120 759 läst ·
230 svar
121k läst
230 svar
Installerar FTX i 70-talsvilla
ulfben skrev:
Och jag tackar för din grundliga redogörelse. Är fantastiskt roligt att följa även om du ger mig lite ångest att jag inte påbörjat mitt arbete ännu!
Märkligt med att solidduct inte har satt flexdämpare direkt efter aggregatet. Satte flexdämpare på till, från, av och utluft direkt efter aggregatet, och det ångrar jag verkligen inte, mycket lättare att få till dragningen vid aggregatet. Sen har jag två fasta dämpare på från och till-luft direkt efter flexdämparna, men då går det ju att separera på dem så att man får in isolering emellan.
Lite oklart om ditt problem är att dämparna tar i "golvet", men värt att nämna att aggregatet borde komma upp en bit när du lägger markskivor mellan golv och aggregat (enligt Östbergs instruktioner).
Angående isolering, jag körde 2x45 byggmatta samt vindduk+byggfolietejp (för att hålla isoleringen på plats). Inspirerades av Touchofreds ritning när jag skar isoleringen (https://www.byggahus.se/forum/threads/isolering-spiroroer.279659/page-2#post-2517282). Är en del pill att få rätt avstånd, men med lite trigonometri får man fram vilka avstånd man ska skära efter. Kan skriva en utförlig förklaring om intresse finns. Finns lite bilder här och här.
Lite oklart om ditt problem är att dämparna tar i "golvet", men värt att nämna att aggregatet borde komma upp en bit när du lägger markskivor mellan golv och aggregat (enligt Östbergs instruktioner).
Angående isolering, jag körde 2x45 byggmatta samt vindduk+byggfolietejp (för att hålla isoleringen på plats). Inspirerades av Touchofreds ritning när jag skar isoleringen (https://www.byggahus.se/forum/threads/isolering-spiroroer.279659/page-2#post-2517282). Är en del pill att få rätt avstånd, men med lite trigonometri får man fram vilka avstånd man ska skära efter. Kan skriva en utförlig förklaring om intresse finns. Finns lite bilder här och här.
Idag har vi fått klart* imkanalen, klyddat ihop en förlängning och stos för fyrkantsröret, samt skruvat loss allt vi gjorde igår börjat om med aggregatet.
Vi började med spisfläkten. Klädde av boxen och tog loss den underdimensionerade flexslangen som gick rakt ut ur taket och ledde in regnvatten varje gång det regnade...
Sågade upp ett ~29cm hål för en 30cm brandisolerad kanal. Hade balkar ivägen, så lite fippligt men den kom igenom.
Borrade in lite plugg och torrmonterade stosen innan vi blandade lite bruk, lade tillbaka en halv sten och putsade till murstocken
Så fort bruket härdat något så kom vi tillbaka och drog fast en stos med skruv och pannkitt.
Dessvärre drog jag huvudet av ena skruven och var för lat för att borra ny plugg, så jag köttade bara på med pannkitt för att täta det hörnet mot murstocken
Några timmar senare drog vi hela längden med temporär upphängning. Ska flytta banden till takstolarna senare, och kanske måste brandisolera sträckan? Hänger 10cm över tänkt lösullsnivå. Men allt är monterat och funktionellt.
Ljudnivån på spisfläkten sjönk drastiskt med den nya kanalen. Nu kan man ha en konversation i rummet även med fläkten på fullblås.
Vi hade ju ett galvat fyrkantsrör som smög sig längs murstocken hela vägen ned till taket i tvättstugan. Denna ville vi återanvända för tilluft, vilket kräver lite klabbande. Vi kapade den bit som anslöt till skorstenen på vinden, bockade en stos på den och använde denna konstruktion för att komma ner en bit i källaren (mynnade annars precis i taket)
Vi ska bara på med böj och skicka den rätt igenom väggen till gillestugan. Dessvärre har Cramo inte lyckats få hem sitt horisontalstativ på hela veckan så imorgon kanske vi försöker fulborra oss igenom väggen med lilla borrknackaren. Tänkte lägga röret längs teglet här och gömma det i en box sen.
