Hej,
Fick ett nytt elemen installerat igår. Ingen värme i det.

Känner på rören innan elementet och det nedre röret är varmt och det övre är kallt.

På Thermopanels instruktion verkar det som att varmt ska in i övre ingången vid sidoanslutning.

Är det felinstallerat och därför det inte ger värme?
 
  • En nyinstallerad radiator med röranslutningar; det övre röret är markerat med blått och det nedre med rött. Inlägget frågar om felinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram över Thermopanel V4 radiator med ventilhuset som visar två sidoanslutningar för in- och utgående rör, med specifikationer och mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mjolnir skrev:
Hej,
Fick ett nytt elemen installerat igår. Ingen värme i det.

Känner på rören innan elementet och det nedre röret är varmt och det övre är kallt.

På Thermopanels instruktion verkar det som att varmt ska in i övre ingången vid sidoanslutning.

Är det felinstallerat och därför det inte ger värme?
Du måste koppla tilloppet i övre anslutningen å utloppet i nedre.
Inte tvärtom.
 
E ekmariek skrev:
Du måste koppla tilloppet i övre anslutningen å utloppet i nedre.
Inte tvärtom.
Tack, av nån anledning var rören korsade just på det stället. Tur/retur kom upp från "fel sida" ur golvet på andra sidan väggen som dessa rör skarvats på. Montörerna löste det, de skarvade om allt och så vidare.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.