T tompaah7503 skrev:
Finns det såna pumpar att köpa och vad är nackdelarna med dem, om nu inte Jula m.fl. hemmapuls-handlare gått över till dem?
Tvärr verkar det bara finna Luft-vatten VP och Vatten/vatten VP med naturliga köldmedier.
Konstigt men så är det.

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Finns det såna pumpar att köpa och vad är nackdelarna med dem, om nu inte Jula m.fl. hemmapuls-handlare gått över till dem?
En stor anledning gissar jag är priset. Jag har visserligen bara erfarenhet från fordonsbranschen, men där är en värmepump/AC anläggning med R744 som medium otroligt mycket dyrare än en traditionell anläggning med R134.
Varför det är så har jag ingen aning om.

A adde_hjelm skrev:
En stor anledning gissar jag är priset. Jag har visserligen bara erfarenhet från fordonsbranschen, men där är en värmepump/AC anläggning med R744 som medium otroligt mycket dyrare än en traditionell anläggning med R134.
Propan är billigast.

A adde_hjelm skrev:
Det finns ju en anledning att de fluorerade kolvätena var populära som medium. Nämligen att de hade bra fysikaliska egenskaper - Carnot-cykeln i ett Molliere/HX - för att fungera med enklare=billigare mekaniska pumpar och reglerutrustning.

Effektiviteten är dessutom sämre för många av de andra gaserna som koldioxid och propan. Och de lämpar sig olika väl för olika temperaturer t.ex. bergvärme har ju en tillförd temperatur i borrhålet på 3-4C och en avgiven temp till varmvatten på 55C, medan en luftkonditionering har en tillförd temp (varm inneluft) på ca 20C och en avgiven temp ute på kanske 40C. Medan när man kör den som luft/luft-VP man ofta har minusgrader på den tillförda uteluften (och måste ner till kanske - 25C på mediet för att kunna ta upp energi även vid minusgrader).

Man inser då att SÅ olika driftsförhållanden egentligen borde ha helt olika gaser och helt olika konstruktioner för bästa effektivitet. Det är därför effektiviteten ofta är så mycket sämre vid kyl än vid värmedrift för dessa kombon AV/VP. Konstruktören har valt att optimera för värmedrift istf kyldrift.

Diagram över ett Mollierdiagram för R134a som visar olika fysikaliska egenskaper som entalpi och tryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Molliere för R134a

Mollierdiagram för kylcykel med tvåstegs kompression och expansion som visar entalpi mot tryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Molliere för Propan med inritad föreslagen Carnot-cykel med två-stegs kompression/expansion

Otroligt viktigt att världen går från de billiga men atmosfärsfarliga ämnena NU, särskilt nu när u-länderna får så mycket bistånd, att de köper luftkonditionering i explosiv fart. DÄR har de garanterat inga regler om varken inkoppling, påfyllning eller destruktion av dessa billiga apparater, med följd att de hamnar i atmosfären.

Redigerat:
  • Gilla
Destrier och 7 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Tvärr verkar det bara finna Luft-vatten VP och Vatten/vatten VP med naturliga köldmedier.
Konstigt men så är det.
A adde_hjelm skrev:
Kanske är det så att prispåslaget är absolut, så på priskänsliga värmepumpar som luft-luft hade det kanske nära på dubblerat priset men på en vattenpump som redan har en hög prislapp i sig blir det mindre procentuellt sett och kunderna kan vara villiga att betala den extra kostnaden.

N Nisken skrev:
Otroligt viktigt att världen går från de billiga men atmosfärsfarliga ämnena NU, särskilt nu när u-länderna får så mycket bistånd, att de köper luftkonditionering i explosiv fart. DÄR har de garanterat inga regler om varken inkoppling, påfyllning eller destruktion av dessa billiga apparater, med följd att de hamnar i atmosfären.
Hoppas också att de atmosfärfarliga gaserna fasas ut rejält snabbt. Åtgärden med att fasa ut fluorinerade gaser listas som den fjärde viktigaste klimatåtgärden för att nå 2-gradersmålet.
https://drawdown.org/solutions/refrigerant-management

• Gilla
klas80 och 1 till
  • Laddar…
A
T tompaah7503 skrev:
Kanske är det så att prispåslaget är absolut, så på priskänsliga värmepumpar som luft-luft hade det kanske nära på dubblerat priset men på en vattenpump som redan har en hög prislapp i sig blir det mindre procentuellt sett och kunderna kan vara villiga att betala den extra kostnaden.

Hoppas också att de atmosfärfarliga gaserna fasas ut rejält snabbt. Åtgärden med att fasa ut fluorinerade gaser listas som den fjärde viktigaste klimatåtgärden för att nå 2-gradersmålet.
[länk]
Det finns ju inget farligt med fluorerande växthusgaser så länge du inte släpper ut dessa. och varför skulle du göra det?

electroluxaren skrev:
Det finns ju inget farligt med fluorerande växthusgaser så länge du inte släpper ut dessa.
Det argumentet kan även tillämpas på exempelvis plutonium, botulinustoxin och C11H26NO2PS...

• Haha
Destrier och 1 till
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Det argumentet kan även tillämpas på exempelvis plutonium, botulinustoxin och C11H26NO2PS...
Det hoppas jag att det görs oxå, gör inte du det?

Alfredo Alfredo skrev:
Precis! Det är därför AC-explosionen i u-länderna nu är så farlig för kommande utsläpp. Något miljömupparna hellre åtgärdar med att förbjuda svenska hempulare som faktiskt fattar vad de gör än att ens flagga upp för problemet i afrika, asien, syd- och mellanamerika.

• Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:

[länk]
Propan är billigare än klimatpåverkande gaser. Enda nackdelen är brand/explosionsrisk, men det går att hantera till en liten extrakostnad. Nej, det är lobbying som hela tiden leder in på de dyra specialgaserna.
En blandning av Isobutan och Propan ger tex nästan identiska egenskaper som R134a, så det kan man fylla i bilen för småpengar och utan dåligt samvete.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
hsd
R134a blandat med propanblandning, funkar det eller måste systemet tömmas först...

hsd hsd skrev:
R134a blandat med propanblandning, funkar det eller måste systemet tömmas först...
Tror det kan funka men tömning är nog att föredra. Ibland är det ju så att säga redan tömt pga trasig kondensor eller så...
Vacuumsugning rekommenderas.

hsd
K karlmb skrev:
Tror det kan funka men tömning är nog att föredra. Ibland är det ju så att säga redan tömt pga trasig kondensor eller så...
Vacuumsugning rekommenderas.
Miljövänligt om man behöver lite fyllning, vanligt i bilar, tappa ut 134an och fylla propanblandning
Bättre skulle vara att man fick köpa 134a och fylla utan tömning

hsd hsd skrev:
Miljövänligt om man behöver lite fyllning, vanligt i bilar, tappa ut 134an och fylla propanblandning
Bättre skulle vara att man fick köpa 134a och fylla utan tömning
Då blir vi ju aldrig av med skiten.
Fö ska du givetvis vacuumsuga ut all R134a mot en tom gasflaska och lämna in för omhändertagande.

hsd
Sådant får man inte köpa utan cert

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.