P
R290 används frekvent i frysapplikationer idag. På sådana ställen som vill hålla nere det totala GWP'et. Tex vissa kommuner
 
T toyboy skrev:
Absolut det funkar det sa jag inget om jag sa att det är knepigt med dagens cop krav, det är ju inte så att din gamla vp har ett cop på typ 6 eller ens 4 för den delen
Med funkar menar jag med lika eller bättre COP. Ja, min gamla kompressor har ca 10% lägre verkningsgrad än en modern scroll, men det har inget att göra med kylprocessens effektivitet i relation till olika köldmedier. Förutom att propan är ett ur kompressorsynpunkt problemfritt köldmedia som inte ställer några begränsningar på driftfall eller liknande.
R290 funkar i frysar så väl som i högtemp-vp.
 
electroluxaren skrev:
R290 används frekvent i frysapplikationer idag. På sådana ställen som vill hålla nere det totala GWP'et. Tex vissa kommuner
Lidls frysdiskar brukar vara märkta R290.
 
K karlmb skrev:
Med funkar menar jag med lika eller bättre COP. Ja, min gamla kompressor har ca 10% lägre verkningsgrad än en modern scroll, men det har inget att göra med kylprocessens effektivitet i relation till olika köldmedier. Förutom att propan är ett ur kompressorsynpunkt problemfritt köldmedia som inte ställer några begränsningar på driftfall eller liknande.
R290 funkar i frysar så väl som i högtemp-vp.
Propan är inte ett problemfritt köldmedia för värmepumpar, dom jobbar med för stora tempskillnader vilket vilket gör att du får volymförändringar på materialet i kompressorn på ett helt annat sätt än i till exempel en kompressor i en frysdisk som jobbar i stort sett med samma temperaturer.
 
T toyboy skrev:
Propan är inte ett problemfritt köldmedia för värmepumpar, dom jobbar med för stora tempskillnader vilket vilket gör att du får volymförändringar på materialet i kompressorn på ett helt annat sätt än i till exempel en kompressor i en frysdisk som jobbar i stort sett med samma temperaturer.
Som sagt stämmer inte det där, Propan är mkt likt R22 som var ett mkt populärt och allsidigt kölmedium när det var tillåtet. Fanns i allt från frysar till värmepumpar.
 
K karlmb skrev:
Som sagt stämmer inte det där, Propan är mkt likt R22 som var ett mkt populärt och allsidigt kölmedium när det var tillåtet. Fanns i allt från frysar till värmepumpar.
ok och vilka värden låg dom på då för 25 år sen, men helt ärligt om det är som du säger då hade alla värmepumpstillverkare redan bytt, om du tar daikin som omsätter ca 270 miljarder vad har dom för vinst av att hålla i dom gamla köldmedierna om det är en större vinst att köra propan? varför valde man r22 istället för propan, varför köra mixade köldmedium? är allt en konspiration menar du? ps du uppnådde aldrig dom cop värdena med r22 som du gör med dagens maskiner,
 
T toyboy skrev:
ok och vilka värden låg dom på då för 25 år sen, men helt ärligt om det är som du säger då hade alla värmepumpstillverkare redan bytt, om du tar daikin som omsätter ca 270 miljarder vad har dom för vinst av att hålla i dom gamla köldmedierna om det är en större vinst att köra propan? varför valde man r22 istället för propan, varför köra mixade köldmedium? är allt en konspiration menar du? ps du uppnådde aldrig dom cop värdena med r22 som du gör med dagens maskiner,
Du slåss mot en av forumets största väderkvarnar för det fall du inte märkt det själv. :)
//Sancho P
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
B
K karlmb skrev:
Som sagt stämmer inte det där, Propan är mkt likt R22 som var ett mkt populärt och allsidigt kölmedium när det var tillåtet. Fanns i allt från frysar till värmepumpar.
Håller sällan med dig, men det gör jag nu.
R290:
0C ger 3,73 bar
60C ger 20bars tryck

R22:
0C ger 4,97 bar
60C ger 23bars tryck.

Inte så stor skillnad.

Propan är rätt bra som köldmedium, svagheten är väl vid högre temperaturer. Propan som värmekälla till vattenburen golvvärme är inga problem att få bra prestanda på, och inte heller för varmvatten om man kan hålla ner tempen en aning. Ingen duschar ju i 60C i alla fall.

