aktivt beivrar att endast behörig elektriker kräva för att bära upp solpanelen och koppla ihop kablarna med snabbkopplingsdon och dessutom kan visa på en adekvat riskbedömning för arbetet.

Over n out.
Det är en rätt bra analys du gjort när du kommit fram till att inte ens vanliga, utbildade elektriker med behörighet har full koll på hur solcellssystem skall kopplas. Det finns faktiskt en certifiering för detta BFS 2015:4 CIN 2.

Något du bör tänka på som andra ofta missar är dimensionering av kablage gällande spänningsfall mm. Det och att all materiel som ex säkringar skall vara godkända för rätt spänningar och DC är något jag ofta stöter på och är fel. Så även om det är färdigkontakterat och klart från fabrik måste det dimensioneras. Ex kablaget från taket och ner kan du inte köpa färdigt så även om det skall ha MC4 kontakter måste det dimensioneras och tillverkas.

Så jag skulle säga att även om du inte har några problem att montera och dra kablar så är det något jag å det bestämdaste hävdar att en person med väldigt goda elkunskaper skall bistå/utföra.

tommib
R Rickard Ohlin skrev:
Vad vill du jag skall svara, att man skall strunta i regelverket explicit? Jag läser texten som du gör det, några undantag om det inte finns i andra föreskrifter vet jag inte.

Däremot menar jag att man gör en bedömning vad man behöver hjälp med oavsett lagtext.

Jag tycker bara det blir så dumt i förhållande till verkligheten, precis som du skriver är lagtexten dåligt formulerad. Men det är upp till staten att styra lagtexten. Eftersom installstionsarbetet kan stiga 10% pga denna enkla regel.

Denna diskussionen kanske skulle föras på elforumsdelen...
Ja, jag tycker faktiskt att du ska svara explicit det. Jag har själv inga problem med att bryta mot vissa lagar men det är väldigt bra att känna till att man gör det. Om man ramlar in via t.ex. google till tråden och läser det du skriver kan man lätt få ett intryck av att det är ok att koppla själv i juridisk mening. Vi kan lämna diskussionen om att lita på folks utsagor på internet därhän.

Jag tycker att det finns en poäng i att vara tydlig med att lagen ser ut som den gör. Inte minst för att jag hoppas på att tillräckligt många ska inse hur otroligt knäpp ellagstiftningen är och protestera så att den så småningom kan ändras.

Jag håller inte alls med om att lagtexten är dåligt formulerad. Den är tvärtom ovanligt tydlig i sin senaste tappning. Däremot är det den säger dumt. Det är en annan sak.

R Robert-san01 skrev:
Det är en rätt bra analys du gjort när du kommit fram till att inte ens vanliga, utbildade elektriker med behörighet har full koll på hur solcellssystem skall kopplas. Det finns faktiskt en certifiering för detta BFS 2015:4 CIN 2.

Något du bör tänka på som andra ofta missar är dimensionering av kablage gällande spänningsfall mm. Det och att all materiel som ex säkringar skall vara godkända för rätt spänningar och DC är något jag ofta stöter på och är fel. Så även om det är färdigkontakterat och klart från fabrik måste det dimensioneras. Ex kablaget från taket och ner kan du inte köpa färdigt så även om det skall ha MC4 kontakter måste det dimensioneras och tillverkas.

Så jag skulle säga att även om du inte har några problem att montera och dra kablar så är det något jag å det bestämdaste hävdar att en person med väldigt goda elkunskaper skall bistå/utföra.
:)
Du läser mig bokstavligt, det är självklart att man måste dimensionera alla delar korrekt map flera parametrar än de jag nämnde.

Hur många elektriker har de kunskaper, certifierade eller ej som är inblandade i solcellsinstallationer idag och runtom inom EU?

jag är tveksam till att det finns hos flera företag som gör solanläggningsinstallationer.

Eftersom det INTE finns någon kvalitetsmärkning som konsument att gå på , och det inte ens på myndigheternas information går att få fram tydligt vad som gäller blir bara paragrafrytteriet just paragrafrytteri.

Så länge inte slutkonsumenten, som blir anläggningsägare förstår detta är det en djungel.

Inget av detta uppfylls såklart av ett hemmabygge. Men om du med kunskaper kan göra en lika säker installation som de allra flesta leverantörer på marknaden då ser jag ett problem, och det ligger inte på själva hemmabygget.

tommib
R Rickard Ohlin skrev:
Inget av detta uppfylls såklart av ett hemmabygge. Men om du med kunskaper kan göra en lika säker installation som de allra flesta leverantörer på marknaden då ser jag ett problem, och det ligger inte på själva hemmabygget.
Jag håller helt med om detta. Även i andra fall än solceller.

...men jag tycker ändå att man ska vara tydlig med att man bryter mot lagen.

tommib tommib skrev:
Ja, jag tycker faktiskt att du ska svara explicit det. Jag har själv inga problem med att bryta mot vissa lagar men det är väldigt bra att känna till att man gör det. Om man ramlar in via t.ex. google till tråden och läser det du skriver kan man lätt få ett intryck av att det är ok att koppla själv i juridisk mening. Vi kan lämna diskussionen om att lita på folks utsagor på internet därhän.

