359 503 läst ·
997 svar
360k läst
997 svar
Installera värmepump själv ? Ajajaj....
Ska du köpa och ge till någon för att fylla, eller fylla på själv så lär knappast 20 kr eller så spela någon roll. Så du kan välja det som är bäst för miljön och samvetet utan att det kostar ngt extra.N Nisken skrev:
Lagliga priser på R134a är ju helt däremot skyhöga.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 151 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 151 inlägg
Priserna beror på monopolet skapat av lagarK karlmb skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 81 inlägg
När inte ens många installatörer inte vet vad dom pysslar med så varför ska hemmapularna veta mer, (säger inte att det är svårt säger att folk slarvar) diskussionen om propan handlar mer om att inte kompressorer och liknande får den smörjning dom ska ha med propan. När man pratar om cop värden som man vill uppnå så kräver det oherhört tighta kompressorer för att få så små förluster som möjligt vilket gör att du kan inte bara ta en kompressor och mata in ett annat köldmedium. Och i och med att det är så tight så kräver det smörjning och där skiter det sig med propan och man lyckas i dag helt enkelt inte uppnå samma energiklass med propan det är den största anledningen sen kan folk tycka en massa men det är the main reasonN Nisken skrev:
Propan och Isobutan är billiga. R744 är dyrt.A adde_hjelm skrev:
Propan fungerar nästan precis som R22 i alla avseenden.T toyboy skrev:När inte ens många installatörer inte vet vad dom pysslar med så varför ska hemmapularna veta mer, (säger inte att det är svårt säger att folk slarvar) diskussionen om propan handlar mer om att inte kompressorer och liknande får den smörjning dom ska ha med propan. När man pratar om cop värden som man vill uppnå så kräver det oherhört tighta kompressorer för att få så små förluster som möjligt vilket gör att du kan inte bara ta en kompressor och mata in ett annat köldmedium. Och i och med att det är så tight så kräver det smörjning och där skiter det sig med propan och man lyckas i dag helt enkelt inte uppnå samma energiklass med propan det är den största anledningen sen kan folk tycka en massa men det är the main reason
Jag har själv en gammal R22 värmepump från 80-talet som jag konverterat till R290 (propan). Bytte till lämplig olja och satte dit en vevhusvärmare då det är allt som behövs förutom ny eller omjusterad expansionsventil.
Problemen med smörjning som tex Nibe hade har jag för mig kom av felaktig typ av olja.
Med rätt typ är det inga problem.
Min gamla vp har gått 8 år nu utan problem.
Absolut det funkar det sa jag inget om jag sa att det är knepigt med dagens cop krav, det är ju inte så att din gamla vp har ett cop på typ 6 eller ens 4 för den delenK karlmb skrev:Propan fungerar nästan precis som R22 i alla avseenden.
Jag har själv en gammal R22 värmepump från 80-talet som jag konverterat till R290 (propan). Bytte till lämplig olja och satte dit en vevhusvärmare då det är allt som behövs förutom ny eller omjusterad expansionsventil.
Problemen med smörjning som tex Nibe hade har jag för mig kom av felaktig typ av olja.
Med rätt typ är det inga problem.
Min gamla vp har gått 8 år nu utan problem.