What else... Just ja; ytterligare timmar på att finurla fram och tillbaka, innan vi slutligen kom fram till att återgå till Soliducts layout. Rev vad vid skruvat upp igår, roterade aggregatet och kontrollmätte och bekräftade att deras tänkta dragning, med mindre justeringar, blir enklast praktiken.
(Mycket labbande, mycket rörigt)
Ljudämparna får verkligen inte plats bredvid varandra (överlappar 1cm när de sätts på aggregatet), men genidraget som slog oss först idag är att vi enkelt kan förskjuta dem! Tilluften kan sitta som på på ritningen. Frånluften kan ha sin dämpare ett fack längre bort, kanske ännu mer!
Imorgon måste min bror åka hem igen så tempot kommer sjunka betydligt. Innan dess ska vi dock försöka etablera den här startbanan; att bygga kanalerna till och med de båda ljuddämparna. Vi ska också testa att fulborra källarväggarna. När han åkt så tänker jag nog försöka bygga och skicka in alla stående kanaler. Att sätta dem på plats kommer aldrig vara i vägen, och det kommer minska mängden lösa delar som skrotar i garaget.
Får se vad vi hinner med! Börjar bli lite mör nu.
Vi började med spisfläkten. Klädde av boxen och tog loss den underdimensionerade flexslangen som gick rakt ut ur taket och ledde in regnvatten varje gång det regnade...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sågade upp ett ~29cm hål för en 30cm brandisolerad kanal. Hade balkar ivägen, så lite fippligt men den kom igenom.
Logga in
Skapa konto
Borrade in lite plugg och torrmonterade stosen innan vi blandade lite bruk, lade tillbaka en halv sten och putsade till murstocken
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så fort bruket härdat något så kom vi tillbaka och drog fast en stos med skruv och pannkitt.
Logga in
Skapa konto
Dessvärre drog jag huvudet av ena skruven och var för lat för att borra ny plugg, så jag köttade bara på med pannkitt för att täta det hörnet mot murstocken
Några timmar senare drog vi hela längden med temporär upphängning. Ska flytta banden till takstolarna senare, och kanske måste brandisolera sträckan? Hänger 10cm över tänkt lösullsnivå. Men allt är monterat och funktionellt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ljudnivån på spisfläkten sjönk drastiskt med den nya kanalen. Nu kan man ha en konversation i rummet även med fläkten på fullblås.
Vi hade ju ett galvat fyrkantsrör som smög sig längs murstocken hela vägen ned till taket i tvättstugan. Denna ville vi återanvända för tilluft, vilket kräver lite klabbande. Vi kapade den bit som anslöt till skorstenen på vinden, bockade en stos på den och använde denna konstruktion för att komma ner en bit i källaren (mynnade annars precis i taket)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vi ska bara på med böj och skicka den rätt igenom väggen till gillestugan. Dessvärre har Cramo inte lyckats få hem sitt horisontalstativ på hela veckan så imorgon kanske vi försöker fulborra oss igenom väggen med lilla borrknackaren. Tänkte lägga röret längs teglet här och gömma det i en box sen.
Logga in
Skapa konto
What else... Just ja; ytterligare timmar på att finurla fram och tillbaka, innan vi slutligen kom fram till att återgå till Soliducts layout. Rev vad vid skruvat upp igår, roterade aggregatet och kontrollmätte och bekräftade att deras tänkta dragning, med mindre justeringar, blir enklast praktiken.
Logga in
Skapa konto
(Mycket labbande, mycket rörigt)
Ljudämparna får verkligen inte plats bredvid varandra (överlappar 1cm när de sätts på aggregatet), men genidraget som slog oss först idag är att vi enkelt kan förskjuta dem! Tilluften kan sitta som på på ritningen. Frånluften kan ha sin dämpare ett fack längre bort, kanske ännu mer!
