Då jag har bestämt mig för att installera ny ventilation mellan badrum och tak, inser jag att jag behöver lite mer kunskap om detta.

Bakgrund
Under vår vind (idag kallvind, men ska bli en inredd vind senare i år) så befinner såg vårt badrum. Mellan badrummet och taket går en kanal (inlägg om man är nyfiken) där ångan från badrummet leds ut (alla tre i familjen duschar dessutom varmt och länge). Kanalen passerar alltså vinden, så jag har goda möjilgheter att göra detta på ett korrekt sätt.

Detaljer
  1. I den nya kanalen ska jag installera en frånluftsfläkt.
  2. Hur ska jag tänka kring kondensation? Här går mitt huvud igång på alla möjliga varianter och jag är ingen ventilationsexpert (obviously) men förstår hur det fungerar rent fysiskt.
    När ångan från badrummet leds upp i kanalen kommer den så småningom att möta kallare luft och förvandlas till rinnande vatten. Var tar vattnet vägen? Är det ingen risk att detta vatten rinner tillbaka ner i fläkten? Behöver man parera för detta på något sätt? Kupan behöver väl dessutom isoleras?
  3. Med tanke på punkt 2; Vilken typ av kanal behöver jag, och finns det något färdigt paket med inbyggd fläkt?
  4. Hur fäster jag enklast kanalen i badrumstaket?
Tacksam för input, alternativt rekommendation till en seriös och bra firma i Borås som kan detta.

🙃

Ritning som visar ventilationskanal från badrum till tak. Vattenånga möter kyla och kondenseras, frågor om kondensvatten och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Hur ska jag tänka
Aningen mindre än idag, min vän 😉

Jag förstår frågan men jag anser att du övertänker problemet. Visst kan det kondensera i teorin, men detta motverkas ju av att luften blåses ut av fläkten. Hela idén är ju att fläkten ska skicka ut den fuktiga luften, och i den mån fuktig luft dröjer sig kvar tillräckligt länge för att kondensera, så har ju fläkten en torkande effekt.

Visst kan du linda på lite isolering runt kanalen för att minska nedkylningen av den från vinden — ju mer isolering, desto mer bestäms temperaturen inne i kanalen av luften inuti den — men börja inte göra en massa extra hål för dränering och sånt, då riskerar du bara andra problem.

Tack för input. 👍

Jag övertänker eftersom vi redan idag har problem med fuktavrinning i takkåpan. När plåtisarna satte kåpan för två år sen så var det ingen som informerade mig om att det skulle isoleras också, vilket innebär att vi nu har fuktigt trä i taket. 😟
Så nu trycker jag upp isolering där och när sommarhalvåret har torkat upp allting ska jag måla trät och samtidigt sätta ny ventilation till duschen.

Men – Det verkar helt omöjligt att hitta kanaler med integregrad frånluftsfläkt. Det är bara att bygga själv eller vad gäller?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.