355 732 läst ·
996 svar
356k läst
996 svar
Installera värmepump själv ? Ajajaj....
Har du tänkt på hur lite gas det handlar om?Putten skrev:
Och att ett läckage typ alltid sker över flera dagar eller veckor.
Det enda tillfället när hela mängden kommer ut och blir antändbar är vid en krock, men då kan lika gärna en bränsleledning skadas och bensin är betydligt värre eftersom det kan självantända på grenrör eller liknande.
Ändå är det väldigt ovanligt med motorbränder efter krock.
Svårt att syna hur farligt det egentligen skulle vara att ha en luft luft split med propan. T.ex. skulle man kanske kunna ha en sensor som larmar vid detektion av propan. Eller ett rör I rörsystem som anpassats för att leda ut ev. läckage utanför fastigheten.
Jag tror främst det är kemijättarna som sitter på patenten till diverse köldmedier som lyckats lobba in stränga regler som i praktiken innebär att sådana lösningar är förbjudna.
Såg för övrigt att nibe håller på med en propanmaskin. Men det verkar vara i Tyskland Österrike, Nederländerna. På svenska marknaden är det tyst om detta. Finns lite från Vaillant, och Alpha InnoTec.
https://www.nibe.eu/download/18.49fd04eb17ad5af09fd10b0/1628167310071/CIL NL S2125.pdf
Så det verkar som att det börjar röra på sig lite på marknaden för billiga köldmedier med låga gwp tal, som amatörer får hantera.
Jag tror främst det är kemijättarna som sitter på patenten till diverse köldmedier som lyckats lobba in stränga regler som i praktiken innebär att sådana lösningar är förbjudna.
Såg för övrigt att nibe håller på med en propanmaskin. Men det verkar vara i Tyskland Österrike, Nederländerna. På svenska marknaden är det tyst om detta. Finns lite från Vaillant, och Alpha InnoTec.
https://www.nibe.eu/download/18.49fd04eb17ad5af09fd10b0/1628167310071/CIL NL S2125.pdf
Så det verkar som att det börjar röra på sig lite på marknaden för billiga köldmedier med låga gwp tal, som amatörer får hantera.
Man får ju ha gasol och gasspisar i bostäder och dessa kan ju läcka in ansenliga mängder propan. En liten luft/luft som smygläcker ger ju aldrig en antändbar blandning och även om den plötsligt skulle tappa all gas på insidan så är det ju bara nåt kilo max så det lär väl bli poff som värst.B BSOD skrev:Svårt att syna hur farligt det egentligen skulle vara att ha en luft luft split med propan. T.ex. skulle man kanske kunna ha en sensor som larmar vid detektion av propan. Eller ett rör I rörsystem som anpassats för att leda ut ev. läckage utanför fastigheten.
[länk] NL S2125.pdf
Ja köldmedelslobbyn är stark. Viessman har ju länge haft Propan i sina pumpar.
Här det själv i mitt hemmabygge (gammal R22 kompressor).
Lidl har oftast kyl o frysdiskar med propan.
propan är ett mycket bra köldmedia, det krävs småa mängder för att fungera, det har bara brandfaran som en stor nackdel, därför krävs speciallösningar om man har större fyllnadsmängder i anläggningar inomhus, maskin (oftast vätskekylare) står i en låda med undertryck för att vid läckage ska gasen ventileras ut, och öppnar man lådan, så brukar det finnas brytare som stannar maskin m.m.
Däremot i kylar och frysar så är det så små mängder att det kvittar. En vanlig frysbox kanske innehåller 50 gram propan.
Skulle man ha propan i en luftluft värmepump kanske den skulle innehålla max 500 gram.
Jag tror för övrigt det är någon sådan gräns som finns, då nibes propanmaskiner (frånluftare) aldrig innehållit mer än så.
Däremot i kylar och frysar så är det så små mängder att det kvittar. En vanlig frysbox kanske innehåller 50 gram propan.
Skulle man ha propan i en luftluft värmepump kanske den skulle innehålla max 500 gram.
Jag tror för övrigt det är någon sådan gräns som finns, då nibes propanmaskiner (frånluftare) aldrig innehållit mer än så.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Är detta Julas egna påhitt med installation eller gäller det bara om man köper ”över disk”? På Polarpumpen kan man beställa utan installation. Att installera en luftvärmepump skulle jag säga är 1 på en 5-gradig skala.
Det är EU's påhitt.
5. Icke-hermetiskt sluten utrustning påfylld med fluorerade växthusgaser får endast säljas till slutanvändare om det kan bevisas att installationen ska utföras av ett företag som är certifierat i enlighet med artikel 10.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32014R0517#d1e1452-195-1
5. Icke-hermetiskt sluten utrustning påfylld med fluorerade växthusgaser får endast säljas till slutanvändare om det kan bevisas att installationen ska utföras av ett företag som är certifierat i enlighet med artikel 10.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32014R0517#d1e1452-195-1
Med installation menas samanfogning av köldmedelskretsen.useless skrev:
Dom första luft vatten som kom med propan gick inget vidare då kompressorn inte gick den smörjning som behövdesR134a skrev:
propan är ett mycket bra köldmedia, det krävs småa mängder för att fungera, det har bara brandfaran som en stor nackdel, därför krävs speciallösningar om man har större fyllnadsmängder i anläggningar inomhus, maskin (oftast vätskekylare) står i en låda med undertryck för att vid läckage ska gasen ventileras ut, och öppnar man lådan, så brukar det finnas brytare som stannar maskin m.m.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Som jämförelse, jag tror felprocenten på burgarna man får i påsen på drive-in på hamburgerhaket är 100gr högre än felprocenten bland dom som monterar sin luftvärmepump själva.electroluxaren skrev:
Om det är jobbet som är svårare/lättare får man göra sin personliga bedömning av..
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Men hur är en värmepump "icke-hermetisk sluten"? Är den inte det så läcker ju gasen utuseless skrev: