355 755 läst ·
996 svar
356k läst
996 svar
Installera värmepump själv ? Ajajaj....
men varför fortsätter du? du har ju aldrig sett detta ens på bild!N Nisken skrev:Noll koll är nog din paradgren returen..
Eftersom både inne och utedelens anslutningar har skruvkopplingqr, är det nog tillrådigt att även rören som ska koppla ihop dem har det.
C32 heter det kylmedel som du behöver efterfylla innedelen och rören med efter att du vacuumpumpat dem, OM du vill göra det rätt och inte hoppa över det, med förorening av Kylkretsen som följd. Men var och en gör ju som hen vill. Men nån garanti lär du ju aldrig få på en sådan anläggning.
Finns inget kylmedel som heter C32
hoppa över vaddå?
förorena kylkretsen-vet du ens vad det är?
skall du löda ihop rören med en mutter ?
försöker du imponera på någon med din okunskap? pojkvännen?
Jag vet hur rören från QLIMA ser ut och byter dimension vid anslutning då de förfyllda rörens muttrar är grövre än de vanliga rören för att det sitter ventiler i dessaN Nisken skrev:
Självbyggare
· SE4
· 3 254 inlägg
Installerade en värmepump nu som inte har förfyllda rör, utan som behöver vacuumsugas.
Det var lättare än man tror, kan verkligen uppmuntra till det.
Hade en pump liggande som jag köpte förra året, tänkt att installeras innan vintern men så blev det inte. Dålig affär på sätt och vis då pumpen i sig själv gått ner i pris hos säljaren och kronan har stärkts mot euron, så jag hade sparat nästan en tusenlapp (5500 kr idag istället för 6400 kr förra året) på att köpa den nu när den faktiskt blev installerad. Men sånt är alltid omöjligt att veta, billigt var det ändå.
Lånade vacuumpump och mätutrustningen av en kompis som köpt dem för ändamålet. Sedan följde jag instruktionerna i denna video. Den är på amerikanskt vis mycket pedagogisk, övertydlig och lite långsam. Så alldeles perfekt för nybörjare. Det enda som inte stämde var att låg- och högtrycksrören var omvänt placerade på min pump men där får man ha ögonen med sig så man skruvar på rätt ventil.
Men följer man filmens instruktioner till punkt och pricka så fungerar det helt topp. Ett tips är att kolla på den ett par gånger först så man verkligen förstår vilka moment ska göras och hur de ska göras. Särskilt med avseende på vacuumsugningen och ihopkopplingen med ventilerna, såga hål och fästa saker i väggen kan väl de flesta på detta forum utantill.
Ajajaj vad bra det blev när man installerade själv.
Hade en pump liggande som jag köpte förra året, tänkt att installeras innan vintern men så blev det inte. Dålig affär på sätt och vis då pumpen i sig själv gått ner i pris hos säljaren och kronan har stärkts mot euron, så jag hade sparat nästan en tusenlapp (5500 kr idag istället för 6400 kr förra året) på att köpa den nu när den faktiskt blev installerad. Men sånt är alltid omöjligt att veta, billigt var det ändå.
Lånade vacuumpump och mätutrustningen av en kompis som köpt dem för ändamålet. Sedan följde jag instruktionerna i denna video. Den är på amerikanskt vis mycket pedagogisk, övertydlig och lite långsam. Så alldeles perfekt för nybörjare. Det enda som inte stämde var att låg- och högtrycksrören var omvänt placerade på min pump men där får man ha ögonen med sig så man skruvar på rätt ventil.
Men följer man filmens instruktioner till punkt och pricka så fungerar det helt topp. Ett tips är att kolla på den ett par gånger först så man verkligen förstår vilka moment ska göras och hur de ska göras. Särskilt med avseende på vacuumsugningen och ihopkopplingen med ventilerna, såga hål och fästa saker i väggen kan väl de flesta på detta forum utantill.
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Ja ingen rymdforskning om man har rätt grejer och är noggrann, största tavlan folk gör är att såga av rören istället för att kapa med en röravskärare och tar inte bort eventuella grader i/på rören och inte kollar om konan blev bra innan montering/åtdragning.T tompaah7503 skrev:Installerade en värmepump nu som inte har förfyllda rör, utan som behöver vacuumsugas.
[media]
Dom billiga vacuumpumparna är ofta lite väl klena så man får låta den stå länge men det syns på vacuumetern, hur många micron sög du ner till ?
Du får väl lägga upp lite bilder så man ser hur det blev
kvaliteten på jobbet visar sig efter någon månadT tompaah7503 skrev:Installerade en värmepump nu som inte har förfyllda rör, utan som behöver vacuumsugas.
[media]
Självbyggare
· SE4
· 3 254 inlägg
Enligt den länkade instruktionsfilmen skulle man hålla vacuumpumpen igång i 15 minuter, vi hade kanske igång den i 20 minuter. Den sög mätaren till botten, -30 mm/Hg, vad det nu är för enhet. Sen, åter igen enligt filmen, skulle man stänga ventiler och stänga av pumpen samt kolla hur mycket vacuumet sjunker en viss tid. Efter 10 minuter hade den inte rört sig alls. Efter drifttagning läckagesprayade jag alla kopplingar och ingen bubblade så jag anser detta vara en bra installation.C Comfort Thomas skrev:
Jag gjorde inga egna konor på rören utan använde de där var, planerade istället placering av innedel och utedel utefter det färdiga rörets längd. Det passade väldigt bra. Enda idiotiska var att elkabeln mellan inne- och utedel var ca 40 cm kortare än kopparrören, så den räckte helt enkelt inte. Fick hämta en annan kabel till detta men kabel som kabel..
Vad händer efter någon månad?returen skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
Då kommer värmepumpspolisen och tar dej 🤣
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Lite tokig beskrivning att man ska vacuumsuga 15 minuter, det är slutvacuum enligt föreskrift/tillverkare som man behöver nå.
Kan räcka med 15 minuter men beror på förutsättningar inkl att det inte är ”gammal” olja i pumpen.
Säkrast är att använda en vacuumeter så vet man att det blir rätt.
Sålde själv för en massa år sedan en billig vacuumpump för gör det själv jobb men dom fick jobba bra länge med att nå målet.
Kan räcka med 15 minuter men beror på förutsättningar inkl att det inte är ”gammal” olja i pumpen.
Sålde själv för en massa år sedan en billig vacuumpump för gör det själv jobb men dom fick jobba bra länge med att nå målet.
ja man måste ha en tvåstegare och en vecummätare som mäter långt lägre än 30mmhg som är 30000mikronC Comfort Thomas skrev:Lite tokig beskrivning att man ska vacuumsuga 15 minuter, det är slutvacuum enligt föreskrift/tillverkare som man behöver nå.