Logga in
Skapa konto
Imorgon måste min bror åka hem igen så tempot kommer sjunka betydligt. Innan dess ska vi dock försöka etablera den här startbanan; att bygga kanalerna till och med de båda ljuddämparna. Vi ska också testa att fulborra källarväggarna. När han åkt så tänker jag nog försöka bygga och skicka in alla stående kanaler. Att sätta dem på plats kommer aldrig vara i vägen, och det kommer minska mängden lösa delar som skrotar i garaget.
Får se vad vi hinner med! Börjar bli lite mör nu.
Redigerat:
Bra jobbat! Hur har ni fäst hålbanden, skruvade direkt i kanalen utan att svepa om? (Eftersom de är vinkelräta mot kanalen). Tänkte själv svepa om kanalen och fästa med sexkantskruv efter tips från Jsten här:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ed-era-hus-idag.167378/page-1839#post-4764053
Vad har ni för stenblock i källaren, leca eller blåbetong? Svårt att se. Bra att få till ordentlig ventilation om det är blåbetong ju
drygt att behöva vända aggregatet igen men det blev säkert riktigt bra nu.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ed-era-hus-idag.167378/page-1839#post-4764053
Vad har ni för stenblock i källaren, leca eller blåbetong? Svårt att se. Bra att få till ordentlig ventilation om det är blåbetong ju
drygt att behöva vända aggregatet igen men det blev säkert riktigt bra nu.
De är temporärt upphängda i en plåtskruv (som ändå ska sitta i varje övergång). Snabbaste och enklaste var melodin. Banden är till och med skruvade rakt in i råsponten.T Tobbe_G skrev:
Ska flytta upphängningen till takstolarna imorgon, innan takläggaren river den sidan på måndag och behöver lägger ny papp.**
Perfekt - tack för tipset! Passade på att handla beslag idag så jag kan göra likadant.
Ja, och idag gjorde vi äntligen framsteg! Vi började morgonen här;
Logga in
Skapa konto
Och vid 12, när vi fick sluta för att köra min bror till flyget, så var vi här;
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vi valde som sagt att följa planen från Soliduct, men bytte plats på dämparen på frånluften för att slippa kollisionen. Nu hänger den ett fack längre bort, inne bland takstolarna.
Det betyder att vi monterat alla 200mm kanaler* och kommit ner till 125 och 160 respektive. Layouten är bestämd och jag ska bara slutföra pusslet med alla små avstick.
Eftersom att Cramo aldrig fick tillbaks stativet vi väntade på för att kunna kärnborra källarväggarna så beslutade vi att helt sonika idiotborra och se hur det går.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tvättstuga till gillestugan:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Under tiden som vi lade rörpussel så har sambon fortsatt med gipsning, samt avslutat ett altandörrsbyte och börjat sätta upp lister och måla dörren invändigt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vår originaldörr gick helsönder och kunde inte låsas (spanjolettlås, 2500kr för reservdelar, inga begagnade att plocka från). Hon hittade den här dörren + karm begagnadade för en hundralapp och tänkte att det var värt ett försök.
Behöver lite nya beslag (och färg på utsidan), men löser ju problemet ypperligt!
* Förutom avluft och uteluft (rören till kombidonet på gaveln?) då vi hade sönder båda flexidämparna... Försöker avgöra om jag ska beställa två nya dämpare, eller montera spiro och skita i att det kanske susar lite över garaget.
** På tal om takläggaren så rev de tegelpannorna på västra taket i torsdags. Sen tog de ledigt fredagen och lämnade mig med blottad 50 år gammal papp tills på måndag. Givetvis regnade det in under natten till idag...
Logga in
Skapa konto
Tur att jag lagt ångbroms så vattnet samlade i facket...
