Ska snart lägga en beställning på en ny tvättmaskin då kullagret i den nuvarande verkar ha gjort sitt. Så här ser strömförsörjningen ut:

Elektrisk kopplingsdosa märkt "Eldon BAM 316" på vägg med två anslutna elledningar, med en ledning markerad med cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Baksidan av en tvättmaskin med märkningar för el, vatten och avlopp, inklusive tillkopplade slangar och kablar.
Skapa konto

Elgiganten erbjuder ju installation för 699 kr. Jag antar att de anlitar någon slags tekniker, men inte VVSare eller elektriker. Kommer de att kunna elarbetet för installation av ny tvättmaskin? Är det något man får göra själv?

Har också en fundering kring vatten/avlopp. Elgiganten skriver i sina villkor att det får vara max 1.2m från vattenanslutning. Det finns ju framdraget vatten och avloppsrör till tvättmaskinen, men det är mer än 1.2m till vasken där vatten kommer in och avlopp kopplas på. Vatten bör inte vara några problem, bara att återanvända det som redan dragits fram till tvättmaskinen. Men jag antar att tvättmaskinen levereras med en bit slang för avlopp, som måste skarvas eller kopplas på till vaskens avlopp 2m bort? Kommer de att vägra koppla in en ny pga att detta inte är inom 1.2m?

Ge mig råd, ska jag bara ringa nån VVS och be dom lösa allt? Vad kan man förvänta sig att få betala då?

Tack!

Jag tror du klarar det själv!

• Gilla
Ryzen och 16 till
  • Laddar…
I och med att maskinen är fast ansluten krävs auktorisation för att utföra jobbet.
Därmed inte sagt att du inte klarar av det själv, men är du osäker på utförandet så låt bli.

• Gilla
kjellinge och 12 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
I och med att maskinen är fast ansluten krävs auktorisation för att utföra jobbet.
Därmed inte sagt att du inte klarar av det själv, men är du osäker på utförandet så låt bli.
Rimligt. Jag brukar följa regeln "Om man behöver fråga vet man förmodligen inte vad man håller på med". Jag tar in elektriker för elarbetet.

Koppla på vatten och avlopp borde jag kunna lösa med lite hjälp härifrån och youtube, eventuellt behöver jag skarva och förlänga.

• Gilla
Skrutten18 och 8 till
  • Laddar…
@
Man ska ibland undvika installations erbjudanden från återförsäljaren. De är rätt dyra! Köpte nyligen en ny spishäll och blev erbjuden att få den installerad för 1.500 kr* (efter rotavdrag). Eftersom vi hade motsvarande häll sedan tidigare övervägande jag att skruva dit kontakten och installera den själv. Men skulle ändå ha ström framdragen till en luftvärmepump...så jag ringde en "riktigt" elektriker. För de båda jobben fick jag då betala 1.200 kr (efter rotavdrag).

* För att få upp kostnaderna för konsumenten så var installatören tvungen att ta med sig spishällen, vilket innebar frakt och installationskostad. Utan installation var det fri frakt... 👎👎👎

• Gilla
MeraSol och 6 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Insåg nu att det finns vägguttag precis vid tvättmaskinen. Tidigare husägaren har antingen satt in det senare eller av någon anledning valt att ha fast elinstallation av tvättmaskinen.
Vägguttag vid plats för tvättmaskin med synlig elinstallation och vit sladd som löper från ett av uttagen.
Skapa konto

Till frågan då: Kan jag själv koppla ur tvättmaskinen från den fasta installationen?

• Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
tommib
Kan, ja. Får, nej.

Inge här skvallrar så länge du gör ett bra jobb.

• Gilla
EvertL och 15 till
  • Laddar…
A
En elfirma kan också byta ut arbetsbrytaren mot ett eller flera uttag. Det kan vara lämpligare då de flesta tvättmaskiner nog levereras med stickkontakt idag.

Kolla vad uttaget du har där har för syfte i gruppförteckningen. Det verkar användas till annat också och tvättmaskinen bör ha egen gruppledning som det är gjort nu.

• Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
En elfirma kan också byta ut arbetsbrytaren mot ett eller flera uttag. Det kan vara lämpligare då de flesta tvättmaskiner nog levereras med stickkontakt idag.

