PC (Fujitsu Siemens Amilo med Vista) som vägrar inse att CD-läsaren inte fungerar utan bara mer mig sätta in en skiva! Har provat avinstallera, uppgradera drivrutiner men den vill bara inte. Nu tänkte jag uppgradera till W7 men hur? Går det att koppla den bärbara för att utnyttja CD-läsaren i den? Kan man ev dela ut skivan i nätverket? Eller nåt annat (har en extern DVD Writemaster på jobbet men saknar ännu så länge program/drivrutiner till denna).
Tips mottages tacksamt.
Kjell G
Tips mottages tacksamt.
Kjell G
USB-minne, kanske?
http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7-och-8-fran-ett-usb-minne
Förhoppningsvis bootar datorn direkt från minnet om du sätter in det innan du startar den. Kolla annars manualen hur du ställer in i BIOS så den bootar från usb.
http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7-och-8-fran-ett-usb-minne
Förhoppningsvis bootar datorn direkt från minnet om du sätter in det innan du startar den. Kolla annars manualen hur du ställer in i BIOS så den bootar från usb.
Ögnade snabbt igenom men funkar det till 32-bitar? Skivan jag har är en uppgradering, vilket inte är fullinstallation som jag förstår eftersom inga dokument raderas?
Satsar nog på den externa läsaren, om det nu fungerar :/
Satsar nog på den externa läsaren, om det nu fungerar :/
Finns ju många lösningar. Extern läsare, Bootbart USB-minne mm.
Men om jag förstår dig rätt så vill du uppgradera utan att avinstallera Vista. Då handlar det bara om att föra över filerna till datorns hårddisk, via den bärbara och nätverk eller USB--minne spelar ingen roll. När filerna väl finns på hårddisken startar du installationen/uppgraderingen från Vista.
Fast DVDn som Windows7 kommer på kan förstås bli knivig att läsa med en CD-läsare
Men om jag förstår dig rätt så vill du uppgradera utan att avinstallera Vista. Då handlar det bara om att föra över filerna till datorns hårddisk, via den bärbara och nätverk eller USB--minne spelar ingen roll. När filerna väl finns på hårddisken startar du installationen/uppgraderingen från Vista.
Fast DVDn som Windows7 kommer på kan förstås bli knivig att läsa med en CD-läsare
Här är en bra grej. Fast jag laddade kanske inte ner iso-filen från det ställe som MS tänkt sig.
http://www.microsoftstore.com/store/msstore/html/pbPage.Help_Win7_usbdvd_dwnTool
http://www.microsoftstore.com/store/msstore/html/pbPage.Help_Win7_usbdvd_dwnTool
eller kansek den här jag använde den för att köra göra en usb sticka bootbar så att jag kunde köra in min recovery cd på min bärbara iofs så rotade jag runt på recoverycd och upptäckte att det var ett par ghost filer så det var ju rätt enkelt
http://rufus.akeo.ie/
http://rufus.akeo.ie/
Om du har en uppdatering kan du lägga den på din hårddisk och installera där ifrån.
En uppdatering W7 kan du inte boota från ett USB, måste vara en komplett version för detta.
Lägg programmet på en annan dator som har en CD och kopiera sedan den till din hårddisk.
En uppdatering W7 kan du inte boota från ett USB, måste vara en komplett version för detta.
Lägg programmet på en annan dator som har en CD och kopiera sedan den till din hårddisk.
Nu är det klart, lånade en extern DVD-läsare från jobbet och gjorde uppgraderingen genom den. Hade nån liten förhoppning om att kanske lösa problemet med den interna DVD-läsaren "på köpet" men det sprack. Testade söka efter uppgraderingen men hade tydligen senaste. Testade avinstallera och starta om, den kör på drivrutiner men ingen skiva fungerar.
nyfniken; har inte gått in i burken o kollat. Jag hör att läsaren försöker köra några varv men ingen händer. När jag kollar via utforskaren får jag meddelande "sätt in skiva" :/ Får kolla kablar men jag tror inte det, kanske är lasern?
nyfniken; har inte gått in i burken o kollat. Jag hör att läsaren försöker köra några varv men ingen händer. När jag kollar via utforskaren får jag meddelande "sätt in skiva" :/ Får kolla kablar men jag tror inte det, kanske är lasern?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 188 inlägg
DVD-läsare/skrivare brukar kunna gå sönder eftersom det är en del mekanik och de är billigt byggda. Nu kostar en ny typ 200:- så man behöver inte direkt banklån om man vill ersätta den, eller pröva med en ny. 
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 186 inlägg
Logikkretsarna fungerar, men det är antagligen lasern som bränt sönder optiken. Då får du inte några problem förrän det är dags att läsa en skiva.Kjell_G skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 188 inlägg
Precis, de går sällan sönder i elektroniken som sådan. Mekaniken/mekatroniken är en annan femma. Jag har sett allt från avbrutna kugghjul, till solenoiden som lyfter upp drivspindeln till skivan, till att plastremmen som driver släden gått av. (Och även som sagt lasern tröttnat.)Johan Gunverth skrev:
Snabbt enkelt och billigt att byta ut (externa brukar vara dyrare), så det är inget att tveka på.
Hmm, fungerar det med vilken som helst? Luckan på min ser lite udda ut, det var nån som antydde att original var ganska dyr. Är brännare helt ute nu, med tanke på usb-minne o portabla hdd?
