Jag funderar på vad Eljo/Schneider menar med att deras uttag är godkända för kuloingång. Om man monterar dem i en välsittande apparatdosa finns det ingen utrymme att gå in med kabeln mellan ramen och dosan. Att gå in med dem genom ramen är väl knappast tanken eftersom det är en uppenbar risk att man klämmer kablarna. Det finns visserligen plats för parterna om man lägger dem så långt ut som det går.

4d1201212328Pfa24.jpg

Hur är det tänkt att fungera egentligen? Vilken väg ska kabeln in?

Relevant fråga!

Jag pratade med Schneider om detta för något år sedan och deras produktkunniga var lite svävande. Efter att ha fått forska lite återkom de och meddelade att "man kan ju skära ut lite i väggen/dosan och gå in bakvägen med kabeln".

Min uppfattning är att man då förstör en dosa på ett sätt som den inte är avsedd för, ungefär som då folk spikar fast dosor med spik rätt in i kopplingsutrymmet.

Det går att gå in med parterna genom ramen men det gäller att hålla dem brett isär så att de inte kläms.

Schneider - hur tänkte ni?

Lösningen heter väl förhöjningsram/utanpåliggande uttag. Inte lika snyggt men känns tryggare rent el-tekniskt...

Håller med. Dock kan man fråga sig varför Schneider menar att de är godkända för kuloingång.

Det normala för elektriker är att man borrar snett in i dosan.

Det är säkert det vanligaste men dels använder man en dosa på ett sätt den inte är godkänd för och dels kan man knappast säga att eluttaget har kuloingång då.

Finns det andra tillverkar som har bättre uttag för detta?

Jag ser inget problem med att borra snett in i dosan. Självklart ska man hålla hålet så litet det går. Som elektriker modifierar man dagligen elektrisk utrustning för att det ska vara möjligt att installera sakerna.

Som elektriker är jag mycket försiktig med att modifiera elmateriel som är godkänt av tillverkaren eftersom ansvaret då flyttas till mig. Jag tycker k_anka har en poäng i att Schneider brister i detta fall.

Vad är problemet? Varför skulle man inte kunna göra ett hål i en infälld dosa? Vad kan hända? Självklart får kabeln gå oskalad hela vägen in

Jag kan gladeligen ta på mig ansvaret för att en apparatdosa ska hålla även efter jag borrat ett 10mm hål i den.

Och nej. Det finns inga andra infällda uttag som funkar att kombinera med utanpåliggande montage på något bättre sätt än med Eljo/Schneider

Håller dock med om att det är konstigt att skriva på ett infällt eluttag att den är "godkänd för kuloingång" då man inte har något vettigt sätt att lösa "kuloingången" på.

Det är för mycket byråkrati. Borra snett in i dosor har väl elektriker gjort i alla tider...
Man får ibland använda mer sunt förnuft och skita lite i alla regler och ansvarstaganden osv osv.

F.ö. är det någon gammal kabel du haft liggande som du använt eller?

//Patrik

Redigerat:
Patrik_Hed skrev:
Det är för mycket byråkrati. Borra snett in i dosor har väl elektriker gjort i alla tider...
Man får ibland använda mer sunt förnuft och skita lite i alla regler och ansvarstaganden osv osv.

F.ö. är det någon gammal kabel du haft liggande som du använt eller?

//Patrik
Låter seriös att "skita lite" i regler och ansvar. Speciellt när det finns en helt ok lösning med förhöjningsram...

Beträffande schneiders uttag förstår jag inte heller hur de tänkt. Gäller detta våde trend och exxact uttagen?

Styrman_jansson skrev:
Låter seriös att "skita lite" i regler och ansvar. Speciellt när det finns en helt ok lösning med förhöjningsram...
En förhöjningsram är inte en helt ok lösning när man kan slippa den.

För övrigt håller jag med Patrik.

A
Skulle vilja höra styrman jansson förklara för en kund att han tyvärr inte kan slutföra installationen förrän efter helgen eftersom han saknar en förhöjningsram och grossisten stänger 16.00.

Vad gör vi för fel vi som borrar snett in i dosor? Man borrar ju ibland även nya hål för slang i befintliga kopplingsdosor.

Jo, kabeln har nog legat nåt år. Ericsson EKRK. Med latexfog och ett par lager färg får den duga.

Min mening var inte att ifrågasätta elektrikers omdöme när de borrar snett in i dosan, utan mer Schneiders tänk.

Om Schneider hänger på detta forum kanske vi får se ett uttag med snabbanslutningar för kulo från framsidan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.