355 755 läst ·
996 svar
356k läst
996 svar
Installera värmepump själv ? Ajajaj....
Finns inga mekaniska vakummanometrar för rimliga pengar som kan mäta dom vakumnivåerna man bör ned till enligt instruktionernerna. (typiskt 2000 micron (2,66 mBar Absolut tryck) för maskiner som inte arbetar med minusgrader som bil-AC, och typ 200 micron (0,266 mBar Absolut tryck) och ibland lägre för maskiner som jobbar med minusgrader typisk LLVP - ibland står det installationsanvisningen i hur djup vakum det skall sugas)
Att blindköra typ >15 minuter för tillräcklig vakum bygger på att slangar och kopplingar är exemplariskt täta och att man kontrollerat att det är så - innan...
Den dagen man skaffar pirani-vakummätare eller kapacitiva mätare (tex. testo har ett ett antal olika modeller för vakummätning tänkt för AC-arbete) som kan mäta ned till 0.01 mBar och lägre med någon så när precision (de jag har går till något över 0.0001 mBar, men de är labbutrustning för högvakumlabb som jag tog hand om istället för att de skulle till elektronikåtervinningen av enda anledningen att det hade visarinstrument med spegelskala istället för digitala siffror men i övrigt fullt fungerande) så kommer man bli besviken i hur mycket sina slangar och kopplingar läcker, hur mycket fukt som vandrar ur slangens gummi och håller upp trycket etc. och man når inte alls dom nivåerna man hoppades på innan...
Att blindköra typ >15 minuter för tillräcklig vakum bygger på att slangar och kopplingar är exemplariskt täta och att man kontrollerat att det är så - innan...
Den dagen man skaffar pirani-vakummätare eller kapacitiva mätare (tex. testo har ett ett antal olika modeller för vakummätning tänkt för AC-arbete) som kan mäta ned till 0.01 mBar och lägre med någon så när precision (de jag har går till något över 0.0001 mBar, men de är labbutrustning för högvakumlabb som jag tog hand om istället för att de skulle till elektronikåtervinningen av enda anledningen att det hade visarinstrument med spegelskala istället för digitala siffror men i övrigt fullt fungerande) så kommer man bli besviken i hur mycket sina slangar och kopplingar läcker, hur mycket fukt som vandrar ur slangens gummi och håller upp trycket etc. och man når inte alls dom nivåerna man hoppades på innan...
Självbyggare
· SE4
· 3 254 inlägg
Nu är jag osäker på om problematiseringen som lyfts om vacuumsugningen är strikt teoretisk eller om det spelar någon praktisk roll i slutändan. Ett dåligt utförande kan leda till två sorters problem; en konstant degradering av funktion eller en gradvis degradering av funktion utefter tid/användning.
Vad är det för sorts bekymmer man kan vänta sig om vacuumsugningen inte är utförd med labbutrustning för högvakuumlabb, och vilken omfattning kan dessa bekymmer nå?
Jag menar – sänkt verkningsgrad skulle kunna uppstå exempelvis, men hur omfattande? Är det 10 % sämre verkningsgrad, 50 % eller 80 %? Om man ska ta ett utbildat beslut ifall det är möjligt eller inte att installera en pump själv, så är detta avgörande information.
Vad är det för sorts bekymmer man kan vänta sig om vacuumsugningen inte är utförd med labbutrustning för högvakuumlabb, och vilken omfattning kan dessa bekymmer nå?
Jag menar – sänkt verkningsgrad skulle kunna uppstå exempelvis, men hur omfattande? Är det 10 % sämre verkningsgrad, 50 % eller 80 %? Om man ska ta ett utbildat beslut ifall det är möjligt eller inte att installera en pump själv, så är detta avgörande information.
Husägare
· Norra Roslagen
· 326 inlägg
Troligtvis blev installationen bra och hyffsat vakuum uppnåddes. Verkningsgraden kommer inte bli lidande, men eventuellt fukt man kanske inte fick ut kanske påverkar livslängden på marginalen. Om man nu inte har en vettig vakuumpump och saknar möjlighet att mäta vakuum hade jag iaf evakuerat under längre tid. Det finns inget som kan bli sämre av det.
Jag är ganska säker på att många som installerar värmepumpar professionellt inte heller alltid mäter vakuum. Vakuumpumpen får stå och köra sina 20-30 minuter, oavsett om det är sommar eller vinter.
Jag är ganska säker på att många som installerar värmepumpar professionellt inte heller alltid mäter vakuum. Vakuumpumpen får stå och köra sina 20-30 minuter, oavsett om det är sommar eller vinter.
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Hur mycket ”luft” med sin fukt och oönskade gaser tex påverkar temperaturer i systemet vilket påverkar effekt/effektivitet är nog väldigt svårt att svara på hur det påverkar anläggningen över tid.T tompaah7503 skrev:Nu är jag osäker på om problematiseringen som lyfts om vacuumsugningen är strikt teoretisk eller om det spelar någon praktisk roll i slutändan. Ett dåligt utförande kan leda till två sorters problem; en konstant degradering av funktion eller en gradvis degradering av funktion utefter tid/användning.
Olja gillar inte fukt och påverkar tex smörjförmågan , man vill till exempel som en lite hårddraget jämförelse inte se en mjölkaktig färg på sin motorolja i bilen.
Större anläggningar har ofta torkfilter men tror inte någon luft/luft har det , åtmindstånde inget som finns som utbytesdel.
Vet inte om tillverkarna av luft/luft har olika föreskrifter om hur långt ner man ska men tex Mitsubishi Electric har 500 micron .
Tillverkaren sätter inte gränser bara för att det är kul 😉
Rätt stor skillnad på vakuumpumpar men har man vacuummeter så ser man vilken nivå man är på.
Sen är det ganska stor skillnad vilket värde man har om den är monterad på vakuumpumpen eller vid själva anslutningen till utedelen.
Så bättre låna/hyra en vettig utrustning eller köpa den tjänsten så vet man att man gjort det man kan för effekt/effektivitet/ livslängd om man ska hålla på själv.
Ett enkelt försök till någorlunda form av förståligt svar men kommer säkert mer ”utförliga” beskrivningar av vad som händer i alla delar av systemet👍
Har inte l/l vp ett siktglas med fuktindikator iaf?C Comfort Thomas skrev:Hur mycket ”luft” med sin fukt och oönskade gaser tex påverkar temperaturer i systemet vilket påverkar effekt/effektivitet är nog väldigt svårt att svara på hur det påverkar anläggningen över tid.
Olja gillar inte fukt och påverkar tex smörjförmågan , man vill till exempel som en lite hårddraget jämförelse inte se en mjölkaktig färg på sin motorolja i bilen.
Större anläggningar har ofta torkfilter men tror inte någon luft/luft har det , åtmindstånde inget som finns som utbytesdel.
Vet inte om tillverkarna av luft/luft har olika föreskrifter om hur långt ner man ska men tex Mitsubishi Electric har 500 micron .
Tillverkaren sätter inte gränser bara för att det är kul 😉
Rätt stor skillnad på vakuumpumpar men har man vacuummeter så ser man vilken nivå man är på.
Sen är det ganska stor skillnad vilket värde man har om den är monterad på vakuumpumpen eller vid själva anslutningen till utedelen.
Så bättre låna/hyra en vettig utrustning eller köpa den tjänsten så vet man att man gjort det man kan för effekt/effektivitet/ livslängd om man ska hålla på själv.
Ett enkelt försök till någorlunda form av förståligt svar men kommer säkert mer ”utförliga” beskrivningar av vad som händer i alla delar av systemet👍
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
JO man mäter alltid vakuumR Real-House skrev:Troligtvis blev installationen bra och hyffsat vakuum uppnåddes. Verkningsgraden kommer inte bli lidande, men eventuellt fukt man kanske inte fick ut kanske påverkar livslängden på marginalen. Om man nu inte har en vettig vakuumpump och saknar möjlighet att mäta vakuum hade jag iaf evakuerat under längre tid. Det finns inget som kan bli sämre av det.
-mäta är att veta-
Jag skulle hävda att vacuumeter är ett måste. Det händer ibland att man har någon liten mikroskopisk läcka i en slanganslutning eller liknande och det upptäcker man inte genom att bara låta pumpen gå i 15 min utan att övervaka trycket.
Man ska dessutom täthetsprova med nitrogen före vacuumsugningen.
Man ska dessutom täthetsprova med nitrogen före vacuumsugningen.
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Inga krav på att man ska täthetsprova med nitrogen på dessa luft/luft men du kanske inte menade krav med ”ska”
Husägare
· Norra Roslagen
· 326 inlägg
T tompaah7503 skrev:Installerade en värmepump nu som inte har förfyllda rör, utan som behöver vacuumsugas.
Det var lättare än man tror, kan verkligen uppmuntra till det.
Hade en pump liggande som jag köpte förra året, tänkt att installeras innan vintern men så blev det inte. Dålig affär på sätt och vis då pumpen i sig själv gått ner i pris hos säljaren och kronan har stärkts mot euron, så jag hade sparat nästan en tusenlapp (5500 kr idag istället för 6400 kr förra året) på att köpa den nu när den faktiskt blev installerad. Men sånt är alltid omöjligt att veta, billigt var det ändå.
Lånade vacuumpump och mätutrustningen av en kompis som köpt dem för ändamålet. Sedan följde jag instruktionerna i denna video. Den är på amerikanskt vis mycket pedagogisk, övertydlig och lite långsam. Så alldeles perfekt för nybörjare. Det enda som inte stämde var att låg- och högtrycksrören var omvänt placerade på min pump men där får man ha ögonen med sig så man skruvar på rätt ventil.
Men följer man filmens instruktioner till punkt och pricka så fungerar det helt topp. Ett tips är att kolla på den ett par gånger först så man verkligen förstår vilka moment ska göras och hur de ska göras. Särskilt med avseende på vacuumsugningen och ihopkopplingen med ventilerna, såga hål och fästa saker i väggen kan väl de flesta på detta forum utantill.
[media]
Ajajaj vad bra det blev när
Annars vet man ju inte om det är tätt, man vakuumsuger för att få bort fukten, även lite fukt/syre gör att det kan rosta, fukt kan ställa till det på vintern i expansionsventilen, 4 vägsventilen mm. Så det är väsentligt att man vakumsuger, 15 min kanske kan funka i juni när det är torrt ute annars aldrig under en halvtimme, sen ska den stå i 15min med oförändrat vakuum innan man slutligen släpper på. Ska man hårddra det hela så ska systemet spolas med nitrogen innan vakuumsugning fast det vet jag ingen som gör....R Real-House skrev:
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg