355 741 läst ·
996 svar
356k läst
996 svar
Installera värmepump själv ? Ajajaj....
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Här är en text gällande luft/luft .
Frågan kom även upp vid omcertifieringen då inte alla har certifiering för tryckprovning och det sades där att det inte finns något krav att trycktesta luft/luft vid nyinstallation av från fabrik redan testat aggregat.
Frågan kom även upp vid omcertifieringen då inte alla har certifiering för tryckprovning och det sades där att det inte finns något krav att trycktesta luft/luft vid nyinstallation av från fabrik redan testat aggregat.
Fast den där texten säger ju inget om huruvida man ska provtrycka eller inte? Bara att arbetsmiljöverkets krav inte gäller vid den eventuella provtryckningen.C Comfort Thomas skrev:
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Visa då gärna en text där det framgår att man ska provtrycka med nitrogen vid nyinstallation av luft/luft så får jag skicka den till "läraren" vid certifieringen 😎
Nej, jag har ingen sån text. Jag bara reflekterade över det du la in. Du får be läraren ge ett skriftligt bevis med en bra källhänvisning.C Comfort Thomas skrev:
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Det var texten jag snabbgooglade gällande svensk kylnorm.useless skrev:
Ska be dom dom skicka ett klargörande med hänvisning.
Då det i ett inlägg stog att det var ett krav så antar jag att han redan har skrivelsen från svensk kylnorm där det framgår och kan då förhoppningsvis lägga upp det här 👍
man skiljer på provtrycka och täthetskontrolluseless skrev:
provtrycka är ett eget cerifikat
och används då du snickrar ihop en anläggning själv för att kolla om den håller
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden