Inlägget är info om hur jag försöker lösa mitt glidskyddsproblem.
Snart är det skorstensinspektion. Förra gången klagade räddningstjänsten på att stegen jag hade skruvat fast i gamla trädäcket inte dög, så nu var det dags att installera "glidskydd".
Taket är platt, pappat. Jag vägrar borrar hål i pappen. Jag är konspirationsteoretiker så jag tror att om jag borrar hål i pappen kan utomjordingar tvinga vatten in i hålen (oavsett hur tätade de är) och vattnet kommer rinna uppåt hela vägen upp till nock och fylla hela taket med flera tusen liter vatten så att hela huset möglar sönder.
Så jag drog till brutiken och skaffade glidskydd som egentligen ska sättas ovanpå läkten innan plåten / pannorna, och jag började skruva underifrån:
Här ser man distanserna. Främre brädan är typ 5mm ifrån vindskivan också, för extra luft. Om det bildas kondens på ovansidan 120orna finns det luft att rinna fram och ner.
Jag hängde min tjocka kropp (90kg) i ena glidskyddet och det gick rätt bra, alltså bör båda två klara 180kg. Enligt rekommendationerna ska glidskyddet klara 150kg.
Klagar räddningstjänsten kan jag ersätta 45x45orna med 45x70 eller whatever.
Sedan kan räddningstjänsten rapportera tillbaka till kommunen att fastigheten har klarat brandinspektionen, så kan människorna påvuxendagisetkommunhuset skriva i sin rapport att de har stämplat och vänt ännu ett papper.
Jag uppdaterar tråden med räddningstjänstens utlåtande.
Snart är det skorstensinspektion. Förra gången klagade räddningstjänsten på att stegen jag hade skruvat fast i gamla trädäcket inte dög, så nu var det dags att installera "glidskydd".
Taket är platt, pappat. Jag vägrar borrar hål i pappen. Jag är konspirationsteoretiker så jag tror att om jag borrar hål i pappen kan utomjordingar tvinga vatten in i hålen (oavsett hur tätade de är) och vattnet kommer rinna uppåt hela vägen upp till nock och fylla hela taket med flera tusen liter vatten så att hela huset möglar sönder.
Så jag drog till brutiken och skaffade glidskydd som egentligen ska sättas ovanpå läkten innan plåten / pannorna, och jag började skruva underifrån:
- Hittade två takstolar (var visst 1150 cc)
- klamrade fast 4st distanser för fuktens skull
- tog två 45x120 i passande längd (takstol + 45mm på var sida)
- 6x120mm x 2st per sida, per bräda
- sedan 45x45 i rätt längd och minst 2st 5x80 per sida, per bräda
- slutligen glidskydden och samtliga medföljande farmarskruv, plus några extra 5x40 ankarskruv så att alla hålen användes
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ser man distanserna. Främre brädan är typ 5mm ifrån vindskivan också, för extra luft. Om det bildas kondens på ovansidan 120orna finns det luft att rinna fram och ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hängde min tjocka kropp (90kg) i ena glidskyddet och det gick rätt bra, alltså bör båda två klara 180kg. Enligt rekommendationerna ska glidskyddet klara 150kg.
Sedan kan räddningstjänsten rapportera tillbaka till kommunen att fastigheten har klarat brandinspektionen, så kan människorna på
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri C5 utomhus 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
319 kr inkl moms
Läs mer
Smart tänkt! 🤔R ReMaxBerea skrev:
Tänk oxo på att kolla att avloppsavluftningen år ordentligt tätad så inte utomjordingarna fyller taket med avloppsvatten istället. 🤔
Inte en aning vad sotaren tycker. Men jag hade varit nöjd.R ReMaxBerea skrev:Inlägget är info om hur jag försöker lösa mitt glidskyddsproblem.
[bild]
- Hittade två takstolar (var visst 1150 cc)
- klamrade fast 4st distanser för fuktens skull
- tog två 45x120 i passande längd (takstol + 45mm på var sida)
- 6x120mm x 2st per sida, per bräda
- sedan 45x45 i rätt längd och minst 2st 5x80 per sida, per bräda
- slutligen glidskydden och samtliga medföljande farmarskruv, plus några extra 5x40 ankarskruv så att alla hålen användes
[bild]
Sedan kan räddningstjänsten rapportera tillbaka till kommunen att fastigheten har klarat brandinspektionen, så kan människorna påvuxendagisetkommunhuset skriva i sin rapport att de har stämplat och vänt ännu ett papper.
Skoj och roligt du skriver😁🤣
Klicka här för att svara