T
Gott, då ska du plugga igen friskluftsintagen nu som jag antar att du har i källaren?

Yesbox!

I början hade jag tänkt att bara fylla dem med fogskum, men det kändes lite för klyddigt även för mig. Så jag plockade upp isolering, "putskiva", av 100mm stenull. Som en markskiva men mycket billigare.

Tänkte helt sonika skära ut kuber och fylla hålen i källarväggarna (28-38cm tjocka). Lämnar ventilgaller på utsidan. Invändigt kanske man slabbar på lite spackel / puts den sista centimetern?

Tror ni det kan fungera, eller behöver stenullen skyddas utifrån också?

Redigerat:
Har du någon länk till putsskivorna? Har även jag ett par ventiler som behöver sättas igen.

T
Jag sågade ut cylindrar från lecablock och fyllde sedan hålet med murbruk innan vårt badrumsbygge. Det senare gjorde dock en murare :)
Borde gå att knacka ut block också för att passa ett fyrkantigt hål.

• Murbruk fyller ett utskuret hål i en vägg under ett badrumsbygge, med omgivande träkonstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med sicksack-mönstrade tegelstenar och en cylindrisk utskärning fylld med murbruk.
    Skapa konto
  • Vägg av lecablock med utskuret cylindriskt hål fyllt med murbruk.
    Skapa konto
  • Tre utsågade cylindrar av lecablock som ligger på ett betonggolv vid rörledningar.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
kingen101 och 4 till
  • Laddar…
Isolerfirman hörde av sig eftermiddags. De kommer imorgon vid 07 och blåser in lösullen.

Och så säger han; "du, förresten. Träfibern du beställt måste läggas 8cm djupare än glasullen som vi räknade på först. Jag har glömt att säga det."

Så... Jag har lagt plattform och gångbro på 52 centimeter. Det skulle ha varit 60! Det finns ingen chans att jag hinner skruva loss gångbron och bärlinan för att höja hela installationen. Istället fick jag försöka lista ut hur jag höjer bärlinan kring kritiska delar (runt skorstenen, imkanalens rensluckor och bakom aggregatet, så dessa kan få golv senare), samt och hur jag fredar aggregatets platform och gångbron från lösullen.

Upphöjd träbärlina i vindskonstruktion med isolering, verktyg och en pågående installation av en gångbro.
Skapa konto

Lösningen blev att, på strategiska platser, klicka i en bräda till i bärlinan, vilket ger 10cm extra höjd. Jag använde samtidigt dessa förhöjningar för att klämma en sarg mot den lilla bit gångbro som jag hunnit bygga hittills.

Träkonstruktion på vind med bärlinor höjda genom extra inmonterade brädor och delvis synlig gångbro.
Skapa konto

Planen var att lägga klart bron, bredare, idag. Nu gick tiden och planken till detta pyssel istället.

Vind med träbalkar och plattform under byggnation, elledningar synliga, isolering i bakgrunden.
Skapa konto

Förhoppningsvis är detta det sista jag behöver göra själv på vinden.

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
kingen101 och 1 till
  • Laddar…
Nu ska vi äntligen få mössa på huset!
Arbetare på en vind isolerar taket med inblåsningsmetoden.
Skapa konto

... And done!
Isolerad vind med synliga träbjälkar och isoleringsmaterial på golvet.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
kingen101 och 7 till
  • Laddar…
T
Härligt, 500 mm då? Eller 600 mm? Hur lång tid tog det?

Redigerat:
De blåste in nästan 600mm för att träfibern sätter sig mer än glasullen gör. De började 7 och hade varit klara vid ~11, men maskinen gick sönder med ~10 minuter kvar av arbetet! De kom alltså inte härifrån förrän senare på eftermiddagen. Maximalt oflyt!

De var dock totalt proffsiga och försökte inte stressa iväg. De reparerade lastbilen, fyllde ut exakt, bad mig dubbelkolla och sen såg de till att ställa iordning och göra snyggt. Dammade till och med av min utrustning och landgång så att vi kan fortsätta jobba däruppe utan att dra med oss massa träfiberdamm överallt.

Du har sagt ett par gånger att du har ett eget ventprojekt på gång. Drar du igång en tråd när det startar?

• Älska
Appendix
  • Laddar…
T
600 mm, maxat (y)

Nä, det kommer jag inte att våga.:) Har inte alls samma framfart. Har två barn med diverse aktiviteter på vardagar så lägger arbetet på lördagar enbart så det går fantastiskt långsamt framåt. Nu är fokus kattvindarna som vi tömde på 2-2,5 dm sand och bråte i somras och nu står oisolerade med rått betongbjälklag inför stundande vinter.