Kolla vad uttaget du har där har för syfte i gruppförteckningen. Det verkar användas till annat också och tvättmaskinen bör ha egen gruppledning som det är gjort nu.
Tvättmaskin på grupp 15 (10A), torktumlare på 16 (10A). Detta utgör arbetsbrytaren.

Hela källarbelysningen (fyra rum) på grupp 28 (10A) och på samma grupp satt också vägguttaget i tvättstugan, så klart. Just nu har jag en avfuktare i vägguttaget som kör större delen av dagen. Det betyder väl i praktiken att jag inte bör koppla in tvättmaskinen i samma vägguttag? För då har jag belysning, avfuktare, och TM (2100W-2400W enligt spec) på samma 10A-säkring.

Om jag väljer att byta arbetsbrytaren till 2 st uttag, då kan väl elektriker sätta en stickkontakt på kabeln från torktumlare som just nu går in i arbetsbrytaren?

A
E ErikBygg skrev:
E ErikBygg skrev:
Om jag väljer att byta arbetsbrytaren till 2 st uttag, då kan väl elektriker sätta en stickkontakt på kabeln från torktumlare som just nu går in i arbetsbrytaren?
Ja. Du kan och får även göra det själv om du har kunskapen.
E ErikBygg skrev:
Hela källarbelysningen (fyra rum) på grupp 28 (10A) och på samma grupp satt också vägguttaget i tvättstugan, så klart. Just nu har jag en avfuktare i vägguttaget som kör större delen av dagen. Det betyder väl i praktiken att jag inte bör koppla in tvättmaskinen i samma vägguttag? För då har jag belysning, avfuktare, och TM (2100W-2400W enligt spec) på samma 10A-säkring.
Precis. Då är det arbetsbrytarens grupp som ska användas.

• Gilla
Flintylaren
  • Laddar…
Hjälpte en kompis som hade fått sin tvättmaskin installerad av Elgiganten i juni. När han skulle provköra så fyllde den inte vatten. Vattenanslutningen var felvänd och i kläm. Så det hänger helt på vem som kommer. Klantar finns det överallt.

Närbild av en tvättmaskins vattenanslutning som är felvänd och i kläm, med en blå koppling synlig i mitten av bilden.
Skapa konto

• Haha
  • Wow
  • Gilla
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
F
I InsidersUnited skrev:
Hjälpte en kompis som hade fått sin tvättmaskin installerad av Elgiganten i juni. När han skulle provköra så fyllde den inte vatten. Vattenanslutningen var felvänd och i kläm. Så det hänger helt på vem som kommer. Klantar finns det överallt.

[bild]
Om jag hade installerat maskiner så hade man väl ändå testkört den kvickt innnan man drar? 😅

• Gilla
Bjerrod och 5 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Om jag hade installerat maskiner så hade man väl ändå testkört den kvickt innnan man drar?
Innan "installatörerna" ( ja de var tydligen 2 man) åkte fick han tydligen skriva på en lapp där de friskrev sig från fel då anslutningsslangen var för kort och låg i spänn....

Hade de vridit anslutningen så hade den räckt fint. 👍

• Wow
  • Haha
EvertL och 5 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Ja. Du kan och får även göra det själv om du har kunskapen.
Du får väl inte byta Arbetsbrytaren och ersätta med vägguttag om du inte har egen behörighet eller Ingår i elinstallationsföretagets egenkontrollprogram.

Eller avser du bara montera stickkontakt på kabeln?

• Gilla
Bjerrod
  • Laddar…
E ErikBygg skrev:
Tvättmaskin på grupp 15 (10A), torktumlare på 16 (10A). Detta utgör arbetsbrytaren.

Och om du väljer att utföra jobbet själv, tveka inte att fråga om lämpligt material mm här. Det finns många som kommer påpeka att det kräver auktorisation men lika många som kommer ge dig bra svar. Viktigt med 16A är ju att välja bra kvalitet på grejorna och kanske investera pengarna du spara på elektrikern på ex. en spänningsprovare, en bra skaltång (som en amatör inte kan göra fel med) och någon bra skruvmejsel. Med bra verktyg är jobbet mycket enklare att göra bra än med dåliga...

• Gilla
Flintylaren och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.