3 407 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Installera W7 - ingen CD-läsare?
Är det inte en laptop vi pratar om? Om så är fallet är det betydligt svårare och dyrare och byta den så det är bättre att köra extern.Kjell_G skrev:
Med 99% sannolikhet så är det där en standardläsare som sitter där innanför. Dock så är eject-knappen och den vita luckan en del av datorhöljet. Eject-knappen du trycker på är bara en plastbit som i sin tur trycker på den "riktiga" knappen.
Det här kan vara ett problem då den CD-läsare du köper eventuellt inte har exakt samma form på framsidan på släden. Det kan man eventuellt fixa genom att haka av fronten på den (den svarta plattan längst fram på den andra bild).
Det här kan vara ett problem då den CD-läsare du köper eventuellt inte har exakt samma form på framsidan på släden. Det kan man eventuellt fixa genom att haka av fronten på den (den svarta plattan längst fram på den andra bild).
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 184 inlägg
Håller helt med .Nyfniken skrev:Med 99% sannolikhet så är det där en standardläsare som sitter där innanför. Dock så är eject-knappen och den vita luckan en del av datorhöljet. Eject-knappen du trycker på är bara en plastbit som i sin tur trycker på den "riktiga" knappen.
Det här kan vara ett problem då den CD-läsare du köper eventuellt inte har exakt samma form på framsidan på släden. Det kan man eventuellt fixa genom att haka av fronten på den (den svarta plattan längst fram på den andra bild).
Har nu rotat under huven, mycket riktigt en standardhistoria. Råkade tyvärr bända sönder luckan så den tappade sin fjädrande funktion. Men det går ju att skjuta tillbaka den manuellt
Beställde en ny hos den lokala elektronikfirman (en liten drömbutik att gå runt o kika i, där finns nästan allt). Han tar 290:- men då är det en brännare, jag kände att det kunde vara bra? Visst går det att beställa på nätet men med frakt så blir det nästan lika mycket.
Lite vid sidan av; jag tänkte ev uppgradera RAM-minnet, det ligger på 2+1 men killen tyckte det var onödigt med tanke på att jag kör W7 på den. Med XP hade det kanske lönat sig men nu tyckte han det var bättre att rensa bland programmen emellanåt samt även göra en "blåsning" på innanmätet. Dammet kan sega datorn en del, ja, kanske är det så
Lite vid sidan av; jag tänkte ev uppgradera RAM-minnet, det ligger på 2+1 men killen tyckte det var onödigt med tanke på att jag kör W7 på den. Med XP hade det kanske lönat sig men nu tyckte han det var bättre att rensa bland programmen emellanåt samt även göra en "blåsning" på innanmätet. Dammet kan sega datorn en del, ja, kanske är det så
Om du har 32-bitars version av Windows 7 kan datorn maximalt använda 4 gig så då är det inte lönt att uppgradera. Datorn blir inte direkt snabbare av ramminnet utan endast om du överskrider dina nuvarande 3 gig i användning. För en normal användare (surf, mail, office, film och musik) är det fullt tillräckligt, speciellt med Windows 7 som har en bra ramhantering.Kjell_G skrev:Har nu rotat under huven, mycket riktigt en standardhistoria. Råkade tyvärr bända sönder luckan så den tappade sin fjädrande funktion. Men det går ju att skjuta tillbaka den manuelltBeställde en ny hos den lokala elektronikfirman (en liten drömbutik att gå runt o kika i, där finns nästan allt). Han tar 290:- men då är det en brännare, jag kände att det kunde vara bra? Visst går det att beställa på nätet men med frakt så blir det nästan lika mycket.
Lite vid sidan av; jag tänkte ev uppgradera RAM-minnet, det ligger på 2+1 men killen tyckte det var onödigt med tanke på att jag kör W7 på den. Med XP hade det kanske lönat sig men nu tyckte han det var bättre att rensa bland programmen emellanåt samt även göra en "blåsning" på innanmätet. Dammet kan sega datorn en del, ja, kanske är det så![]()
Viktigare för minskad ramanvändning är att gå igenom och stänga av de autostartande programmen istället då det inte är säkert att du frigör mer ram om du raderar programvaror på hårddisken. Här är en guide:
http://windowstips.nu/blockera-program-autostarta-windows/
Bra tips helioz, jag är typisk normalanvändare men har inte alltid koll på programmen 
Nu är dvd installerad och, heureka! Den fungerade utan aktiv installation, hoppade snällt igång vid första testskivan. Kanske läge att fortsätta lägga över den gamla CD-samlingen
Mer skrämmande dock att höra att mycket elektronik är så dålig idag, handlarn hade tagit hem en handfull dvd till idag och de hade redan gått åt :/
Nu är dvd installerad och, heureka! Den fungerade utan aktiv installation, hoppade snällt igång vid första testskivan. Kanske läge att fortsätta lägga över den gamla CD-samlingen
Mer skrämmande dock att höra att mycket elektronik är så dålig idag, handlarn hade tagit hem en handfull dvd till idag och de hade redan gått åt :/
Klicka här för att svara