Men har varit kul att följa dig och kommer snegla på dina bilder när jag ska hänga upp kanalerna i hålband m.m.

• Gilla
ulfben
  • Laddar…
Uppdaterade första posten med en liten budgetsammanställning. Lägger den här också. Har inte fått slutfakturan från isolerfirman ännu så det blir säkert någon liten uppdatering senare.

Kalkylblad med kostnader för ventilation, tilläggsisolering och hemmabio, totalt 182 559 kr.

Och beräkning av återbetalningstiden för isoleringsjobbet landar på 13-18 år, beroende på om jag hade 20cm eller bara 15cm spån tidigare.
Textdokument som visar en beräkning av energibesparing och återbetalningstid för isolering av vinden på Lyegatan 17.
Skapa konto

Budgetsammanställning av isoleringsprojekt för vind bjälklag med kostnader, energibesparingar och återbetalningstid.
Skapa konto

(Beräkning gjord på 1.5kr/kwh. kalkylatorn använder annan lösull, men det är likvärdigt u-värde)

Det var med andra ord lite för dyrt att leja bort spånsug och lösullsblåsning. Vill man komplicera det hela så finns kanske indirekta värden som ökad komfort, att vi potentiellt kan välja en mindre värmepump när vår nuvarande dör, att huset värderas något högre än likvärdiga hus utan isolering, osv.

Men framförallt så är det gött att känna att vi fått gjort mycket på kort tid, utan att gå sönder. Och att vi har gjort allt vi kan där uppe, minskat driftskostnaderna, och aldrig behöva tänka på vinden igen.

Update: fakturan landade på 37 700:- efter rot och avdrag för eget arbete. Totalpris för isoleringsjobbet alltså 71 274kr eller 619kr/kvm. Återbetalningstiden för isolering blir därmed 12-17år, istället för 13-18år.

Redigerat:
Så har vi täljt till ett frigolitlock också. 50mm XPS.
Frigolitlock av 50mm XPS på vinden med trådlösa sensorer och byggverktyg.
Skapa konto

Vindstrappa med ihopfällbar stege och installerat frigolitlock, ämnat för isolering.
Skapa konto

Har även installerat lite trådlösa fukt- och temperatursensorer (Aqara) på vinden.
Skärmvisning av en app som visar luftfuktighet och temperatur på vinden, uppdelat i norr och söder.
Skapa konto

Jag vill ha Trygghetsvakten men tycker att 16 000 är helt obscent dyrt! Min plan är helt sonika att bygga en ghettolösning med någon billig kanalfläkt / badrumsfläkt som jag styr från Home Assistant med hjälp av dessa billiga sensorer och en smartplug eller smartlampa. Eg. fläkten kan antingen startas med en plugg, eller så kan jag montera en som som startar med belysningen. Har ni tips på en rimlig fläkt så tas det tacksamt emot.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
freddan_80 och 2 till
  • Laddar…
T
Utetemperatur på vinden ju = bra isolering! (y)

ska du styra fläkten på fukthalt så den blåser ut i murstocken när/ OM de blir för fuktigt? Kanalfläktar kan man få för en relativt billig slant väl?

T Tobbe_G skrev:
[...]
ska du styra fläkten på fukthalt så den blåser ut i murstocken när/ OM de blir för fuktigt? [...]
Oooh! Det hade jag inte ens tänkt på. Att skicka ut luften via murstocken vore ju rätt elegant. Och jag har en ledig kanal där som redan är tillgänglig från vinden! Min tanke var annars att blåsa ut ur existerande hål i gaveln (eller; in från söder, ut åt norr), samt komplettera med kallraskydd så gavelventilen är stängd när fläktarna inte går.

Men jag har kommit på en enklare lösning som jag startar med. Ska hänga upp en vanlig elvärmeslinga (precis som Trygghetsvakten har!) en bit över lösullen. Att höja temperaturen en grad minskar relativ luftfuktighet med 5-6%. En elvärmeslinga drar ~10w/meter (så 300-400w totalt) och är svinenkel att styra med en smartplug.

Nu när vi har ny ångbroms, ny ventilation inomhus och stängt takfötterna, så bör luftfuktigheten på vinden vara ganska trög. Jag misstänker alltså att värmeslingan inte behöver köras många timmar på ett år, om ens alls!

Jag kommer nog komplettera med styrd ventilation också. Men efter lite läsning så förstår jag att ventilation, under större delen av året, inte är en realistisk metod för att sänka fuktnivån. På sommaren kommer den göra nytta, men höst / vinter / vår så är det inte många dagar med torrt uteklimat.

T
Se till att fästa elslingan ordentligt så den inte trillar ner i 600 mm brännbart material! ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.