Här är en text gällande luft/luft .
Frågan kom även upp vid omcertifieringen då inte alla har certifiering för tryckprovning och det sades där att det inte finns något krav att trycktesta luft/luft vid nyinstallation av från fabrik redan testat aggregat.

• Textdokument med information om bestämmelser för ledningar, certifiering, och tryckprovning av värmepumpar och aggregat enligt Arbetsmiljöverket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Comfort Thomas skrev:
Här är en text gällande luft/luft .
Frågan kom även upp vid omcertifieringen då inte alla har certifiering för tryckprovning och det sades där att det inte finns något krav att trycktesta luft/luft vid nyinstallation av från fabrik redan testat aggregat.
Fast den där texten säger ju inget om huruvida man ska provtrycka eller inte? Bara att arbetsmiljöverkets krav inte gäller vid den eventuella provtryckningen.

Visa då gärna en text där det framgår att man ska provtrycka med nitrogen vid nyinstallation av luft/luft så får jag skicka den till "läraren" vid certifieringen 😎

C Comfort Thomas skrev:
Visa då gärna en text där det framgår att man ska provtrycka med nitrogen vid nyinstallation av luft/luft så får jag skicka den till "läraren" vid certifieringen 😎
Nej, jag har ingen sån text. Jag bara reflekterade över det du la in. Du får be läraren ge ett skriftligt bevis med en bra källhänvisning.

useless useless skrev:
Nej, jag har ingen sån text. Jag bara reflekterade över det du la in. Du får be läraren ge ett skriftligt bevis med en bra källhänvisning.
Det var texten jag snabbgooglade gällande svensk kylnorm.
Ska be dom dom skicka ett klargörande med hänvisning.
Då det i ett inlägg stog att det var ett krav så antar jag att han redan har skrivelsen från svensk kylnorm där det framgår och kan då förhoppningsvis lägga upp det här 👍

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Enligt svenskkylnorm så ska man alltid täthetskontrollera en anläggning innan drifttagning med nitrogen.
det får du nog visa var i svkylnorm detta står

täthetskontrollera skall du göra med direkt eller indirekt metod står det

useless useless skrev:
Fast den där texten säger ju inget om huruvida man ska provtrycka eller inte? Bara att arbetsmiljöverkets krav inte gäller vid den eventuella provtryckningen.
man skiljer på provtrycka och täthetskontroll
provtrycka är ett eget cerifikat
och används då du snickrar ihop en anläggning själv för att kolla om den håller

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.