hsd hsd skrev:
Sådant får man inte köpa utan cert
Inga problem att köpa R134 i/från Kina, afrika eller andra u-länder.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
P
N Nisken skrev:
Inga problem att köpa R134 i/från Kina, afrika eller andra u-länder.
Jo det är och blir problem
 
electroluxaren skrev:
Jo det är och blir problem
Nej inte att skaffa det. Att det sedan finns regler som förbjuder det är en annan sak. Jag fyllde min 30 år gamla sommarbil förra året inga problem, annat än att hitta verkstaden som gjorde det.
 
P
N Nisken skrev:
Nej inte att skaffa det. Att det sedan finns regler som förbjuder det är en annan sak. Jag fyllde min 30 år gamla sommarbil förra året inga problem, annat än att hitta verkstaden som gjorde det.
Som sagt problem, och det är långt ifrån alla gånger att innehållet är riktigt.
 
electroluxaren skrev:
Som sagt problem, och det är långt ifrån alla gånger att innehållet är riktigt.
Ja DET är ju svårt att kontrollera för en vanlig konsument förstås.
 
N Nisken skrev:
Nej inte att skaffa det. Att det sedan finns regler som förbjuder det är en annan sak. Jag fyllde min 30 år gamla sommarbil förra året inga problem, annat än att hitta verkstaden som gjorde det.
Det finns som sagt fyllt lagliga aletrnativ som fungerar lika bra.
 
K karlmb skrev:
Det finns som sagt fyllt lagliga aletrnativ som fungerar lika bra.
Tveksamt om det verkligen gör det. Konkurrensen mellan tillverkarna, särskilt de billiga är så stenhård att man väljer det mest kostnadseffektiva varje gång.
 
N Nisken skrev:
Tveksamt om det verkligen gör det. Konkurrensen mellan tillverkarna, särskilt de billiga är så stenhård att man väljer det mest kostnadseffektiva varje gång.
Ska du köpa och ge till någon för att fylla, eller fylla på själv så lär knappast 20 kr eller så spela någon roll. Så du kan välja det som är bäst för miljön och samvetet utan att det kostar ngt extra.
Lagliga priser på R134a är ju helt däremot skyhöga.
 
hsd
K karlmb skrev:
Ska du köpa och ge till någon för att fylla, eller fylla på själv så lär knappast 20 kr eller så spela någon roll. Så du kan välja det som är bäst för miljön och samvetet utan att det kostar ngt extra.
Lagliga priser på R134a är ju helt däremot skyhöga.
Priserna beror på monopolet skapat av lagar
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Priserna beror på monopolet skapat av lagar
Visst, men de naturliga köldmedierna går ju utanför de lagarna.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja nu får du inte byta dosa och liknande, typ.

Jag tänkte att jag borde berätta det för dig, nu när detta blev "stora moraltråden".
"Hemma hos elektrikern är ingenting lagligt." Gammalt svenskt ordspråk.
 
  • Haha
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
N Nisken skrev:
Precis! Det är därför AC-explosionen i u-länderna nu är så farlig för kommande utsläpp. Något miljömupparna hellre åtgärdar med att förbjuda svenska hempulare som faktiskt fattar vad de gör än att ens flagga upp för problemet i afrika, asien, syd- och mellanamerika.
När inte ens många installatörer inte vet vad dom pysslar med så varför ska hemmapularna veta mer, (säger inte att det är svårt säger att folk slarvar) diskussionen om propan handlar mer om att inte kompressorer och liknande får den smörjning dom ska ha med propan. När man pratar om cop värden som man vill uppnå så kräver det oherhört tighta kompressorer för att få så små förluster som möjligt vilket gör att du kan inte bara ta en kompressor och mata in ett annat köldmedium. Och i och med att det är så tight så kräver det smörjning och där skiter det sig med propan och man lyckas i dag helt enkelt inte uppnå samma energiklass med propan det är den största anledningen sen kan folk tycka en massa men det är the main reason
 
A adde_hjelm skrev:
En stor anledning gissar jag är priset. Jag har visserligen bara erfarenhet från fordonsbranschen, men där är en värmepump/AC anläggning med R744 som medium otroligt mycket dyrare än en traditionell anläggning med R134.
Varför det är så har jag ingen aning om.
Propan och Isobutan är billiga. R744 är dyrt.
 
T toyboy skrev:
När inte ens många installatörer inte vet vad dom pysslar med så varför ska hemmapularna veta mer, (säger inte att det är svårt säger att folk slarvar) diskussionen om propan handlar mer om att inte kompressorer och liknande får den smörjning dom ska ha med propan. När man pratar om cop värden som man vill uppnå så kräver det oherhört tighta kompressorer för att få så små förluster som möjligt vilket gör att du kan inte bara ta en kompressor och mata in ett annat köldmedium. Och i och med att det är så tight så kräver det smörjning och där skiter det sig med propan och man lyckas i dag helt enkelt inte uppnå samma energiklass med propan det är den största anledningen sen kan folk tycka en massa men det är the main reason
Propan fungerar nästan precis som R22 i alla avseenden.
Jag har själv en gammal R22 värmepump från 80-talet som jag konverterat till R290 (propan). Bytte till lämplig olja och satte dit en vevhusvärmare då det är allt som behövs förutom ny eller omjusterad expansionsventil.
Problemen med smörjning som tex Nibe hade har jag för mig kom av felaktig typ av olja.
Med rätt typ är det inga problem.
Min gamla vp har gått 8 år nu utan problem.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Propan fungerar nästan precis som R22 i alla avseenden.
Jag har själv en gammal R22 värmepump från 80-talet som jag konverterat till R290 (propan). Bytte till lämplig olja och satte dit en vevhusvärmare då det är allt som behövs förutom ny eller omjusterad expansionsventil.
Problemen med smörjning som tex Nibe hade har jag för mig kom av felaktig typ av olja.
Med rätt typ är det inga problem.
Min gamla vp har gått 8 år nu utan problem.
Absolut det funkar det sa jag inget om jag sa att det är knepigt med dagens cop krav, det är ju inte så att din gamla vp har ett cop på typ 6 eller ens 4 för den delen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.