@toyboy

Daikin får sälja värmepumpar oavsett köldmedia. Däremot kanske de får sälja fler, om reglerna hela tiden ändras. Det finns många som fått köpa ny värmepump eller konvertera pga köldmedielagarna ändrats genom åren.

Det är främst kemilobbyn som lyckats mer eller mindre få bort propan som köldmedia genom brandskyddsregler. Mindre mängder t,ex. de som behövs för att kylskåp är inga problem med gällande brandskyddsregler, men kommer man upp på värmepumpsnivå så hamnar man på för höga mängder. Det anses för farligt att ha några hundra gram propan i systemet. Trots att ett läckage av köldmedie kanske hamnar utomhus i ett splitsystem, och hamnar det inomhus så är chansen mycket hög att det ventileras bort (läckage sker ofta sakta under lång tid), och det ska till ganska speciella luftförhållanden för att en läcka ska börja brinna/explodera.

FrånluftVP finns i propan, t.ex. nibe använder det. Detta p.g.a. att ett läckage försvinner ut med utgående ventilationsluft. Så prestandan blir inte dålig med propan.

Monoblock, där läckaget av propan sker utomhus (= inte samma brandskyddsproblematik) finns redan. Kommer säkert bli populärare i takt med att de andra köldmedierna blir dyrare.

En luft-luft split i r290(propan) tror jag vore extremt lyckad, dels att man som amatör själv får installera en sådan, och att läckage knappt kostar något att fylla på (om man gör det själv). Hygglig prestanda med. Dessa finns redan i t.ex. Indien och andra länder med andra regler, men får som sagt inte säljas i Europa.
 
  • Älska
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Håller sällan med dig, men det gör jag nu.
R290:
0C ger 3,73 bar
60C ger 20bars tryck

R22:
0C ger 4,97 bar
60C ger 23bars tryck.

Inte så stor skillnad.

Propan är rätt bra som köldmedium, svagheten är väl vid högre temperaturer. Propan som värmekälla till vattenburen golvvärme är inga problem att få bra prestanda på, och inte heller för varmvatten om man kan hålla ner tempen en aning. Ingen duschar ju i 60C i alla fall.

@toyboy

Daikin får sälja värmepumpar oavsett köldmedia. Däremot kanske de får sälja fler, om reglerna hela tiden ändras. Det finns många som fått köpa ny värmepump eller konvertera pga köldmedielagarna ändrats genom åren.

Det är främst kemilobbyn som lyckats mer eller mindre få bort propan som köldmedia genom brandskyddsregler. Mindre mängder t,ex. de som behövs för att kylskåp är inga problem med gällande brandskyddsregler, men kommer man upp på värmepumpsnivå så hamnar man på för höga mängder. Det anses för farligt att ha några hundra gram propan i systemet. Trots att ett läckage av köldmedie kanske hamnar utomhus i ett splitsystem, och hamnar det inomhus så är chansen mycket hög att det ventileras bort (läckage sker ofta sakta under lång tid), och det ska till ganska speciella luftförhållanden för att en läcka ska börja brinna/explodera.

FrånluftVP finns i propan, t.ex. nibe använder det. Detta p.g.a. att ett läckage försvinner ut med utgående ventilationsluft. Så prestandan blir inte dålig med propan.

Monoblock, där läckaget av propan sker utomhus (= inte samma brandskyddsproblematik) finns redan. Kommer säkert bli populärare i takt med att de andra köldmedierna blir dyrare.

En luft-luft split i r290(propan) tror jag vore extremt lyckad, dels att man som amatör själv får installera en sådan, och att läckage knappt kostar något att fylla på (om man gör det själv). Hygglig prestanda med. Dessa finns redan i t.ex. Indien och andra länder med andra regler, men får som sagt inte säljas i Europa.
Tack för ett välformulerat svar, när det gäller monoblocken vet jag ingen på marknaden som har propan men läser gärna om du har något exempel, när det gäller från frånluften så är det lite som med frånluften som med kylskåp att den jobbar inom begränsade temperaturer därför blir inte temperatur skillnaderna så varierande. Och det jag framförde var att det var smörjningen av kompressorn som var akilleshälen vid användning av propan. -25 ute till säg +15 ute, det är ganska stora skillnader att jobba i för materialet och om jag förstod det hela rätt, eftersom propan redan existerar i kompressorer idag. Så vore det hål i huvet att inte sälja en maskin som funkar bra med propan för alla parter, men det enkla svaret är att man inte lyckats lösa alla problem än
 
T toyboy skrev:
Tack för ett välformulerat svar, när det gäller monoblocken vet jag ingen på marknaden som har propan men läser gärna om du har något exempel, när det gäller från frånluften så är det lite som med frånluften som med kylskåp att den jobbar inom begränsade temperaturer därför blir inte temperatur skillnaderna så varierande. Och det jag framförde var att det var smörjningen av kompressorn som var akilleshälen vid användning av propan. -25 ute till säg +15 ute, det är ganska stora skillnader att jobba i för materialet och om jag förstod det hela rätt, eftersom propan redan existerar i kompressorer idag. Så vore det hål i huvet att inte sälja en maskin som funkar bra med propan för alla parter, men det enkla svaret är att man inte lyckats lösa alla problem än
Det handlar främst just om att man inte vill få problem med rykte om brandfarlighet.
 
P
K karlmb skrev:
Det handlar främst just om att man inte vill få problem med rykte om brandfarlighet.
det ryktet har ju redan R32
 
electroluxaren skrev:
det ryktet har ju redan R32
Mjo, men det finns tydligen grader i det helvetet.
 
B
@toyboy
https://www.vaillant.se/privatkunde...uft-vatten-varmepump-23809.html#specification

Finns I Sverige. Oklart om prisnivån.

Lite oklart vad lägsta utomhustemp som den klarar av. Såg att folksam hade markerad den som ett bra val av värmepump, vet inte riktigt om det är ett tecken på att kompressorn håller länge?

nibe s2125. Säljs i Nederländerna, vet inte om de vill testa av utrustningen på en marknad med lite snällare utomhustemp först? Jag klarar inte språket, och har inte hittat något datablad som jag kan tolka, så jag vet inte hur den är.

Alapha Innotec LWDV. Tyska marknaden tror jag den finns på, såg att det fanns en del svenska texter här:
https://www.ait.se/produkter/vaermepumpar/produkter/detailseite/lwd-70a-htd.html
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
B BSOD skrev:
@toyboy
[länk]

Finns I Sverige. Oklart om prisnivån.

Lite oklart vad lägsta utomhustemp som den klarar av. Såg att folksam hade markerad den som ett bra val av värmepump, vet inte riktigt om det är ett tecken på att kompressorn håller länge?

nibe s2125. Säljs i Nederländerna, vet inte om de vill testa av utrustningen på en marknad med lite snällare utomhustemp först? Jag klarar inte språket, och har inte hittat något datablad som jag kan tolka, så jag vet inte hur den är.

Alapha Innotec LWDV. Tyska marknaden tror jag den finns på, såg att det fanns en del svenska texter här:
[länk]
Tack för länken det positiva är att det finns en maskin med R290, det negativa är att dom verkar mörka en del info såsom vart har dom mätt sina värden vilken effekt har den vid -10c vilket scop har den vid denna temperatur, så det troliga är att den inte är i närheten av exempelvis nibe & daikin R32 maskiner. Dom har en försvinnande liten del av marknaden men det är ändå positivt att den är ute för då kanske dom stora aktörerna inte är så långt efter med än effektivare maskiner.
 
B
Jag har för mig att r290 kommer vara att antal % sämre scop jämfört med r32, och att man måste välja en något större kompressor. I alla fall teoretiskt. Så förmodligen blir det en lite dyrare maskin med lite sämre prestanda. Kan man bara få kompressorn att hålla, så borde ju underhåll och påfyllning av köldmedium på sikt vara lägre. Och man behöver inte fundera på risken att r32 förbjuds om 10år eller ngt...

Men det är nog främst för södra delen av sverige, och för system med lägre temperaturer.

Kan ju tycka att hela systemet med fgas nertrappning är som designad för att köldmedier med lite högre gwp tal kommer bli extremt dyra om 10år.

Det kommer nog leda till att många med lite äldre aggregat som börjar läcka kanske skrotar ut anläggningen. Vem vill chansa på att fylla på köldmedier för 10000kr i ett gammalt aggregat?

Jag tror r290 är rätt val, men jag tror det kan vara klokt att vänta några år, så de får ordning på "barnsjukdomar"/teknisk utformning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.