Här är en text gällande luft/luft .
Frågan kom även upp vid omcertifieringen då inte alla har certifiering för tryckprovning och det sades där att det inte finns något krav att trycktesta luft/luft vid nyinstallation av från fabrik redan testat aggregat.

• Textdokument med information om bestämmelser för ledningar, certifiering, och tryckprovning av värmepumpar och aggregat enligt Arbetsmiljöverket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Comfort Thomas skrev:
Här är en text gällande luft/luft .
Frågan kom även upp vid omcertifieringen då inte alla har certifiering för tryckprovning och det sades där att det inte finns något krav att trycktesta luft/luft vid nyinstallation av från fabrik redan testat aggregat.
Fast den där texten säger ju inget om huruvida man ska provtrycka eller inte? Bara att arbetsmiljöverkets krav inte gäller vid den eventuella provtryckningen.

Visa då gärna en text där det framgår att man ska provtrycka med nitrogen vid nyinstallation av luft/luft så får jag skicka den till "läraren" vid certifieringen 😎

C Comfort Thomas skrev:
Visa då gärna en text där det framgår att man ska provtrycka med nitrogen vid nyinstallation av luft/luft så får jag skicka den till "läraren" vid certifieringen 😎
Nej, jag har ingen sån text. Jag bara reflekterade över det du la in. Du får be läraren ge ett skriftligt bevis med en bra källhänvisning.

useless useless skrev:
Nej, jag har ingen sån text. Jag bara reflekterade över det du la in. Du får be läraren ge ett skriftligt bevis med en bra källhänvisning.
Det var texten jag snabbgooglade gällande svensk kylnorm.
Ska be dom dom skicka ett klargörande med hänvisning.
Då det i ett inlägg stog att det var ett krav så antar jag att han redan har skrivelsen från svensk kylnorm där det framgår och kan då förhoppningsvis lägga upp det här 👍

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Enligt svenskkylnorm så ska man alltid täthetskontrollera en anläggning innan drifttagning med nitrogen.
det får du nog visa var i svkylnorm detta står

täthetskontrollera skall du göra med direkt eller indirekt metod står det

useless useless skrev:
Fast den där texten säger ju inget om huruvida man ska provtrycka eller inte? Bara att arbetsmiljöverkets krav inte gäller vid den eventuella provtryckningen.
man skiljer på provtrycka och täthetskontroll
provtrycka är ett eget cerifikat
och används då du snickrar ihop en anläggning själv för att kolla om den håller

Mugmaz Mugmaz skrev:
Ja.[bild] [bild]
snygg installation.....Not värsta arselbocken på rören

Anledningen till detta löjliga förbud om att man inte får installera pumparna själv kommer såklart från att gasen i anläggningen är miljöskadlig och kräver nogsamhet för att handskas med. Men från årsskiftet 26/27 kommer den vanligaste gasen R32 förbjudas i små anläggningar som luft/luft-pumpar, istället ska den ersättas med R290 som är nästan harmlös för klimatet.

Tror ni det kommer öppna upp regelverket då?

Återstår så klart fortfarande inkoppling av elen som är verboten für der amateouren men det kunde man väl i stort sett lösa genom att ha maskinen stickproppsansluten och snabbkopplingar mellan inne/utedel om man nu vill ha det regelmässigt korrekt.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Anledningen till detta löjliga förbud om att man inte får installera pumparna själv kommer såklart från att gasen i anläggningen är miljöskadlig och kräver nogsamhet för att handskas med. Men från årsskiftet 26/27 kommer den vanligaste gasen R32 förbjudas i små anläggningar som luft/luft-pumpar, istället ska den ersättas med R290 som är nästan harmlös för klimatet.

Tror ni det kommer öppna upp regelverket då?

Återstår så klart fortfarande inkoppling av elen som är verboten für der amateouren men det kunde man väl i stort sett lösa genom att ha maskinen stickproppsansluten och snabbkopplingar mellan inne/utedel om man nu vill ha det regelmässigt korrekt.
Min luft-luft har stickpropp, men egentligen är inte detta tillåtet då det är en fast installation..

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Min luft-luft har stickpropp, men egentligen är inte detta tillåtet då det är en fast installation..
Vad räknas egentligen som en fast installation?
Det finns tvättmaskiner både för fast inkoppling och för stickproppsanslutning. På kontor är det oerhört vanligt med belysningsarmaturer som med alla mått mätt är "fast" eftersom de kräver verktyg för att avlägsnas men som ändå är stickproppsanslutna.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bortsett från regeln så är ju inte schuko lämplig för höga strömmar under lång tid som ju en värmepump typisk drar. Men det går ju att lösa med ett annat uttag, varför inte standardisera mot ett cee istället?

• Gilla
Nisken
  • Laddar…
U Ursidae skrev:
Bortsett från regeln så är ju inte schuko lämplig för höga strömmar under lång tid som ju en värmepump typisk drar. Men det går ju att lösa med ett annat uttag, varför inte standardisera mot ett cee istället?
Det är ganska få luftvärmepumpar som drar mer än en dryg kW kontinuerligt. 5-6 ampere klarar även dåliga schukouttag...

• Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Vad räknas egentligen som en fast installation?
Det finns tvättmaskiner både för fast inkoppling och för stickproppsanslutning. På kontor är det oerhört vanligt med belysningsarmaturer som med alla mått mätt är "fast" eftersom de kräver verktyg för att avlägsnas men som ändå är stickproppsanslutna.
Jag kollade upp detta nu, EU-inträdet tog bort de kraven. Det är tillverkarens anvisning som är det enda som styr om man får ha anslutning via stickpropp idag (samt våtrumsregler osv).

• Gilla
Nisken och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är ganska få luftvärmepumpar som drar mer än en dryg kW kontinuerligt. 5-6 ampere klarar även dåliga schukouttag...
Den stora risken är inte Schuko-uttaget utan Torix (tomteluvorna) i skarvarna på vägen. I mitt hus har jag bytt dem alla, det finns flera skräckexempel på hur det har sett ut där, något som jag tyvärr inte kommit ihåg att dokumentera med bilder. Men det är inte ovanligt att 1/3 av kardelerna på en FK i en Torix är av. Jag har hittat FX som inte haft någon Torix alls då den ramlat av.

Lågpris-Schuko är ofta dåliga också, men det oroar mig betydligt mindre än Torixen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.