Redigerat:
Tråkigt med läckage men nog tyvärr ganska vanligt. Svårt att hinna med att riva pannor och läkt och byta papp på en och samma dag.
Var själv på vinden igår för att få upp belysning (har ingen alls idag). Måste beundra att ni hållit på däruppe, igår tror jag vi hade runt 22 C utomhus och det var ändå galet varmt uppe på vinden.
Får jag fråga vad ni har för belysning, ser ut att ge bra ljus. Är det en vanlig glob, typ sån här:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...ysning/badrumsarmaturer/keramiksockel-240176/
Väljer mellan glob eller LED-armatur (lysrörsform) och kan inte bestämma mig.
Var själv på vinden igår för att få upp belysning (har ingen alls idag). Måste beundra att ni hållit på däruppe, igår tror jag vi hade runt 22 C utomhus och det var ändå galet varmt uppe på vinden.
Får jag fråga vad ni har för belysning, ser ut att ge bra ljus. Är det en vanlig glob, typ sån här:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...ysning/badrumsarmaturer/keramiksockel-240176/
Väljer mellan glob eller LED-armatur (lysrörsform) och kan inte bestämma mig.
Synd att börja jobbet på en torsdag och ta ledigt fredagen. Lämnat mig över helgen och nu har det regnat in två nätter i rad, fyra fack påverkade hittils.T Tobbe_G skrev:
Det torkar väl, men så onödigt.
Yes, precis sådana glober, 2 stycken. Vi drog om all el strax efter att vi flyttat in. Då hade jag det här jobbet i åtanke och bad elektrikern dra fram belysning och eluttag på vinden (samt på fasaden, båda sidorna av huset). Alla dessa uttag och lampor har varit guld värda.
Jag hade valt något långsmalt på vinden istället för globerna - då når du fler fack med färre skuggor. Vi behöver fortfarande en bygglampa och pannlampor för att kunna jobba i många fack.
Hm... nu när jag tänker på det så har jag ju en 5 meter utomhus-ledlist. Kanske skulle ta och hänga upp den mellan takstolarna kring aggregatet.
Redigerat:
Ja, planeringen kunde varit betydligt bättre med tre dagars blottande av pappen.
Nu gör du mig velig. frun och jag har precis resonerat oss fram till globerna för dess enkelhet och att de är i porslin och glas vilket passar för en kallvind.
2 st. på vardera sida murstock, totalt 4 st.
Men som du påstår finns ju risk för skuggfällning.
Nu gör du mig velig. frun och jag har precis resonerat oss fram till globerna för dess enkelhet och att de är i porslin och glas vilket passar för en kallvind.
2 st. på vardera sida murstock, totalt 4 st.
Men som du påstår finns ju risk för skuggfällning.
Borde inte hantverkarna kunnat slänga upp presenningar som skydd? Jag hjälpte svågern med det när dem bytte tak. Vi rev och avslutade med att sätta x antal presenningar som skydd, på måndagen kom företaget som skulle fixa taket och la ny papp.
Så... vertikala rör. Räcker det om de hänger i varandra från vinden (med gängse plåtskruvar förstås), eller bör jag dra fast dem mot väggen på vägen ner till källaren? Jag övertänker antagligen det här, men jag var så väldigt tacksam att eternitkanalerna inte satt fast någonstans. Kunde lyfta ur samtliga utan att riva en vägg eller ens flytta ett skåp. Kan inte bestämma mig om det är vansinne att sätta fast spirorören i schakten eller inte.
Och hur gör jag med vertikala rör som har flexdämpare?
Det verkar jättedumt att låta rör hänga från dämparen. Kommer jag ångra mig ifall jag sätter dem sist i längden? Eg. låt dem hänga ned någon centimeter under taket så jag kan få på donet, och sen pressa upp det lite och skruva fast donet underifrån. Rimligt?
Och hur gör jag med vertikala rör som har flexdämpare?
Logga in
Skapa konto
Det verkar jättedumt att låta rör hänga från dämparen. Kommer jag ångra mig ifall jag sätter dem sist i längden? Eg. låt dem hänga ned någon centimeter under taket så jag kan få på donet, och sen pressa upp det lite och skruva fast donet underifrån. Rimligt?
[QUOTE="
Angående isolering, jag körde 2x45 byggmatta samt vindduk+byggfolietejp (för att hålla isoleringen på plats). Inspirerades av Touchofreds ritning när jag skar isoleringen (https://www.byggahus.se/forum/threads/isolering-spiroroer.279659/page-2#post-2517282). Är en del pill att få rätt avstånd, men med lite trigonometri får man fram vilka avstånd man ska skära efter. Kan skriva en utförlig förklaring om intresse finns. Finns lite bilder här och här.[/QUOTE]
Jag blev aldrig kompis med Touchofreds, så har du en bra förklaring och kanske mått exempel hade det varit bra, När jag gjorde min isolering blev jag rekommenderad att 50mm var tillräckligt, Men det är det inte så jag har lagt på 50mm till och har just böjarna kvar.
Angående isolering, jag körde 2x45 byggmatta samt vindduk+byggfolietejp (för att hålla isoleringen på plats). Inspirerades av Touchofreds ritning när jag skar isoleringen (https://www.byggahus.se/forum/threads/isolering-spiroroer.279659/page-2#post-2517282). Är en del pill att få rätt avstånd, men med lite trigonometri får man fram vilka avstånd man ska skära efter. Kan skriva en utförlig förklaring om intresse finns. Finns lite bilder här och här.[/QUOTE]
Jag blev aldrig kompis med Touchofreds, så har du en bra förklaring och kanske mått exempel hade det varit bra, När jag gjorde min isolering blev jag rekommenderad att 50mm var tillräckligt, Men det är det inte så jag har lagt på 50mm till och har just böjarna kvar.
Visade sig vara en icke-fråga. Flexdämparen går inte igenom hålen vi borrade i bjälklaget. Mönstret som framträder är att jag borde sluta ifrågasätta ritningen och tänka efter så mycket...ulfben skrev:
Logga in
Skapa konto
(Notera att övre spirot hänger i band. Det nedersta kommer stå på donet)
Tillbaks på jobbet nu så jag rör mig betydligt långsammare. Idag har jag fått gjort första avstickaren från huvudstammen; sovrum och gym i källaren.
Logga in
Skapa konto
Ska köpa en lämplig hålsåg imorgon för att släppa ut dem i taket och koppla på tilluftsdonen.
Redigerat:
Jag har alla stegen framför mig så mycket intressant att följa! Vad menar du med att röret kommer stå på donet i källaren, donet är väl bara fastskruvat inuti spiroröret? Eller du har tänkt att donet ska skruvas fast i taket i källaren? Text från Soliduct:ulfben skrev:
Visade sig vara en icke-fråga. Flexdämparen går inte igenom hålen vi borrade i bjälklaget. Jag borde alltså sluta tänka efter så mycket och bara följa ritningen och lita på den.
[bild]
(Notera att övre spirot hänger i band. Det nedersta kommer stå på donet)
Tillbaks på jobbet nu så jag rör mig betydligt långsammare. Idag har jag fått gjort första avstickaren från huvudstammen; sovrum och gym i källaren.
[bild]
Ska köpa en lämplig hålsåg imorgon för att släppa ut dem i taket och koppla på tilluftsdonen.
”OBS! Fästram ingår med tätningslist. Den separata fästramen som har detaljmått ansluts först till kanalen inifrån rummet med nitar eller plåtskruvar. Sedan vrids ventilen/luftdonet mot fästramen och installationen är klar.”
Blev det sexkantskruv för att fästa hålbanden i varandra?