Jag tycker att det finns en poäng i att vara tydlig med att lagen ser ut som den gör. Inte minst för att jag hoppas på att tillräckligt många ska inse hur otroligt knäpp ellagstiftningen är och protestera så att den så småningom kan ändras.

Jag håller inte alls med om att lagtexten är dåligt formulerad. Den är tvärtom ovanligt tydlig i sin senaste tappning. Däremot är det den säger dumt. Det är en annan sak.
Sant, i 2017 års tappning är den tydlig. Den är dåligt formulerad eftersom kraven den ställer efterlevs inte i verkligheten i många fall när det gäller solcellsinstallationer.

Återigen, denna diskussionen känns igen...

Låt oss följa regelverket och leta reda på en certifierad , godkänd solcellaanläggningsinstallatör som följer hela regelverket

Föresten, måste anläggningen CE märkas ;)?

Eftersom regeringen aviserat en stor öknimg av bidraget till solelsinstallationer samt en ökad stödnäandel ser jag att de närmaste åren kommer antalet installationer hos privatpersoner öka dramatiskt oavsett hur de utförs.

Då vore det kanske till pass att påverka våra folkvalda så att en liten summa avsätts för att formulera krav på installatörerna på ett sätt så att man som konsument inte behöver gå in i föreskrifter mm. Mig veterligen finns inte det.

Och återigen den dumma elsäkerhetslagen som ställer krav på anläggningsägaren, Agda 75 år gammal att förstå vad hon behöver göra...

R Rickard Ohlin skrev:
Sant, i 2017 års tappning är den tydlig. Den är dåligt formulerad eftersom kraven den ställer efterlevs inte i verkligheten i många fall när det gäller solcellsinstallationer.

Återigen, denna diskussionen känns igen...

Låt oss följa regelverket och leta reda på en certifierad , godkänd solcellaanläggningsinstallatör som följer hela regelverket

Föresten, måste anläggningen CE märkas ;)?
Det finns cert installatörer. Jag vet inte hur många men bara på certifieringen jag examinerade på var vi 6st och det var i november så det borde vara rätt många idag. Incert är acrediteringsorgan, kolla hos dem.

Säljer man anläggningar som företag måste man kunna ge ett CE intyg för den.

R Rickard Ohlin skrev:
Eftersom regeringen aviserat en stor öknimg av bidraget till solelsinstallationer samt en ökad stödnäandel ser jag att de närmaste åren kommer antalet installationer hos privatpersoner öka dramatiskt oavsett hur de utförs.

Då vore det kanske till pass att påverka våra folkvalda så att en liten summa avsätts för att formulera krav på installatörerna på ett sätt så att man som konsument inte behöver gå in i föreskrifter mm. Mig veterligen finns inte det.

Och återigen den dumma elsäkerhetslagen som ställer krav på anläggningsägaren, Agda 75 år gammal att förstå vad hon behöver göra...
Just det kravet är framlagt i BFS.

Jag har cert #3 :)

Kunde nästan tro det :)

Min fråga om CE märkning var retorisk...

Om du inte får ett CE märke /intyg mm så är ju anläggningen olaglig. Nicht brauchen.

Det är ju en showstopper för privata installationer, man kan förvisso utfärda en CE märkning själv men...

R Rickard Ohlin skrev:
Kunde nästan tro det :)

Min fråga om CE märkning var retorisk...

Om du inte får ett CE märke /intyg mm så är ju anläggningen olaglig. Nicht brauchen.

Det är ju en showstopper för privata installationer, man kan förvisso utfärda en CE märkning själv men...
Det där med CE märkningen är lite speciellt. Det brukar räcka med att man kan visa CE dokument men minst viktigt är faktiskt att man kan visa intyg på att utrustningen uppfyller SS-EN direktiven. Egentligen måste man ha båda för att få använda och koppla den mot elnätet. Sedan kan nätägaren även begära intyg på skyddsinställningar och de har rätt att neka dig inkoppling om inte alla dessa 3 intyg kan presenteras.

Något CE godkännande för hela anläggningen har jag tolkat det inte skall behövas då den inte går under maskindirektivet som ex ett vindkraftverk gör. Vi har vissa kunder som krävt ett intyg på att anläggningen uppfyller CE kraven, men normalt räcker det med "Letter of confirmacy" för CE och SS-EN för växelriktaren.

Som privatperson så skulle jag begära ett TÜV eller CE intyg på inverter, skenor och paneler samt datablad på kablar, kontakter mm samt en egenkontroll. Då är man rätt safe gällande inkoppling och användning, man kan spåra så att materielen är rätt för applikationen och du har en chans att få fatt i reservdelar.

Växelriktaren skall ju uppfylla den där SS-EN standarden så att den släcker ner sig vid nätbortfall, och är det inte en del av dokumentationen som behörig elektriker skickar till nätägaren men det är ju en tillverkardeklaration (letter of confirmacy) som tillverkaren av växelriktaren utfärdar.

Vad visar intyget på skenor? Finns det något att intyga mot för dessa?

Även om det inte finns något CE intyg räcker nog egenkontrolldokument rätt långt.
Samt tydlig dokumentation på komponenter.

Det kommer krävas mycket grov försumlighet av en privatperson som köper en installation av någon yrkesverksam om hen skall få problem med brister i CE eller liknande. Man har ju dessutom ett starkt konsumentskydd och köper man totalentreprenad så får installatören ta smällen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.